“Maud, welke boeken raad je aan over marketingpsychologie?”

20 oktober 2017 | In Conversie-optimalisatie | door

 

Als je meer wilt leren over neuromarketing, online persuasion of consumentenpsychologie, dan ben je aangewezen op blogs en boeken. Het aantal HBO- en WO- opleidingen op dit vakgebied is namelijk erg beperkt. Zonde, want het is een supergaaf vakgebied (en booming business!).

Er worden natuurlijk een aantal trainingen die vanuit het bedrijfsleven aanboden. Maar voordat je honderden (of zelfs duizenden) euro’s uitgeeft is het prettig je enthousiasme even te testen. Een goed boeken lezen over marketingpsychologie is dan een geschikte graadmeter of een dure training iets voor je is.

Ik heb een lijst opgesteld met mijn favoriete boeken over neuromarketing, conversie-optimalisatie, online persuasion en copywriting voor conversie. Al deze onderwerpen zijn nauw verbonden met het inzetten van psychologische triggers in (online)marketing. Per onderwerp deel ik mijn favoriete boeken, waarom ik het aanraad en voor welke doelgroep ik het boek geschikt vind.

Neuromarketing    boeken

Ben je op zoek naar algemene achtergrondinformatie over neuromarketing en het inzetten van psychologische triggers in marketing? Dan zijn onderstaande boeken een aanrader.


Ons feilbare denken – Daniel Kahneman
Thinking, fast and slow


Doelgroep: managers, marketeers

Als je wilt weten op welke manier ons brein (onbewust) beslissingen neemt, dan is dit het meest uitgebreide boek dat je kan kiezen. In zo’n 500 bladzijden neemt Nobelprijswinnaar Kahneman je mee langs ​verrassende breingeheimen. Je snapt straks eindelijk waarom je soms irrationele keuzes maakt.
psychologie - ons feilbare denken

Brainfluence – Roger Dooley
100 ways to persuade and convince consumers with neuromarketing

Doelgroep: marketeers

Dit boek is geniaal door al zijn voorbeelden. Het gaat over marketing (niet per se online) en beïnvloeding. ​Niet alle cases zullen op je eigen werksituatie van toepassing, maar toch ​krijg je veel inspiratie over ​het inzetten van marketingpsychologie.

psychologie - brainfluence

​Decoding the irrational consumer – Darren Bridger
How te commission, run and generate insights from neuromarketing research

Doelgroep: managers, marketeers (expert niveau)

Neuromarketing is leuk, maar waar moet je beginnen? Dit boek legt uit welke onderzoekstechnieken er zijn en wanneer je ze kan inzetten. Daarnaast wordt bondig uitgelegd hoe wat je in de dagelijkse praktijk kan met resultaten van neuromarketingonderzoek.

neuromarketing boek decoding irrational consumer


Online persuasion boeken

Dit zijn boeken die specifiek ingaan op het inzetten van psychologische triggers in onlinemarketing.


Webs of influence – Nathalie Nahai
The psychology of online persuasion

Doelgroep: marketeers

Een mooi overzicht met verschillende technieken die je kan gebruiken om een overtuigende website neer te zetten. De tips zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en ​zijn getest in de dagelijkse praktijk.

webpsychologie - webs of influence


​Neuro Web Design – Susan Weinschenk
What makes them click?

Doelgroep: junior marketeers, managers

Een ​makkelijk leesbaar boekje met daarin enkele ontzettend effectieve technieken​. De tips zijn niet diepgaand, maar geven wel een goed idee van de basic mogelijkheden ​om online persuasion te gebruiken op websites.

boek - neuro web design

Hidden persuasion – Andrews, van Leeuwen & van Baaren
33 psychological influence techniques in advertising

Doelgroep: webdesigners, marketeers

Niet allen in teksten kan online persuasion worden ingezet, maar ook in afbeeldingen. Dit boek geeft 33 voorbeelden waarin psychologische triggers worden gebruikt in afbeeldingen om meer (online) succes te behalen. Een verfrissend boek voor designers. Zeker omdat er veel te weinig boeken zijn over online persuasion die voor hen bedoeld zijn.
boek hidden online persuasion


Conversie-optimalisatie boeken

Waarmee moet je rekening houden als je bezig bent met conversie-optimalisatie van o.a. websites? Deze boeken helpen je uitstekend op weg het vak onder de knie te krijgen.


You should test that! -  Chris Goward
Conversion optimization for more leads, sales and profit

Doelgroep: marketeers

In dit boek staat de basis (en veel meer) wat je moet weten over conversie-optimalisatie van websites. Elke marketeer die met CRO ​bezig is, moet dit boek gelezen hebben.

boek conversie-optimalisatie


​Don’t make me think – Steve Krug
A common sense approach to web usability

Doelgroep: marketeer, webdesigner, startende UX’er.

