doelgroep bepalen

Framing: wat is het en hoe gebruik je het slim in marketing?

25 februari 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Iemand is ‘voor abortus’, maar tegenstanders noemen het ‘anti life’. Het is een simpel voorbeeld hoe taal een heel andere emotie kan oproepen, terwijl eigenlijk hetzelfde wordt verteld. Dit wordt ook wel framing genoemd.

Politici en reclamemakers kiezen nauwkeurig hun woorden. Kleine verschillen in taalgebruik hebben namelijk een groot effect op hoe de doelgroep een boodschap interpreteert. Je woordkeuze moet het standpunt op een goede manier verwoorden en bij de gedachtegang van je doelgroep passen. Door bewust een ‘frame’ te kiezen voor je boodschap, zorg je voor het oproepen van de gewenste reactie en emotie bij de ontvanger.

Er is veel te vertellen over framing en de technieken die je hierbij kan gebruiken. Omdat het een marketingblog is, heb ik ervoor gekozen om me te richten op het toepassen van framing in marketinguitingen.

 

» Lees verder


nieuwsbrief loss aversion

Loop niet langer nieuwsbriefinschrijvingen mis; gebruik loss aversion ter motivatie!

24 januari 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Een ronduit belabberde kreet als je consumenten wil overhalen zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Toch staat dit op talrijke bedrijfswebsites. Zonde, want een nieuwsbriefinschrijving is voor de consument vaak de eerste stap naar een aankoop, ook al beseffen consumenten zich dit niet of nauwelijks. Om te voorkomen dat je nog langer nieuwsbriefinschrijvingen misloopt, geef ik in dit artikel een effectief bewezen techniek waarmee de inschrijvingen zullen stijgen. Lees snel verder om deze tip niet te missen.

» Lees verder


Onbewuste voorkeur in het productschap

16 januari 2013 | In In de praktijk | door

De aandacht van winkelend publiek wordt getrokken naar het middelste product in een schap. Daardoor is de kans groter dat een product gekocht wordt dat midden in het schap staat, dan een product dat aan de linker of rechter zijde staat. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Aston Busines School.
» Lees verder


volgorde

Verhoog uw verkoop door producten in de juiste volgorde te presenteren

10 januari 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Heeft de volgorde waarin u producten toont effect op koopgedrag? Ja, blijkt uit onderzoek. Er zijn drie effectief bewezen methodes om aankoopbeslissingen te beïnvloeden aan de hand van de volgorde waarin u producten toont. Wij vertellen u twee technieken die u kunt gebruiken om uw sales te verhogen.

» Lees verder


Sfeerimpressie workshop ‘Het geheim van het consumentenbrein’ 13 dec’12

17 december 2012 | In In de praktijk | door

Donderdag 13 december was het zover: ConsumPsy gaf de workshop ‘Het geheim van het consumentenbrein – de psychologie van ons aankoopgedrag’. In Enschede had een enthousiaste en uiteenlopende groep mensen zich verzameld: van verkopers tot ondernemers, marketeers en docenten marketingcommunicatie. Allemaal met één doel: het geheim van het consumentenbrein ontdekken.

» Lees verder


verwarring

Zaai verwarring, dan verkoopt u meer!

27 november 2012 | In Conversie-optimalisatie | door

“Deze elektrische tandenborstel kost zes tientjes, dat is 60 euro. Het is een koopje!”
of “Deze handdoek van Egyptisch katoen kost 600 cent, dat is zes euro. Het is een scherpe actie!”.
Als een verkoper op deze wijze de producten aanprijst, vliegen zij de winkel uit. Hoe werkt dit?

» Lees verder


Workshop consumentenpsychologie donderdag 4 april 2013

7 november 2012 | In In de praktijk | door

In de workshop ‘Het geheim van het consumentenbrein: de psychologie achter ons aankoopgedrag’ wordt onthuld op welke manier je klantbeleving kan verbeteren door in te spelen op het onbewuste brein. Daar wordt volgens onderzoek namelijk meer dan 90 procent van de beslissingen genomen. Als je weet waar het onbewuste consumentenbrein door wordt geprikkeld en verleid, dan kun je beter inspelen op de behoeften van consumenten.

» Lees verder


pick up point AH

AH Click & Collect: is dit het boodschappen doen van de toekomst?

31 oktober 2012 | In In de praktijk | door

Haastig door de supermarkt crossen om zo snel mogelijk je winkelwagentje vol te gooien met boodschappen. Ik doe het één of twee keer per week, maar niet voor m’n lol; ik heb wel wat leukers te doen. Gelukkig introduceert Albert Heijn vandaag boodschappen doen via ‘Click & Collect’. Hierdoor hoef je niet langer zelf je boodschappen te verzamelen, maar wordt dit voor je gedaan. Je hoeft het alleen nog af te halen.  Ideaal, of zit er een addertje onder het gras?

» Lees verder


Nederlanders kopen NIET minder door btw-stijging

1 oktober 2012 | In In de praktijk | door

Bijna de helft van de Nederlanders zegt dat ze van plan zijn minder te gaan kopen door de btw-verhoging van 19 naar 21 procent. Onzin, als je het mij vraagt: grote woorden, maar geen daden. Ook massa’s mensen roepen te stoppen met autorijden als de benzineprijs nog duurder wordt, maar toch blijven ze gewoon autorijden. Ons brein werkt nou eenmaal zo. Daarnaast zullen slimme winkeliers prijspsychologie toepassen, waardoor het voor hun erg dom zou zijn om hun prijzen omhoog te gooien. Ben je nieuwsgierig welke invloed prijspsychologie op de btw-stijging heeft? Lees dan snel verder.

» Lees verder


Hoe verkoop je volumepakketten het beste; nadruk op prijs of aantal items?

24 september 2012 | In Conversie-optimalisatie | door

Veel winkeliers bieden producten aan in (voordeel)pakketten. Zowel de prijs als het aantal producten zijn belangrijk om te communiceren naar de consumenten omdat dit iets zegt over je aanbod. Maar kun je beter de nadruk leggen op het aantal producten in het pakket of de prijs? Onderzoek geeft ons het antwoord.

» Lees verder


Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!







close

​GRATIS TURBOTRAINING


​SNEL EEN
VERKOOPTEKST SCHRIJVEN

online training
  • check-square-o
    ​Meer kliks, leads en bestellingen.
  • check-square-o
    ​T​ips van de beste copywriters ter wereld.
  • check-square-o
    ​Binnen 15 minuten herschrijf jij je (verkoop)tekst!

​Ja, stuur me de gratis training!

envelope-open-o
user