3 redenen waarom een redesign van je site onverstandig is

14 augustus 2013 | In Conversie-optimalisatie | Geen reacties

De meeste ondernemers die ik adviseer denken dat een redesign nodig is om hun website effectiever te maken. Dit klinkt heel logisch, want je wilt een site die slecht presteert vervangen voor een site die goed presteert. Ik gebruik echter een methode die je minder geld kost en beter werkt. Ik zal je uitleggen wat je moet doen bij een website die te weinig nieuwe klanten, opdrachten of bestellingen oplevert.

 

Herken je dit?

Het achterblijvende verkoopsucces van je website begint je op te vallen. Er komen te weinig reacties, aanvragen of bestellingen binnen op je site. Dit kan niet langer zo doorgaan, want je hebt nieuwe klanten nodig om je medewerkers aan het werk te houden. Je denkt erover om je website te vernieuwen zodat je het aantal nieuwe klanten een boost kan geven. Je budget is krap, maar je bent ervan overtuigd dat een goede website je bedrijf meer omzet zal opleveren. Je hebt misschien zelfs al een afspraak gepland met een of meerdere webbouwers om te bespreken wat zij voor jou kunnen doen.

Maar wacht… is een redesign eigenlijk wel de beste oplossing? Nee!

 

 

Redesign vs Conversie-optimalisatie

Je hebt twee opties als je website onvoldoende conversie oplevert. Je kan kiezen voor een redesign van je site, maar je kan ook stap voor stap je website verbeteren met behulp van conversie-optimalisatie. Ik kan me goed voorstellen dat je denkt dat een redesign de snelste manier is om de verkoopkracht van je site te verbeteren. Met een redesign heb je immers de mogelijkheid om alle conversiekillers tegelijk aan te pakken. Daarom klinkt een redesign als de ideale optie, maar dit is niet waar. Ik zal je drie redenen geven waarom je NIET voor een redesign moet kiezen, maar voor conversie-optimalisatie met behulp van conversietesten.

 

 

Reden 1. Een redesign is geen garantie op hogere conversie

wisselend resultaatBij een redesign begin je met een schone lei. Maar een nieuw design is geen garantie voor een hoger conversiepercentage. De enige garantie die je bij een redesign van je site hebt, is dat het veel tijd en geld kost. En dan moet je maar hopen dat het een positief resultaat oplevert. Hoe mooi het nieuwe design ook is, dit zegt niet per se iets over de conversiekracht. Er zijn veel foeilelijke sites die ontzettend goed converteren (denk aan Marktplaats). Een redesign is dus een risicovolle keuze omdat je geen garantie hebt op hogere conversie. Misschien eindig je zelfs met een lager conversiepercentage.

 

> Waarom is conversie-optimalisatie een betere keuze?

Met conversie-optimalisatie behaal je gegarandeerd meer conversie. Je verbetert de website namelijk met conversietesten. Dit levert je gouden data op, omdat deze testen je inzicht geven in wat wel en niet leidt tot een stijging van je conversiepercentage. Bij conversie-optimalisatie met conversietesten weet je honderd procent zeker dat je meer conversie gaat behalen waardoor je je investering gegarandeerd terugverdient.

 

 

Reden 2. Een redesign geeft alleen inzicht in het eindresultaat

redesign of conversie-optimalisatieIn een redesign verander je honderden en misschien wel duizenden elementen op je site. Hierdoor kun je alleen het conversiepercentage vergelijken van vóór en ná de lancering van het nieuwe design. Je zal genoegen moeten nemen met de eindconclusie: meer conversie, gelijke conversie, of minder conversie. Wat hiervoor heeft gezorgd blijft gissen. En dat is niet het enige vervelende: grote positieve effecten kunnen gemaskeerd worden door grote negatieve effecten. In het boek ´You should test that!´ van Chris Goward kwam ik een mooie illustratie tegen die dit effect duidelijk weergeeft. Je ziet in de afbeelding dat de nieuwe winkelwagen voor veel extra conversie zorgt, maar dit positieve effect wordt teniet gedaan door een slechter contactformulier, slechtere call-to-action buttons en een vragenlijst pop-up. Maar wat als je alleen het resultaat van alle aanpassingen weet, zoals bij een redesign? Dan tast je compleet in het duister waarom het conversiepercentage is gestegen of gedaald. Als het resultaat positief is heb je daar wellicht maling aan, maar als je conversiepercentage is gedaald zit je met je handen in het haar. Je hebt veel tijd, energie en geld gestoken in een redesign die niet het beoogde effect heeft behaald.

 

> Waarom is conversie-optimalisatie een betere keuze?

Bij conversie-optimalisatie test je element voor element hoe je het conversiepercentage kan verhogen. Je test bijvoorbeeld een nieuwe homepagina headline tegen de oude. That’s it.

In het hierboven gebruikte voorbeeld zorgt de nieuwe homepagina headline voor zo’n twintig procent meer conversie. Het is simpel wat je met dit testresultaat doet: je implementeert de nieuwe headline in je site en profiteert van de twintig procent hogere conversie. Daarna ga je verder met een conversietest om bijvoorbeeld een nieuw contactformulier te testen. Totaal onverwacht blijkt dat het nieuwe formulier dertig procent minder conversie oplevert dan het oude formulier. Je krabt je even achter je oor en bent blij dat je dit hebt getest. Het oude formulier blijft mooi staan op je site! Als je had gekozen voor een compleet redesign, dan had je niet doorgehad dat het nieuwe contactformulier een ware conversiekiller is.

 

 

Reden 3. Lage conversie wordt niet per se veroorzaakt door het design

Het feit dat je website niet goed converteert hoeft niet per se komen door het design. Er zijn talrijke andere redenen die ervoor kunnen zorgen dat je site ondermaats presteert. Misschien is je (product)aanbod onduidelijk of biedt je concurrent precies hetzelfde product aan voor een lagere prijs. Ook kunnen de (hoge) verzendkosten een reden zijn waarom je weinig bestellingen krijgt. Dit zijn redenen die ook van invloed zijn op het conversiepercentage van je site, maar die je niet kunt oplossen met een redesign van de website.

 

> Waarom is conversie-optimalisatie een betere keuze?

Met conversie-optimalisatie kun je niet alleen het design van je site onderwerpen aan conversietesten, maar je kan ook meten hoe websitebezoekers reageren op een andere prijs, productweergave of gratis verzendkosten. Dit biedt je dus een completer inzicht in het online gedrag van je doelgroep.

 

 

Wat kies jij: redesign of conversie-optimalisatie?

Misschien sta je nu op het punt dat je schoongenoeg hebt van de achterblijvende verkoopresultaten van je site. Je staat voor de keuze om een redesign voor je site te laten ontwikkelen door een webbouwer, of te kiezen voor conversie-optimalisatie door een professional. Ik weet wat voordeliger én effectiever is. De vraag is nu aan jou: wat kies jij?

 


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *