Gisteren was ik jarig. Ik had me dit jaar voorgenomen een verlanglijstje te maken. De voorgaande jaren had ik dit nooit gedaan. Dit zag je terug in het grote aantal cadeaus waarbij ik dacht: ‘wat moet ik hier mee?’. Twee avonden lang heb ik het internet afgespeurd naar presentjes voor op mijn verlanglijstje. Leuk werk. Ik verheugde me al op het krijgen van deze cadeaus. Nu, een dag na mijn verjaardag, zit ik álweer met een grote stapel cadeaus met een hoog ‘hoezo geef je me dit?’ gehalte. Hoe kan dit? Waarom kopen mensen niets van mijn lijstje..?
Mensen vinden het fijn dat ze de weg kunnen vinden. Het liefst zonder dat ze er teveel moeite voor hoeven doen. Bovendien nemen ze liever de snelweg als ze van Amsterdam naar Enschede rijden, in plaats van hobbelige zandpaden. Dit lijkt me niet meer dan logisch. Dit principe gaat ook voor websites op. Daarom is het van belang om een snelweg op je site aan te leggen en deze te voorzien van duidelijke bewegwijzering. Ligt er al een snelweg op jouw site of lijkt het meer op een zandpad met diepe kuilen?
Mensen vinden het fijn dat ze de weg kunnen vinden. Het liefst zonder dat ze er teveel moeite voor hoeven doen. Bovendien nemen ze liever de snelweg als ze van Amsterdam naar Enschede rijden, in plaats van hobbelige zandpaden. Dit lijkt me niet meer dan logisch. Dit principe gaat ook voor websites op. Daarom is het van belang om een snelweg op je site aan te leggen en deze te voorzien van duidelijke bewegwijzering. Ligt er al een snelweg op jouw site of lijkt het meer op een zandpad met diepe kuilen?
Gisteren was Jorik Heins van ConsumPsy te horen op Radio 538 in een uitgebreid interview. In de populaire show van Edwin Evers werd uitvoerig aandacht besteed aan de werkwijze van ConsumPsy. Evers was erg enthousiast en vroeg welke psychologische trucs wij zouden toepassen bij de verkoop van een huis. Ons antwoord en het gehele interview kun je terugluisteren op de site van Radio 538:
Gisteren stond consumentenpsycholoog Maud Ebbekink met een artikel in De Pers. In een extra bijlage van de krant werd uitvoerig aandacht besteed aan de huizenmarkt. Op de voorkant van het katern gaf Maud tips welke psychologische mechanismen een rol spelen bij het bezichtigen van een huis. Aan de hand van deze principes en onderzoeksresultaten gaf Maud praktische tips om een huis beter verkoopbaar te maken. Hierbij is het cruciaal om te weten dat in 91% van de gevallen de vrouw de beslissing neemt bij het kopen van een huis.
Lees het artikel op onze site:
» Consumentenpsychologie bij huizenverkoop
Zaterdag 24 september stond ConsumPsy in het Limburgs Dagblad. Consumentenpsycholoog Maud Ebbekink gaf antwoord een lezersvraag: “Waarom stuit je in de supermarkt meteen op de groente-afdeling?”. Maud beantwoordde deze vraag en gaf inzicht in andere psychologische technieken die in de supermarkt worden ingezet om mensen zoveel mogelijk te laten kopen.
Lees het artikel op onze site:
» Consumentenpsychologie in de supermarkt
Zaterdag 24 september stond ConsumPsy in het Limburgs Dagblad. Consumentenpsycholoog Maud Ebbekink gaf antwoord een lezersvraag: “Waarom stuit je in de supermarkt meteen op de groente-afdeling?”. Maud beantwoordde deze vraag en gaf inzicht in andere psychologische technieken die in de supermarkt worden ingezet om mensen zoveel mogelijk te laten kopen.
Lees het artikel op onze site:
» Consumentenpsychologie in de supermarkt
Het klinkt als een buitenkans: 19% BTW korting bij de Media Markt. Maar helaas worden we genept door zowel onze eigen hersenen als door de Media Markt. We krijgen namelijk niet echt 19% korting, maar zo voelt het wél. Hoe dit kan lees je in dit artikel.
Voordat ik het doorhad lag de Croky papegaai me aan te staren vanuit mijn winkelwagentje. De keuze was in een oogwenk gemaakt. Ik hoef mezelf niet wijs te maken dat dit een bewuste keuze is geweest, want normaal kies ik altijd voor mijn favoriete chips: Lay’s Sensations thai sweet chilli. Hoe ik ben beïnvloed door de marketingpsychologische chipszak van Croky lees je in dit artikel.
Supermarkt Jumbo pakt het slim aan. Ze geven garantie op hun bloemen. Wanneer een bos minder dan 7 dagen staan, krijg je gratis een nieuwe bos bloemen. Hiermee doorbreekt de Jumbo de twijfelachtige reputatie die supermarkt bloemen hebben. Met dit grote statement op de muur geven ze aan dat een bosje bloemen zeker 7 dagen zal staan, waarmee Jumbo zelfverzekerd hun kwaliteit aangeeft. Niets staat de klanten nu nog in de weg om voordelig een bosje goede bloemen te kopen. Goed gedaan van Jumbo!