Vorige week kreeg ik een reactie op mijn blogartikel ‘Welke invloed heeft het lettertype op de impact van de boodschap?’
“Persoonlijk vind ik de tekstkleur van deze website heel slecht leesbaar: lichtgrijs op wit. Ik moet heel veel moeite doen om de tekst te kunnen lezen; het doet pijn aan mijn ogen. Daardoor denk ik ook al snel van: ‘laat maar’ … Zonde van de inhoud natuurlijk, maar toch.”
Deze boodschap zette me aan het denken. Op welke manier heeft gezichtsexpressie invloed op de inhoud van mijn artikel? Of zelfs op het dienstenaanbod op mijn site? Ik dook de literatuur in om een onderbouwd antwoord te geven op deze vraag.
Kort geleden las ik het boek Neuro Web Design – What makes them click? Een uitgebreide recensie van Neuro Web Design schreef ik al op mijn persoonlijke blog, maar ook hier wil ik vijf wijze lessen delen uit het boek van Susan Weinschenk.
Als je een iemand schriftelijk wilt overtuigen om iets te doen -een product kopen, een offerte aanvragen of meer te bewegen- wanneer is je kans op succes het grootst?
1. Met een lettertype die lijkt op handgeschreven tekst, omdat dit persoonlijker overkomt.
2. Met een duidelijk leesbaar lettertype, zoals Arial, omdat je dit sneller kan lezen.
Ik dook in neuromarketingonderzoek om het antwoord te achterhalen voor je.
» Lees verder
Neuromarketing is hot. Je ziet de term steeds vaker opduiken in blogs, artikelen en op sociale media. Grote bedrijven zoals Coca Cola, Unilever, Chanel, Volkswagen en Heineken komen er al voor uit: zij doen onderzoek om te bepalen hoe het brein reageert op hun reclame-uitingen, productverpakkingen en nieuwe producten. In Sprout kwam ik een artikel tegen met mooie praktijkvoorbeelden hoe neuromarketing ingezet wordt door bekende merken. In dit artikel deel ik drie voorbeelden met jullie.
» Lees verder
Heb jij wel eens het gevoel dat je tegen de muur praat? Je laat bijvoorbeeld een mooie, professionele website ontwikkelen, maar krijgt weinig respons. Ook levert je website bedroevend weinig nieuwe klanten op. Waar gaat het fout?
» Lees verder
Als online marketeer ben je continu op zoek naar nieuwe manieren om de conversie te verhogen van bijvoorbeeld een website, banner of Adwords-advertentie. We zijn het er allemaal over eens dat taalgebruik een grote rol speelt bij de conversiekracht van een marketinguiting. Niet alleen ons onderbuikgevoel zegt dat woordkeuze van cruciaal belang is, dit blijkt ook uit gloednieuw onderzoek. Subtiele verschillen in taal worden namelijk direct door onze hersenen opgepikt, zoals het verschil tussen ‘omdat’ en ‘want’. Welk voegwoord heeft de grootste overtuigingskracht?
Bedrijven spenderen miljoenen aan het creëren van uitgebreide marketingcampagnes om hun producten en diensten onder de aandacht te brengen. Logisch dus dat er veel aandacht gaat naar het optimaliseren van reclamespots en advertenties. Nieuw wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat je met een paar kleine aanpassingen veel effectiever kunt zijn met je campagne(s). In crisistijd een bericht dat iedere marketeer graag hoort!
Je kent het vast. Je bent online aan het shoppen en je vindt het product dat je graag wil hebben. Het is ook nog een goede prijs. Fijn, je bent er uit en je wil direct bestellen. Maar tot je teleurstelling is het product uitverkocht! Bah, je hebt helemaal geen zin om verder te zoeken want dit was met stip de voordeligste webshop. De kans is groot dat je de handdoek in de ring gooit.
Jammer voor de webshop eigenaar waar je had willen bestellen. Hij loopt nu een bestelling mis die hij gewoon had kunnen inkoppen. Hoe? Dat lees je hier!
» Lees verder
Sommige verkooptips klinken heel logisch. Je vergeet ze nooit meer als je het eenmaal weet. De volgende tip valt in deze categorie; hij is simpel maar kan je veel extra omzet opleveren. Verkoop je producten met daaraan een handvat? Onderzoek heeft uitgewezen dat je dit type product op een specifieke manier moet presenteren, waardoor je het vaker verkoopt.
Een team van psychologen, de Nudge Unit, kijkt naar (onbewuste) menselijk gedrag en speelt hier op in met beleid. Met hun expertise op het gebied van gedragsverandering krijgen ze het voor elkaar om mensen op tijd belasting te laten betalen, om zuiniger met energie om te gaan en zelfs rokers te activeren hiermee te stoppen. De Nudge Unit is erg goed in het prikkelen van mensen om hun gedrag te veranderen. Dit bracht mij aan het denken; waarom hebben we in Nederland geen Nudge Unit?