4 keer zoveel nieuwsbriefaanmeldingen dankzij ‘loss aversion’

3 augustus 2013 | In Conversie-optimalisatie | 2 reacties

Loop niet langer nieuwsbriefabonnees mis. Gebruik net als ik een ‘breingeheim’ om websitebezoekers te motiveren zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.

Ik behaalde in 5 maand tijd ruim 4 keer zoveel inschrijvingen dankzij een kleine tekstuele aanpassing. Ik veranderde één zin. Wil jij deze waardevolle tip niet missen? Lees dan snel verder!

 

“Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!” < Dit activeert niemand

Ik kan niet meer bijhouden hoe vaak ik deze zin staat op een bedrijfswebsite. In mijn gedachten zucht ik hard, “dat is vast weer een mailing vol reclame”. Ik ben op geen enkele wijze gemotiveerd om me in te schrijven, want ik heb niet het gevoel dat ik iets misloop.

Niet alleen ik, maar de meeste andere websitebezoekers zullen zich niet inschrijven als ze “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief” op je site zien staan. Je moet de lezers namelijk overtuigen, prikkelen en oproepen tot actie. Je wilt dat ze het gevoel hebben dat ze jouw nieuwsbrief écht niet mogen missen. Dat bereik je alleen als je diep doordringt in het brein van je doelgroep. En ik ga vertellen hoe je dat doet.

 

 

Inschrijving voor mailing is de eerste stap naar conversie

Voor elk bedrijf is het gunstig om zoveel mogelijk nieuwsbriefaanmeldingen te behalen. Een inschrijving voor je nieuwsbrief is de eerste –voorzichtige- stap naar een conversie. Deze mensen geven namelijk actief aan dat ze openstaan voor je bericht en dus ook open staan voor een goed aanbod in je mailing. Kortom: als bedrijf wil je zo veel mogelijk nieuwsbriefabonnees. Dit lukt echter niet met de veel gebruikte kreet “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!”. Maar wat moet je WEL zeggen?

 

 

Loss aversion – de snelste route naar meer nieuwsbriefinschrijvingen

conversie stijging mailingMeer nieuwsbriefinschrijvingen behaal je door gebruik te maken van de effectief bewezen psychologische techniek ‘loss aversion’. Dit is onze onbewuste, maar krachtige neiging om (mogelijk) verlies te voorkomen. De achterliggende reden is vrij eenvoudig: (mogelijk) verlies geeft psychische stress en dat wil je voorkomen. Hierdoor zijn we gemotiveerd om in actie te komen.

Uit onderzoek blijkt zelfs dat we twee keer zo sterk gemotiveerd zijn om verlies te voorkomen, dan om winst of verbetering te behalen. Om meer nieuwsbriefinschrijvingen te behalen kun je dus het onbewuste mechanisme van loss aversion inzetten. Hoe? Door verliestaal te gebruiken in plaats van winsttaal.

 

 

Winsttaal vs verliestaal

Het inzetten van ‘loss aversion’ in taal is vrij simpel. Je hoeft slechts een kleine aanpassing te maken in de tekst waarmee je mensen activeert zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Je moet namelijk verliestaal gebruiken in plaats van winststaal.

Verliestaal = in de tekst wordt nadruk gelegd op het nadeel wat je hebt als je je niet inschrijft voor de nieuwsbrief.

Winsttaal = in de tekst wordt nadruk gelegd op het voordeel wat te behalen is door je in te schrijven voor de nieuwsbrief.

