Verkooptip voor producten met een handvat

19 maart 2013 | In Conversie-optimalisatie | Geen reacties

Sommige verkooptips klinken heel logisch. Je vergeet ze nooit meer als je het eenmaal weet. De volgende tip valt in deze categorie; hij is simpel maar kan je veel extra omzet opleveren. Verkoop je producten met daaraan een handvat? Onderzoek heeft uitgewezen dat je dit type product op een specifieke manier moet presenteren, waardoor je het vaker verkoopt.

Positie van het handvat

verkooppsychologie - positie handvatOmdat 90% van de mensen rechtshandig is, kun je een product met een handvat het beste presenteren met het handvat naar rechts. Vanuit de klant gezien uiteraard. Hiermee activeer je zogenaamde spiegelneuronen in het brein; we zien onszelf met onze rechterhand het product pakken. Als het handvat aan de rechterkant wordt gepresenteerd is, gaat dit proces van inbeelden proces eenvoudiger dan wanneer het handvat aan de linkerkant is geplaatst. Dit blijkt uit onderzoek van Jiska Eelen (Universiteit van Amsterdam). We vinden producten die met het handvat naar de rechterkant zijn getoond zelfs mooier, beter en aantrekkelijker.

Presenteer producten dus met het handvat naar rechts in het schap, in je folder of op je website. Dit maakt het product makkelijker grijpbaar voor onze hersenen. Je zou dit zelfs zover door kunnen voeren dat de producten die je graag wilt verkopen (omdat je er een hoge marge op draait) met het handvat naar rechts plaatst. Bij de producten die je minder graag verkoopt doe je dit niet. Hierdoor beïnvloed je op onbewust niveau de productkeuze van consumenten.

 

Heb jij ervaring met het toepassen van de uitkomsten uit dit onderzoek? Of vind je het leuk om te testen of dit werkt op jouw productassortiment? Laat dan een reactie achter zodat we met z’n allen meer te weten kunnen komen over de toepassing van dit onderzoek!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blue Captcha Image
Refresh

*

Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!