Alle artikelen in: Conversie-optimalisatie

Wil jij je website effectiever en winstgevender maken? Laat je dan inspireren door de conversie-optimalisatietips in onderstaande blogs. De artikelen worden geschreven door Maud Ebbekink (marketing- consumentenpsycholoog). Je krijgt praktijkgerichte tips om de conversie van websites en webshops te optimaliseren, waarbij unieke inzichten uit de consumentenpsychologie en neuromarketing worden gedeeld.


marketing tip

Verkooptip voor producten met een handvat

19 maart 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Sommige verkooptips klinken heel logisch. Je vergeet ze nooit meer als je het eenmaal weet. De volgende tip valt in deze categorie; hij is simpel maar kan je veel extra omzet opleveren. Verkoop je producten met daaraan een handvat? Onderzoek heeft uitgewezen dat je dit type product op een specifieke manier moet presenteren, waardoor je het vaker verkoopt.

» Lees verder


doelgroep bepalen

Framing: wat is het en hoe gebruik je het slim in marketing?

25 februari 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Iemand is ‘voor abortus’, maar tegenstanders noemen het ‘anti life’. Het is een simpel voorbeeld hoe taal een heel andere emotie kan oproepen, terwijl eigenlijk hetzelfde wordt verteld. Dit wordt ook wel framing genoemd.

Politici en reclamemakers kiezen nauwkeurig hun woorden. Kleine verschillen in taalgebruik hebben namelijk een groot effect op hoe de doelgroep een boodschap interpreteert. Je woordkeuze moet het standpunt op een goede manier verwoorden en bij de gedachtegang van je doelgroep passen. Door bewust een ‘frame’ te kiezen voor je boodschap, zorg je voor het oproepen van de gewenste reactie en emotie bij de ontvanger.

Er is veel te vertellen over framing en de technieken die je hierbij kan gebruiken. Omdat het een marketingblog is, heb ik ervoor gekozen om me te richten op het toepassen van framing in marketinguitingen.

 

» Lees verder


nieuwsbrief loss aversion

Loop niet langer nieuwsbriefinschrijvingen mis; gebruik loss aversion ter motivatie!

24 januari 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Een ronduit belabberde kreet als je consumenten wil overhalen zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Toch staat dit op talrijke bedrijfswebsites. Zonde, want een nieuwsbriefinschrijving is voor de consument vaak de eerste stap naar een aankoop, ook al beseffen consumenten zich dit niet of nauwelijks. Om te voorkomen dat je nog langer nieuwsbriefinschrijvingen misloopt, geef ik in dit artikel een effectief bewezen techniek waarmee de inschrijvingen zullen stijgen. Lees snel verder om deze tip niet te missen.

» Lees verder


volgorde

Verhoog uw verkoop door producten in de juiste volgorde te presenteren

10 januari 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Heeft de volgorde waarin u producten toont effect op koopgedrag? Ja, blijkt uit onderzoek. Er zijn drie effectief bewezen methodes om aankoopbeslissingen te beïnvloeden aan de hand van de volgorde waarin u producten toont. Wij vertellen u twee technieken die u kunt gebruiken om uw sales te verhogen.

» Lees verder


verwarring

Zaai verwarring, dan verkoopt u meer!

27 november 2012 | In Conversie-optimalisatie | door

“Deze elektrische tandenborstel kost zes tientjes, dat is 60 euro. Het is een koopje!”
of “Deze handdoek van Egyptisch katoen kost 600 cent, dat is zes euro. Het is een scherpe actie!”.
Als een verkoper op deze wijze de producten aanprijst, vliegen zij de winkel uit. Hoe werkt dit?

» Lees verder


Hoe verkoop je volumepakketten het beste; nadruk op prijs of aantal items?

24 september 2012 | In Conversie-optimalisatie | door

Veel winkeliers bieden producten aan in (voordeel)pakketten. Zowel de prijs als het aantal producten zijn belangrijk om te communiceren naar de consumenten omdat dit iets zegt over je aanbod. Maar kun je beter de nadruk leggen op het aantal producten in het pakket of de prijs? Onderzoek geeft ons het antwoord.

» Lees verder


Smaak is irrelevant. Het gaat om het merk.

21 juni 2012 | In Conversie-optimalisatie | door

Smaak zit niet in je mond. Smaak zit tussen je oren. Dat stel ik. Smaak is compleet afhankelijk van je verwachtingen. En dat gebeurt in je hersenen. Hierdoor zijn traditionele blinde smaaktesten nutteloos. Dit is niet zomaar een wilde uitspraak. Lees snel door om te ontdekken waarom ik dit zeg.

» Lees verder


Webshop maakt meer omzet dankzij het ankereffect

20 januari 2012 | In Conversie-optimalisatie | door

Het ankereffect is sterk en hardnekkig. Het heeft meer effect in ons gewone leven dan ons lief is. Het beïnvloedt schattingen van getallen, kansen en waarde. Wat is het precies? En hoe kan je dit onbewuste, krachtige mechanisme succesvol inzetten in webshops om meer omzet te halen?

» Lees verder


verkeersbord pijl

Leg een snelweg aan op je website

28 oktober 2011 | In Conversie-optimalisatie | door

Mensen vinden het fijn dat ze de weg kunnen vinden. Het liefst zonder dat ze er teveel moeite voor hoeven doen. Bovendien nemen ze liever de snelweg als ze van Amsterdam naar Enschede rijden, in plaats van hobbelige zandpaden. Dit lijkt me niet meer dan logisch. Dit principe gaat ook voor websites op. Daarom is het van belang om een snelweg op je site aan te leggen en deze te voorzien van duidelijke bewegwijzering. Ligt er al een snelweg op jouw site of lijkt het meer op een zandpad met diepe kuilen?

» Lees verder


verkeersbord pijl

Leg een snelweg aan op je website

28 oktober 2011 | In Conversie-optimalisatie | door

Mensen vinden het fijn dat ze de weg kunnen vinden. Het liefst zonder dat ze er teveel moeite voor hoeven doen. Bovendien nemen ze liever de snelweg als ze van Amsterdam naar Enschede rijden, in plaats van hobbelige zandpaden. Dit lijkt me niet meer dan logisch. Dit principe gaat ook voor websites op. Daarom is het van belang om een snelweg op je site aan te leggen en deze te voorzien van duidelijke bewegwijzering. Ligt er al een snelweg op jouw site of lijkt het meer op een zandpad met diepe kuilen?

» Lees verder