 

 

CASE: nieuwsbrief ConsumPsy

Vanuit ConsumPsy (mijn bedrijf) stuur ik een mailing met tips om marketing effectiever en winstgevender te maken met technieken uit de consumentenpsychologie. Eerst gebruikte ik winsttaal om mensen aan te moedigen zich aan te melden, maar dat leverde me weinig aanmelders op. Ik besloot dat ik mensen beter moest motiveren en ging verliestaal inzetten.

winsttaal en verliestaal

 

Wat ik heb gedaan…

Eind januari 2013 besloot ik te switchen van winsttaal naar verliestaal. Ik wist toen nog niet dat de uitkomst opzienbarend zou zijn. Ik moet   ook bekennen dat ik geen ‘officiële’ conversietest heb gedraaid. Daarvoor had ik beide varianten tegelijk moeten testen (winsttaal vs verliestaal). In een A/B-test zou 50 procent van de websitebezoekers verliestaal zien en 50 procent winsttaal. Op die manier sluit je namelijk allerlei externe factoren uit die mogelijk de resultaten beïnvloeden. Helaas kan ik de tijd niet terugdraaien. Toch vond ik het effect van vóór en ná de tekstwijziging zo groot, dat ik het wel met jullie wilde delen omdat de potentie hiervan gigantisch is.

 

Het resultaat

Op 1 februari maakte ik de switch van winsttaal naar verliestaal. Over het resultaat is geen twijfel mogelijk: verliestaal is véél effectiever dan winsttaal. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat deze grafiek me erg blij maakte. Ruim vier keer zoveel nieuwsbriefaanmeldingen in slechts vijf maanden tijd. En dat alleen door het aanpassen van het tekstje boven het inschrijfformulier! Verliestaal is op mijn site vier keer zo effectief als winsttaal.

 

nieuwsbrief aanmeldingen loss aversion

 

 

Gebruik ‘loss aversion’ op jouw site

Het is niet moeilijk om ‘loss aversion’ en verliestaal op je site te verwerken. Als jij ook meer nieuwsbriefaanmeldingen wilt behalen hoef je alleen de tekst boven het aanmeldformulier aan te passen. Het onbewuste brein ziet mogelijk verlies en wil dit voorkomen. Dit kan door een inschrijving voor de mail.

Ik wil je vast enige inspiratie en voorbeelden geven hoe je verliestaal kan toepassen:

  • Meld je nu aan voor onze mailing, zodat je geen acties misloopt.
  • Schrijf je nu in voor onze e-zine en loopt niet langer onze verkooptips mis.
  • Meld je aan voor de nieuwsbrief en mis niets van onze exclusieve kortingen.
  • Mis geen enkele update! Registreer je nu om up-to-date te blijven.
  • Heb jij nog een mooi voorbeeld? Deel dit met alle lezers en laat een reactie achter.

 

Toepasbaar op veel manieren
Verliestaal kun je natuurlijk op veel meer plekken in je (web)teksten gebruiken. Bijvoorbeeld ook voor het activeren een e-book te downloaden, in te schrijven voor een (gratis) training of in een banner.

5-minuten conversieknaller

Binnen vijf minuten kun jij een conversieknaller op je hebben. Al kan ik je natuurlijk niet garanderen dat jij ook in korte tijd het aantal inschrijvingen verviervoudigt. Maar het aantal inschrijvingen zal zeker flink stijgen.

Voordat je aan de slag gaat met je eigen site wil ik je nog iets vragen. Zou je dit artikel willen delen? Dan kan niet alleen jij, maar ook anderen profiteren van deze tip.


2 reacties op “4 keer zoveel nieuwsbriefaanmeldingen dankzij ‘loss aversion’

  1. Goed artikel!
    Ook in het boek digitale verleiding van Maurits Kaptein komt dit terug “mensen proberen verliezen zo veel mogelijk te vermijden. Hieruit volgt bijvoorbeeld dat een weddenschap waarbij je 50 procent kans hebt om 100 euro te verliezen alleen als aantrekkelijk wordt gezien wanneer de mogelijke winst meer dan 500 euro bedraagt.”:

  2. Bedankt Maarten, voor je compliment over mijn artikel.

    Ik heb het boek van Maurits ook gelezen. Leuk boek met goede voorbeelden. Hij beschrijft inderdaad ook de onderzoeken van professor Kahneman, die ik ook heb gebruikt als grondslag voor mijn artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blue Captcha Image
Refresh

*

Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!