Dit boek is handig voor de beginner in een onlinemarketing functie. Er worden spelregels gegeven waaraan een ​gebruiksvriendelijke website moet voldoen. ​Het boek leest makkelijk en geeft tips die direct in de praktijk toepasbaar zijn.

boek conversie-optimalisatie krug


Landingpage optimization – Rich Page, Tim Ash & Maura Ginty
The definitive guide to testing and tuning for conversions


Doelgroep: marketeers

Een dike pil, maar laat je daardoor niet afschrikken. De auteurs weten waar ze het over hebben. Er staan zoveel tips en technieken in dat je het komende jaar full-time conversietesten kan uitvoeren op je site.
boek landingspagina optimalisatie


Copywriting voor conversie

Wil je van de beste copywriters ter wereld leren hoe ze psychologische triggers in teksten verwerken? Als je onderstaande boeken leest, word je 100% zeker een betere copywriter.


Persuasive copywriting – Andy Maslen
Using psychology to influence, engage and sell

Doelgroep: copywriters, marketeers

Helder geschreven boek bomvol nuttige frameworks voor (verkoop)teksten. De  stap voor stap uitleg en nuttige opdrachten zorgen ervoor dat je daadwerkelijk met de tips aan de slag gaat.

boek persuasive copywriting


Cashvertising –  Drew Eric Whitman
How to use more than 100 secrets of ad-aagency psychology to make big money

Doelgroep: marketeers​, SEA-specialist​​​

Ideaal boek als je de ultieme advertentietekst wil schrijven. Doe inspiratie op en leer ondertussen ​meer over de psychologie achter succesvolle advertenties.

boek - advertenties met psychologie

Maak ze gek – Aartjan van Erkel
Hoe je opvallend veel klanten trekt met online marketing


Doelgroep: ondernemers

Laagdrempelig boek voor ondernemers die hun eigen webteksten willen verbeteren. Er staan minder tips in dit boek dan de andere twee in deze categorie, maar wat er in het boek staat is cruciaal om te weten voor ondernemers. En het is lekker nederlandstalig. 


boek - maak ze gek

En nu?

Geef een paar tientjes uit aan boeken waar je ​enthousiast over bent. Kies iets ​dat past bij je (toekomstige) werkzaamheden en leer hoe je daarbij marketingpsychologie kan inzetten. Als je eenmaal weet hoe mensen (onbewust) aankoopbeslissingen maken, dan kun je hier op inspelen tijdens je werk. Je zal succesvoller worden in wat je doet. Dat klinkt toch goed?

Eén ding is zeker: ik ben ontzettend enthousiast over het vakgebied waarin ik werk. Ik hoop dat jij met minstens even veel plezier met marketingpsychologie bezig bent (of gaat)!

Groeten,
- Maud

maud ebbekink

product succesvol lanceren

3 factoren voor een succesvolle productlancering. Pas jij ze al toe?

25 mei 2017 | In Conversie-optimalisatie | door

Er komt veel op je af als je een nieuw online programma wilt lanceren. Niet alleen de inhoud is belangrijk om veel verkoop te behalen, maar je lancering is minstens even belangrijk. Als je (te) weinig mensen weet te interesseren in je lanceringsproces, dan raak je ook een topprogramma aan de straatstenen niet kwijt. Voorkom dat jou dit overkomt. Lees de tips in dit artikel voor een succesvolle lancering.

» Lees verder


eerste indruk profielfoto

Hoe kom jij over op LinkedIn? Test het!

12 maart 2017 | In Conversie-optimalisatie | door

Bloed, zweet en tranen heeft het gekost om een LinkedIn foto te maken. Wanneer ik tevreden was met een foto vonden anderen dat ik onzeker of zelfs bedroefd keek. Wanneer ik dat probeerde te compenseren met een lach werd het een nep-grijns. En toen ik het idee had dat ik een arrogante kop trok vonden anderen het juist zelfverzekerd. Het is al duidelijk: ik ben geen fotomodel.

Ik kijk anders naar mijn eigen foto dan anderen doen. Dat is duidelijk. Na het lezen van een goed artikel heb ik de hulp van 2 tools en 99 onbekenden ingeschakeld om tot de beste profielfoto te komen, want ik wil natuurlijk een goede indruk maken. Daarom heb ik een A/B-test gedaan met mijn foto.
» Lees verder


maud ebbekink marketingpsycholoog

GRATIS turbotraining ‘Schrijven voor meer verkoop’

27 februari 2017 | In Conversie-optimalisatie, In de praktijk | door

 

Wordt er van jou verwacht dat je in korte tijd een goede verkooptekst uit je mouw schud?
Opdrachtgevers verwachten dit van tekstschrijvers en onlinemarketeer, maar simpel is het niet.

Dit zette mij aan het denken… Hoe kun je aan de verwachtingen van opdrachtgevers voldoen? Is er een simpele en snelle manier om een bestaande tekst te herschrijven naar een verkoopknaller? En welke schrijftechnieken kun je hiervoor je gebruiken?

