Loop niet langer nieuwsbriefinschrijvingen mis; gebruik loss aversion ter motivatie!

24 januari 2013 | In Conversie-optimalisatie | 8 reacties

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Een ronduit belabberde kreet als je consumenten wil overhalen zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Toch staat dit op talrijke bedrijfswebsites. Zonde, want een nieuwsbriefinschrijving is voor de consument vaak de eerste stap naar een aankoop, ook al beseffen consumenten zich dit niet of nauwelijks. Om te voorkomen dat je nog langer nieuwsbriefinschrijvingen misloopt, geef ik in dit artikel een effectief bewezen techniek waarmee de inschrijvingen zullen stijgen. Lees snel verder om deze tip niet te missen.


 

Behaal meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief

Voor bedrijven is het gunstig om zo veel mogelijk nieuwsbriefinschrijvingen te behalen, omdat consumenten die zich inschrijven duidelijk aangeven geïnteresseerd te zijn in de producten of diensten van het bedrijf. Deze consumenten staan er dus voor open om in een mailing verleid te worden om een aankoop te doen. Kortom: voor bedrijven is het gunstig om zo veel mogelijk consumenten te activeren zich in te schrijven voor hun nieuwsbrief. Dit lukt echter niet met de veel gebruikte kreet “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!”. Meer nieuwsbriefinschrijvingen behaal je wél door gebruik te maken van de effectief bewezen psychologische techniek loss aversion.

 

Wat is loss aversion?

Loss aversion is de onbewuste, maar krachtige neigingen van consumenten om (mogelijk) verlies te voorkomen. De achterliggende gedachte is dat (mogelijk) verlies ons psychische stress geeft, waardoor we gemotiveerd zijn dit te voorkomen. Om meer nieuwsbriefinschrijvingen te behalen kun je het onbewuste mechanisme van loss aversion inzetten.

 

Gebruik verliestaal in plaats van winsttaal

nieuwsbrief loss aversionHet inzetten van loss aversion is vrij eenvoudig. Je hoeft enkel een kleine aanpassing te maken in de tekst waarmee je consumenten motiveert zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Je moet namelijk ‘verliestaal’ gebruiken in plaats van ‘winsttaal’. Wat dit inhoudt licht ik toe met het onderstaande voorbeeld.

Voorbeeld inschrijving nieuwsbrief lief!
De bovenste weergave van het inschrijfformulier voor de nieuwsbrief gebruikt winsttaal. De nadruk wordt gelegd op het voordeel wat te behalen is door je in te schrijven voor de nieuwsbrief (wij houden je op de hoogte). Dit is echter lang niet zo effectief als verliestaal.

De onderste weergave van het inschrijfformulier (door mij aangepast qua tekst) gebruikt verliestaal. De nadruk wordt gelegd op het nadeel wat je hebt als je je niet inschrijft voor de nieuwsbrief (mis niets van onze exclusieve kortingen). Hierdoor voelt het consumentenbrein stress omdat ze geen korting wil mislopen. Het onbewuste brein wil dit voorkomen. Dit kan door je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Door het gebruiken van verliestaal ter motivatie, stijgt het aantal mensen wat zich inschrijft voor de nieuwsbrief in vergelijk met de bovenste tekstvariant waarin winsttaal wordt gebruikt.

 

Motiveer consumenten met verliestaal

Enkele voorbeelden hoe je verliestaal kan gebruiken om consumenten te motiveren zich te abonneren op je nieuwsbrief:

  • Meld je nu aan voor onze mailing, zodat je geen acties misloopt!
  • Schrijf je nu in voor onze e-zine en loopt niet langer onze verkooptips mis!
  • Meld je aan voor de nieuwsbrief en mis niets van onze exclusieve kortingen!
  • Mis geen enkele update! Registreer je nu om up-to-date te blijven.

 

Het onbewuste brein van consumenten reageert veel sterker op verliestaal dan op winsttaal. We zijn sterk gemotiveerd om verlies te voorkomen, waardoor we sneller actie ondernemen. Gebruik dus verliestaal om consumenten aan te zettent tot actie en biedt hierbij de oplossing om het verlies te voorkomen, zoals in dit artikel het inschrijven voor de nieuwsbrief


8 reacties op “Loop niet langer nieuwsbriefinschrijvingen mis; gebruik loss aversion ter motivatie!

  1. Voor iedereen die dit soort veranderingen aan zijn site maakt is het verstandig om een A/B-test te doen, omdat het per site en situatie afhankelijk kan zijn of loss aversion effectief is.

    Ik heb momenteel een A/B-test lopen op mijn eigen site om te testen of loss aversion een effectieve manier is om extra nieuwsbriefinschrijvingen te behalen. De test moet nog even door blijven draaien om een échte conclusie te mogen trekken. Wel kan ik vast verklappen dat het aantal nieuwsbriefabonnees de laatste twee maand meer dan verdubbeld is!

  2. Hallo Maud,

    Wat zou er gebeuren als de “winsttekst” sterker was geschreven zoals: ” Schrijf je nu in om op de hoogte te blijven van onze exclusieve acties en kortingen!” ?

    Ik vind de tekst “op de hoogte blijven” zoals die nu is, vrij zwak waardoor het logisch is dat de verliestekst beter zal presteren.

    Ben benieuwd!

  3. Je hebt gelijk Hans. In dit voorbeeld heb ik een winststekst van de site van Lief! gehaald en verteld hoe het beter kan. Maar je kan idd pas echt eerlijk vergelijken als de winsttekst zoveel mogelijk lijkt op de verliestekst (alleen dan wel verlieswoorden er in gebruiken).

  4. Interessant artikel, Maud. Geldt de meerwaarde van deze techniek alleen voor het verkrijgen van aanmeldingen of heb je ook positieve ervaringen met deze techniek voor andere toepassingen (bijvoorbeeld aankopen)?

  5. Dag Marek,
    bedankt voor je enthousiaste reactie.

    Verliestaal kan op veel verschillende manieren worden ingezet. In dit artikel heb ik beschreven hoe ik dit bij nieuwsbriefaanmeldingen heb gedaan. Maar je kan verliestaal ook testen op bijvoorbeeld een productpagina. Zonder dat je hier bewust van bent, gebeurt dit misschien al wel. OP=OP is bijvoorbeeld een veelgebruikte tekst, die ook onder verliestaal valt.

    Het is dus zeker de moeite waard om deze techniek ook op andere plaatsen op je site toe te passen! Maareh, doe voor de zekerheid een A/B-test, omdat je dan precies kan zien wat het resultaat is op de conversie. Als je hiermee aan de slag gaat, hoor ik graag meer over de resultaten!