“Maud, welke boeken raad je aan over marketingpsychologie?”
Als je meer wilt leren over neuromarketing, online persuasion of consumentenpsychologie, dan ben je aangewezen op blogs en boeken. Het aantal HBO- en WO- opleidingen op dit vakgebied is namelijk erg beperkt. Zonde, want het is een supergaaf vakgebied (en booming business!).
Er worden natuurlijk trainingen vanuit het bedrijfsleven aanboden. Maar voordat je honderden (of zelfs duizenden) euro’s uitgeeft is het prettig je enthousiasme te testen. Een goed boek lezen over marketingpsychologie is een goede graadmeter of een dure training iets voor je is.
Ik heb een lijst opgesteld met mijn favoriete boeken over neuromarketing, conversie-optimalisatie, online persuasion en copywriting voor conversie. Al deze onderwerpen zijn nauw verbonden met het inzetten van psychologische triggers in (online)marketing. Per onderwerp deel ik mijn favoriete boeken, waarom ik het aanraad en voor welke doelgroep ik het boek geschikt vind.
Neuromarketing boeken
Ben je op zoek naar algemene achtergrondinformatie over neuromarketing en het inzetten van psychologische triggers in marketing? Dan zijn onderstaande boeken een aanrader.
Ons feilbare denken – Daniel Kahneman
Thinking, fast and slow

Brainfluence – Roger Dooley
100 ways to persuade and convince consumers with neuromarketing
Doelgroep: marketeers
Dit boek is geniaal door al zijn voorbeelden. Het gaat over marketing (niet per se online) en beïnvloeding. Niet alle cases zullen op je eigen werksituatie van toepassing, maar toch krijg je veel inspiratie over het inzetten van marketingpsychologie.

Decoding the irrational consumer – Darren Bridger
How te commission, run and generate insights from neuromarketing research
Doelgroep: managers, marketeers (expert niveau)
Neuromarketing is leuk, maar waar moet je beginnen? Dit boek legt uit welke onderzoekstechnieken er zijn en wanneer je ze kan inzetten. Daarnaast wordt bondig uitgelegd hoe wat je in de dagelijkse praktijk kan met resultaten van neuromarketingonderzoek.

Online persuasion boeken
Dit zijn boeken die specifiek ingaan op het inzetten van psychologische triggers in onlinemarketing.
Webs of influence – Nathalie Nahai
The psychology of online persuasion
Doelgroep: marketeers
Een mooi overzicht met verschillende technieken die je kan gebruiken om een overtuigende website neer te zetten. De tips zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en zijn getest in de dagelijkse praktijk.

Neuro Web Design – Susan Weinschenk
What makes them click?
Doelgroep: junior marketeers, managers
Een makkelijk leesbaar boekje met daarin enkele ontzettend effectieve technieken. De tips zijn niet diepgaand, maar geven wel een goed idee van de basic mogelijkheden om online persuasion te gebruiken op websites.

Hidden persuasion – Andrews, van Leeuwen & van Baaren
33 psychological influence techniques in advertising
Doelgroep: webdesigners, marketeers
Niet allen in teksten kan online persuasion worden ingezet, maar ook in afbeeldingen. Dit boek geeft 33 voorbeelden waarin psychologische triggers worden gebruikt in afbeeldingen om meer (online) succes te behalen. Een verfrissend boek voor designers. Zeker omdat er veel te weinig boeken zijn over online persuasion die voor hen bedoeld zijn.

Conversie-optimalisatie boeken
Waarmee moet je rekening houden als je bezig bent met conversie-optimalisatie van o.a. websites? Deze boeken helpen je uitstekend op weg het vak onder de knie te krijgen.
You should test that! - Chris Goward
Conversion optimization for more leads, sales and profit
Doelgroep: marketeers
In dit boek staat de basis (en veel meer) wat je moet weten over conversie-optimalisatie van websites. Elke marketeer die met CRO bezig is, moet dit boek gelezen hebben.

Don’t make me think – Steve Krug
A common sense approach to web usability
Doelgroep: marketeer, webdesigner, startende UX’er.
Dit boek is handig voor de beginner in een onlinemarketing functie. Er worden spelregels gegeven waaraan een gebruiksvriendelijke website moet voldoen. Het boek leest makkelijk en geeft tips die direct in de praktijk toepasbaar zijn.

Landingpage optimization – Rich Page, Tim Ash & Maura Ginty
The definitive guide to testing and tuning for conversions
Doelgroep: marketeers
Een dike pil, maar laat je daardoor niet afschrikken. De auteurs weten waar ze het over hebben. Er staan zoveel tips en technieken in dat je het komende jaar full-time conversietesten kan uitvoeren op je site.

Copywriting voor conversie
Wil je van de beste copywriters ter wereld leren hoe ze psychologische triggers in teksten verwerken? Als je onderstaande boeken leest, word je 100% zeker een betere copywriter.
Persuasive copywriting – Andy Maslen
Using psychology to influence, engage and sell
Doelgroep: copywriters, marketeers
Helder geschreven boek bomvol nuttige frameworks voor (verkoop)teksten. De stap voor stap uitleg en nuttige opdrachten zorgen ervoor dat je daadwerkelijk met de tips aan de slag gaat.

Cashvertising – Drew Eric Whitman
How to use more than 100 secrets of ad-aagency psychology to make big money
Doelgroep: marketeers, SEA-specialist
Ideaal boek als je de ultieme advertentietekst wil schrijven. Doe inspiratie op en leer ondertussen meer over de psychologie achter succesvolle advertenties.

Maak ze gek – Aartjan van Erkel
Hoe je opvallend veel klanten trekt met online marketing
Doelgroep: ondernemers
Laagdrempelig boek voor ondernemers die hun eigen webteksten willen verbeteren. Er staan minder tips in dit boek dan de andere twee in deze categorie, maar wat er in het boek staat is cruciaal om te weten voor ondernemers. En het is lekker nederlandstalig.

En nu?
Geef een paar tientjes uit aan boeken waar je enthousiast over bent. Kies iets dat past bij je (toekomstige) werkzaamheden en leer hoe je daarbij marketingpsychologie kan inzetten. Als je eenmaal weet hoe mensen (onbewust) aankoopbeslissingen maken, dan kun je hier op inspelen tijdens je werk. Je zal succesvoller worden in wat je doet. Dat klinkt toch goed?
Eén ding is zeker: ik ben ontzettend enthousiast over het vakgebied waarin ik werk. Ik hoop dat jij met minstens even veel plezier met marketingpsychologie bezig bent (of gaat)!
Groeten,
- Maud