» Lees verder


effect positieve reviews

Waarom negatieve reviews meer impact hebben (en hoe dit te veranderen)

17 maart 2016 | In Conversie-optimalisatie | door

Wist je dat mensen geneigd zijn meer waarde te hechten aan negatieve dan positieve informatie?
Als we reviews van een product of bedrijf lezen onthouden we voornamelijk de negatieve opmerkingen die er tussen staan, ook al zijn dat er veel minder dan positieve uitspraken.

Ook twijfelen we eerder aan de waarheid van een positieve review dan aan een negatieve. Bij een negatieve ervaring snappen we dat een bericht word geschreven als waarschuwing of uitlaatklep. Het motief achter een positieve review is echter onduidelijker, waardoor lezers vaker twijfelen of deze echt of fake is.

Wat kun je doen zodat de positieve reviews minstens even goed blijven hangen als negatieve berichten?

» Lees verder


dr. ben gardner sood

Interview met dr. Ben Gardner Sood over gewoontegedrag

5 augustus 2014 | In Interviews | door

Tijdens Habit Summit in Amsterdam opende dr. Ben Gardner Sood de dag met een boeiende keynote over gewoontegedrag. Want is het moeilijk om een gewoonte aan te leren? En hoe lang duurt zoiets? Wij vroeger het tijdens een interview aan Ben.

» Lees verder


fietsenwinkel.nl conversie

Interview: Het geheim achter de conversie van Fietsenwinkel.nl

28 juli 2014 | In Conversie-optimalisatie, Interviews | door

Fietsenwinkel.nl is sinds kort een vaste adverteerder op Nederland 1, 2 en 3. Ze beweren de meest complete fietsenwinkel van Nederland te zijn. Hoe doet de site Fietsenwinkel.nl het op gebied van online persuasion? Ik (Chelsea Bosters van Marketingmed.nl) vroeg het consumentenpsycholoog Maud Ebbekink omdat zij zich bezighoudt met het optimaliseren van websites om meer conversie te behalen. Want wat is het geheim achter het succes van Fietsenwinkel.nl?

» Lees verder


nathalie nahai webpsycholoog

Interview met webpsycholoog Nathalie Nahai

14 juli 2014 | In Conversie-optimalisatie, Interviews | door

Nathalie Nahai is dé webpsycholoog van de UK, award winning speaker en werkt voor grote namen zoals Google. Toen Nathalie in Nederland een keynote gaf heeft Jorik de stoute schoenen aangetrokken en gemaild of ze daarna een interview wilde geven, waarop haar reactie was “Great to hear from you! I’m looking forward to seeing you again, it was so much fun the last time at Optimizely HQ. And yes I’d be delighted to do an interview with you!”

Wil je weten welke tips en technieken volgens Nathalie cruciaal zijn om succesvol te kunnen zijn op internet en je online verkoopsucces te verbeteren? Bekijk dan het interview wat Jorik onlangs met haar had en lees het artikel over het boek van Nathalie Nahai: Webs of influence – the psychology of online persuasion.

» Lees verder


conversie cheatsheet

Conversie cheatsheet: loop jij conversie mis?

10 juli 2014 | In Conversie-optimalisatie | door

Een website hoort je bedrijf iets op te leveren, toch? Nieuwe leads, klanten en nieuwsbriefabonnees… Helaas zijn er veel website waarbij dit gewoonweg niet lukt. Hun online verkoopsucces valt flink tegen. Frustrerend, want wát gaat er mis? En hoe zorg je ervoor dat bezoekers wél klant worden?

Wij hebben een “Conversie Cheatsheet” ontwikkeld die je helpt bij dit vraagstuk. Leg de conversie cheatsheet naast je website en kom erachter wat de verbeterpunten van jouw website zijn. Verbeter ze om het online verkoopsucces van je site te verhogen!

» Lees verder


nir eyal interview consumpsy

Interview met Nir Eyal: wat is het geheim van succesvolle producten?

16 juni 2014 | In Interviews | door

Waarom wordt het ene product een groot succes, terwijl een ander product compleet flopt? En hoe zorg je ervoor dat jouw product dusdanig aanslaat bij het publiek dat het gewoontegedrag wordt, zoals Facebook en Twitter? Nir Eyal deed hier onderzoek naar en stelde vast dat er een duidelijke psychologische grondslag ligt aan succesvolle producten. Jorik interviewde Nir Eyal om achter het geheim te komen van onweerstaanbare producten.

» Lees verder


Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!

Show Buttons
Hide Buttons






close

​GRATIS TURBOTRAINING


​SCHRIJVEN VOOR
MEER VERKOOP

  • check-square-o
    ​Meer kliks, leads en bestellingen.
  • check-square-o
    ​T​ips van de beste copywriters ter wereld.
  • check-square-o
    ​Binnen 15 minuten herschrijf jij je (verkoop)tekst!

​Ja, stuur me de gratis training!

envelope-open-o
user