Alle artikelen in: Conversie-optimalisatie

Wil jij je website effectiever en winstgevender maken? Laat je dan inspireren door de conversie-optimalisatietips in onderstaande blogs. De artikelen worden geschreven door Maud Ebbekink (marketing- consumentenpsycholoog). Je krijgt praktijkgerichte tips om de conversie van websites en webshops te optimaliseren, waarbij unieke inzichten uit de consumentenpsychologie en neuromarketing worden gedeeld.


a/b-testing

5 tips om conversietesten te doen op sites met weinig bezoeken en conversie

14 februari 2014 | In Conversie-optimalisatie | door

Hoe kan ik conversietesten doen op een site waarop weinig bezoekers komen?” Deze vraag kreeg ik vorige week van een jonge, ambitieuze ondernemer. Een terechte vraag, omdat weinig websitebezoekers het moeilijk maakt om (snel) een conversietest te doen. Het kan wel, maar dan duurt het erg lang en dan is de betrouwbaarheid van de resultaten discutabel.

Heb jij, net als ik, geen zin om maanden te moeten wachten op mogelijk onbetrouwbare testresultaten? Lees dan dit artikel, omdat ik een aantal slimme oplossingen voor je heb waardoor je toch betrouwbare conversietesten kan doen op sites met weinig bezoekers.

» Lees verder


ankereffect

10% hogere omzet in webshop dankzij ankereffect

15 januari 2014 | In Conversie-optimalisatie | door

Zijn we baas in eigen brein? Het eerlijke antwoord is ‘nee’, omdat keuzes die we maken worden beïnvloed zonder dat we het zelf door hebben. Het ‘ankereffect’ is een krachtige onbewuste denkfout van onze hersenen. Wil jij weten hoe dit je keuzeproces beïnvloedt en hoe je het slim kan gebruiken in marketing om een hogere orderwaarde te behalen?
» Lees verder


face the font

Face the font

15 januari 2014 | In Conversie-optimalisatie | door

Hoe ons onbewuste brein webteksten knetterhard beoordeelt

Ons onbewuste brein oordeelt knetterhard over webteksten. Hierbij wordt niet alleen naar de inhoud gekeken, maar er spelen ook andere factoren mee waarvan je geen idee hebt. Dit artikel geeft je meer inzicht in de beoordelingscriteria die ons onbewuste brein hanteert bij webteksten.

Mijn collega Jorik Heins (online persuasion expert) heeft een videoblog opgenomen waarin hij uitlegt hoe ons onbewuste brein kijkt naar webteksten. Kijk hieronder de videoblog.

» Lees verder


‘Master Online Overtuigen’ door ConsumPsy

7 januari 2014 | In Conversie-optimalisatie | door

master online overtuigen

 

Het geheim achter succesvolle websites

Wil jij het geheim achter online verkoopsucces weten? Die ligt verborgen in de werking van ons brein. Wanneer je weet hoe het brein reageert op een webdesign, tekst, productpresentatie of prijs, dan weet je hoe je koopgedrag kan gaan stimuleren.

» Lees verder


sociale bewijskracht

Cialdini’s ‘sociale bewijskracht’ gebruiken? Pas op!

1 januari 2014 | In Conversie-optimalisatie | door

Lange tijd dachten marketeers dat het inzetten van sociale bewijskracht altijd een effectieve beïnvloedingstechniek is. Maar dat is niet waar. Het kan zelfs een negatief effect hebben op je conversie. Ik deel in dit artikel twee situaties waarbij je sociale bewijskracht niet moet gebruiken.

» Lees verder


maud consumentenpsycholoog

“Beperk je niet tot de uitkomst van een conversietest, kijk ook naar de verklaring voor het gedrag”

5 november 2013 | In Conversie-optimalisatie, Interviews | door

[Interview op Emerce.nl]
We spraken met Maud Ebbekink van ConsumPsy, gespecialiseerd in conversie-optimalisatie en consumentenpsychologie. We vroegen haar naar de huidige stand van zaken binnen het vakgebied en visie op de toekomst. Kennis over het brein wordt volgens Ebbekink belangrijker. Het helpt je achter de gedachtenpatronen van een doelgroep te komen. Met een gehele doelgroepanalyse als resultaat.

» Lees verder


succes ahead

5 redenen waarom je vandaag nog moet starten met A/B-testen

19 september 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Als je eenmaal hebt gesnuffeld aan het succes van A/B-testen, ben je snel verkocht. Voor mij is het zelfs een verslaving aan het worden. Ik heb kriebels in mijn buik als ik een fikse conversiestijging heb behaald voor een opdrachtgever. Elke keer opnieuw besef ik hoe ik met A/B-testen kan bijdragen aan het online verkoopsucces van mijn opdrachtgever. Dat maakt mijn werk erg dankbaar.

Als je nog niet bezig bent met conversie-optimalisatie van je site met A/B-testen, dan mis je echt kansen (en het goede gevoel bij successen). Daarom heb ik in vijf redenen vastgelegd waarom je niet langer moet twijfelen over de toegevoegde waarde van A/B-testen. Kan ik jou hiervan overtuigen?

» Lees verder


offerte website

4 redenen waarom besparen op je website bakken met geld kost

12 september 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Waarom zijn veel ondernemers en marketeers niet bereid om extra budget vrij te maken om hun website optimaal in te richten? Iedereen weet dondersgoed dat een goede website meer opdrachtgevers en dus meer omzet oplevert. Toch wordt hiervoor weinig budget gereserveerd. Dom, omdat deze besparing op korte termijn veel geld gaat kosten op lange termijn. Ik geef je 4 redenen waarom je niet moet besparen op het ontwikkelen of optimaliseren van je website.

» Lees verder


3 redenen waarom je niets moet aantrekken van ‘best practices’

20 augustus 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Vorige week had ik een gesprek met een ondernemer die een webshop heeft in designmeubelen. Hij kwam voor een 1-op-1-coachingsessie om het rendement van zijn webshop te verbeteren. “Ja”, zegt hij met enige trots, “ik benut alle kansen die er zijn, dus ik gebruik al conversie-optimalisatie op mijn site”.

Kort daarna komt de aap uit de mouw, deze ondernemer gebruikt ‘best practices’ op zijn site: “Als de meeste concurrenten een blauwe bestelbutton hebben in hun webshop, dan moet dat wel positief zijn voor de conversie”. Ik kan heel ver meegaan in deze redenering, maar op een cruciaal punt heeft deze ondernemer het echt verkeerd. Ik heb hem het verschil tussen ‘best practices’ en conversie-optimalisatie uitgelegd. Ook aan jullie leg ik graag uit waar het fout ging in zijn denkproces.

» Lees verder


website redesign

3 redenen waarom een redesign van je site onverstandig is

14 augustus 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

De meeste ondernemers die ik adviseer denken dat een redesign nodig is om hun website effectiever te maken. Dit klinkt heel logisch, want je wilt een site die slecht presteert vervangen voor een site die goed presteert. Ik gebruik echter een methode die je minder geld kost en beter werkt. Ik zal je uitleggen wat je moet doen bij een website die te weinig nieuwe klanten, opdrachten of bestellingen oplevert.

» Lees verder