Je ziet het in veel winkels: prijzen die eindigen op 95 of 99 cent. Een blouse voor €19,95, een koffiezetapparaat voor €99,99 of een elektrische tandenborstel voor €39,95. Wat een koopjes! Al deze producten hebben een belangrijke overeenkomst. Het klinkt voordelig, want de prijs eindigt op 95 of 99 cent. Deze illusie heeft zowel positieve als negatieve effecten, want ons hersenen trekken snelle (onterechte) conclusies bij het zien van een prijs. Ben je benieuwd hoe onze keuzes worden beïnvloed door prijzen?
» Lees verderAls budget geen rol speelt, welk cadeau geef jij? 1. een dure sweater, of 2. een dure sweater + een cadeaukaart van €10,-? En met welk cadeau verwacht je dat de ontvanger het meest blij is? Het antwoord op deze vragen is onderzocht door Kimberlee Weaver*. De resultaten zijn verrassend te noemen, want we zijn het minst tevreden met beide cadeaus.
Hoe kan dit?
» Lees verderPsychologische technieken maken je verkoopproces succesvoller. Maar dan moet je de techniek wel goed toepassen. Bij bekende verkoopspecialisten kwam ik de volgende twee quotes tegen over de ja-reeks verkooptechniek: “Het ja-ritme is een soort psychologisch wondermiddel!” en “Breng klanten in een ja-ritme en je kunt er zo ongeveer alles mee verkopen!”
Deze verkoopspecialisten wekken de illusie dat ‘Ja’ het toverwoord is. Als je het woord ‘Ja’ weet te ontlokken bij potentiële klanten, is de afstand naar de daadwerkelijke verkoop nog maar heel klein. Helaas hebben ze het fout. Graag vertel ik je hoe het écht zit.
» Lees verderHet ankereffect is sterk en hardnekkig. Het heeft meer effect in ons gewone leven dan ons lief is. Het beïnvloedt schattingen van getallen, kansen en waarde. Wat is het precies? En hoe kan je dit onbewuste, krachtige mechanisme succesvol inzetten in webshops om meer omzet te halen?
Mensen vinden het fijn dat ze de weg kunnen vinden. Het liefst zonder dat ze er teveel moeite voor hoeven doen. Bovendien nemen ze liever de snelweg als ze van Amsterdam naar Enschede rijden, in plaats van hobbelige zandpaden. Dit lijkt me niet meer dan logisch. Dit principe gaat ook voor websites op. Daarom is het van belang om een snelweg op je site aan te leggen en deze te voorzien van duidelijke bewegwijzering. Ligt er al een snelweg op jouw site of lijkt het meer op een zandpad met diepe kuilen?
Mensen vinden het fijn dat ze de weg kunnen vinden. Het liefst zonder dat ze er teveel moeite voor hoeven doen. Bovendien nemen ze liever de snelweg als ze van Amsterdam naar Enschede rijden, in plaats van hobbelige zandpaden. Dit lijkt me niet meer dan logisch. Dit principe gaat ook voor websites op. Daarom is het van belang om een snelweg op je site aan te leggen en deze te voorzien van duidelijke bewegwijzering. Ligt er al een snelweg op jouw site of lijkt het meer op een zandpad met diepe kuilen?
Twitter gebruik je niet voor niets. Het liefst wil je zoveel mogelijk aandacht krijgen met je tweets. Natuurlijk moet je interessante berichten verspreiden, maar er is nog een belangrijke truc om de aandacht van lezers te zuigen naar je tweets. Welke eenvoudige truc dat is lees je in deze blog.
Zet “NIEUW” op een product en je trekt er gegarandeerd aandacht mee. Ook kopen consumenten eerder het product wanneer er “NIEUW” of “VERBETERD” op staat. Eigenlijk weten we allemaal dat dit een truc van fabrikanten is om meer te verkopen. Want hoe vaak kan hetzelfde wasmiddel “vernieuwd” worden? Toch trappen veel mensen er in. Hoe kan dit?
Zet “NIEUW” op een product en je trekt er gegarandeerd aandacht mee. Ook kopen consumenten eerder het product wanneer er “NIEUW” of “VERBETERD” op staat. Eigenlijk weten we allemaal dat dit een truc van fabrikanten is om meer te verkopen. Want hoe vaak kan hetzelfde wasmiddel “vernieuwd” worden? Toch trappen veel mensen er in. Hoe kan dit?
Geef je klanten een papieren kortingsbon. Heerlijk ouderwets, maar vooral héél effectief. Deze manier van korting geven is veel effectiever dan kortingsacties op internet. In dit artikel lees je waarom.