3 factoren voor een succesvolle productlancering. Pas jij ze al toe?

25 mei 2017 | In Conversie-optimalisatie | Geen reacties

Er komt veel op je af als je een nieuw online programma wilt lanceren. Niet alleen de inhoud is belangrijk om veel verkoop te behalen, maar je lancering is minstens even belangrijk. Als je (te) weinig mensen weet te interesseren in je lanceringsproces, dan raak je ook een topprogramma aan de straatstenen niet kwijt. Voorkom dat jou dit overkomt. Lees de tips in dit artikel voor een succesvolle lancering.

product lancerenIk las deze week het boek ‘Lanceren kan je leren’ van Marjan Crabtree en Denise Hulst. Deze dames hebben een effectief lanceringsplan uitgewerkt die voor elk product of dienst werkt. Dat ik het boek aanraad voor ondernemers kon je al lezen in mijn boekrecensie. In dit blog deel ik nog enkele inzichten uit het boek die jouw eigen productlancering succesvoller maakt.

Het lanceringsplan heeft als centrale middelpunt je mailinglijst. Dit zijn mensen die al in jou of je dienstenaanbod zijn geïnteresseerd, waardoor je verkoopkans stijgt.  Hen kun je met vriendelijke en waardevolle mails stap voor stap warm maken voor een aanschaf. Om dit zo goed mogelijk te doen deel ik 3 tips uit het boek met je.

 

 

Tip 1: test of je verkooppagina en verkoopmails overtuigend zijn

doelgroep checkWil je van tevoren beter kunnen inschatten hoe succesvol je lancering wordt? Kies er dan voor om een selecte groep fans (mensen die geïnteresseerd zijn in je product) reageert op je verkooppagina en verkoopmails. Voelen zij zich aangesproken? Hebben ze het gevoel dat ze iets missen als ze jouw product niet kopen? En wat zou er beter kunnen? Om een succesvolle ondernemer te worden moet je soms met je billen bloot en je kwetsbaar opstellen. Betrek daarom een aantal mensen uit je doelgroep bij je plannen en zorg dat je doelgerichte feedback van hen krijgt. Dit zal je verkooppagina en teksten nóg effectiever maken.

 

Tip 2: stuur meer herinneringsmails dan je comfortabel vindt

In het wekenlange (soms maandenlange) lanceringsproces stuur je je mailingabonnees mails die interesse en nieuwsgierigheid opwekken. Als je eenmaal je ‘winkel’ open hebt voor inschrijvingen, dan doe je er verstandig aan een deadline in te stellen. Kies een datum waarvoor mensen zich moeten inschrijven. Stuur 2 dagen voor deze deadline een herinneringsmail om te laten weten dat aanmelden nog maar beperkt kan. Ook op de dag van sluiting stuur je nog 2 mails: eentje ’s ochtends en eentje een paar uur voor sluitingstijd. Misschien vind je dit overdreven veel, maar uit brancheonderzoek blijkt dat 50% van de aanmeldingen gerealiseerd worden dankzij deze laatste mails. De meeste ondernemers hebben de neiging minder mails te sturen, omdat ze zich anders opdringerig voelen, maar dat zal je aanmeldingen kosten. Besef je dat mensen nou eenmaal dingen vergeten en ze echt niet alle mails (aandachtig) lezen. Je kan dus met een gerust hart 3 herinneringsmails versturen in de laatste 2 dagen zonder dat iemand het erg vindt. De last-minute aanmelders waarderen juist dat je ze nog even herinnerde.

 

Tip 3:  Gebruik koopprikkels uit de neuromarketing

neuromarketing koopprikkelsDe manier waarop ons brein reageert op informatie is slim in te zetten in de mails die je gaat schrijven. Je hoeft geen gladde verkooppraatjes te gebruiken om verkoop te realiseren. Als je het onbewuste brein aanspreekt op zijn verlangens, nieuwsgierigheid en angsten heb je zijn aandacht te pakken. Laat zien dat je lezers snapt, weet wat er bij hen speelt en dat je hun probleem kan oplossen met jouw nieuwe dienst of online programma. Toon aan dat je verlangens kan waarmaken door een tipje van de sluier te lichten. Laat ze ervaren wat voor een meerwaarde jij ze te bieden hebt. Dit wordt niet ervaren als pusherig, maar als attent en vriendelijk. Als je inspeelt op de ware verlangens van je doelgroep, dan zullen je producten wegvliegen als je verkoop eenmaal gestart is.

 

Hulp bij het verwerken van verkoopprikkels in (verkoop)teksten

maud ebbekinkVind je het zelf lastig om goede verkoopmails te schrijven zonder dat ze als pusherig worden ervaren? Het klopt dat de scheidingslijn dun is. Je wilt potentiële kopers niet wegjagen, maar juist interesseren in je aanbod. Klanten winnen in plaats van verliezen. Ik kan je hiermee helpen.

Van het (her)schrijven van teksten met daarin neuromarketing-prikkels wordt ik blij. Ik vind het geweldig om te zien dat een simpele tekst enorm veel omzet kan ophalen. Ben je nieuwsgierig hoe ik je daarin kan ondersteunen? Bekijk dan mijn aanpak voor het schrijven van teksten voor meer verkoop.

 

 


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *