Hoe heeft de gezichtsexpressie van websitesbezoekers invloed op de beoordeling van je website?

23 juli 2013 | In Conversie-optimalisatie | 8 reacties

Vorige week kreeg ik een reactie op mijn blogartikel ‘Welke invloed heeft het lettertype op de impact van de boodschap?’

“Persoonlijk vind ik de tekstkleur van deze website heel slecht leesbaar: lichtgrijs op wit. Ik moet heel veel moeite doen om de tekst te kunnen lezen; het doet pijn aan mijn ogen. Daardoor denk ik ook al snel van: ‘laat maar’ … Zonde van de inhoud natuurlijk, maar toch.”

Deze boodschap zette me aan het denken. Op welke manier heeft gezichtsexpressie invloed op de inhoud van mijn artikel? Of zelfs op het dienstenaanbod op mijn site? Ik dook de literatuur in om een onderbouwd antwoord te geven op deze vraag.

Het belang van gezichtsexpressies: botox en potloden

gezichtsuitdrukkingenBotox is een populair cosmetisch middel dat wordt geïnjecteerd om rimpels in het gezicht te verminderen. Door het verlammen van spieren krijgt het gezicht weer een strakker uitziende huid. Botox kent echter ook nadelen: je kan niet langer alle gezichtsexpressies uiten. Zo kunnen mensen die met botox zijn geïnjecteerd niet langer in staat boosheid of blijdschap in hun gezicht te uiten, omdat deze spieren zijn lamgelegd. Maar dit is het niet enige. Nieuw onderzoek bracht een ander nadeel aan het licht: mensen met botox in hun gezicht kunnen ook veel minder emoties voelen[1]. Als je gezichtsspieren bepaalde expressies niet langer kunnen tonen, kun je hierbij de emoties ook veel minder ervaren. De personen die met botox geïnjecteerd zijn vertonen bijvoorbeeld minder emotionele beleving bij het zien van erg positieve of negatieve filmpjes dan mensen zonder botox.

 

pen in mond doet lachen

Je hebt vast ook wel eens gehoord van een onderzoek waarbij proefpersonen een potlood tussen hun tanden moesten klemmen. Hierdoor wordt een kunstmatige glimlach op je gezicht getoverd, waardoor ons brein waarneemt dat we lachen. Hierdoor worden ‘gelukstofjes’ aangemaakt in onze hersenen waardoor we ons daadwerkelijk vrolijker voelen. Het brein bepaalt namelijk aan de hand van je lachspieren of je wel of niet lacht. Of het echt op nep is, maakt niet uit. Je voelt je blij omdat je lacht[2], dit wordt ook wel facial feedback genoemd. Maar wat heeft een kunstmatige glimlach en botox met je website te maken?

 

Beïnvloed de gezichtsexpressie bij websitebezoekers

De gezichtsexpressie tijdens het bekijken van de website is (onbewust) van invloed op het handelen en gevoel van bezoekers. Het heeft zelfs invloed op hoe bezoekers je product of dienst ervaren, aldus neuromarketinggoeroe Susan Weinschenk in haar boek ‘100 things every designer needs to know about people’[3]. Het goede nieuws is dat je hier zelf invloed op hebt.

Een veel voorkomende en onwenselijke gelaatsuitdrukking is fronsen en knijpen met de ogen, welke kan ontstaan bij het lezen van de webcontent. Zorg er dus voor dat een tekst makkelijk leesbaar en scanbaar is.

 

Hoe zorg je voor een positieve gelaatsuitdrukking bij websitebezoekers?
Een negatieve indruk wil je natuurlijk niet achterlaten. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat websitebezoekers een positieve gezichtsuitdrukking hebben tijdens het bezoeken van je site?  Toen ik deze opsomming maakte realiseerde ik me dat onze website onvoldoende gebruik van maakt, maar hoe zit het met jouw site? Heb jij de onderstaande elementen al in je website?

  • tel sell filmpjeToon afbeeldingen of korte video met daarop lachende mensen die je product of dienst gebruiken. Omdat we onbewust de neiging hebben om gedrag te spiegelen (door onze spiegelneuronen), is dit een zeer effectieve manier om een positieve expressie op te roepen, omdat we dus glimlachen naar de lachende persoon van de afbeelding.
  • Heb jij nog een leuk idee waarmee je een positieve uitdrukking op het gezicht van websitebezoekers kan uitlokken? Ik hoor het graag, dus laat dan even een reactie achter.

 

Wijze les

Soms is het fijn dat je ogen worden geopend door een eerlijke reactie op een blog, omdat je zelf blind bent geworden voor je eigen fouten. Ik heb zojuist de kleur van de tekst veranderd van (te) lichtgrijs naar donkerder grijs en ook de lettergrootte heb ik opgeschroefd. In plaats van een lastig leesbaar blog heb ik nu een makkelijk leesbaar blog. Ook ga ik snel afbeeldingen van lachende mensen verwerken in het design van de site. En wat ga jij veranderen aan je website na het lezen van dit artikel? Ik ben benieuwd!

 

 

Bronnen:
[1]: Davis, Senghas, Brandt & Ochsner (2010). The effects of BOTOX injections on
     emotional experience. Emotion, 10(3): 433-440.
[2]: Strack, Martin & Strepper (1988). Inhibiting and facilitating conditions of
     the human smile: a nonobtrusive test of the facial feedback hypothesis.
     Journal of Personality and Social Psychology, May; 54(5): 768-777.
[3]: Wienschenk (2011). 100 things every designer needs to know about people, 166-167.
[4]: Wat zijn de beste lettertypes voor het internet?

 


8 reacties op “Hoe heeft de gezichtsexpressie van websitesbezoekers invloed op de beoordeling van je website?

  1. Leuk artikel!

    Ik wil nog wel de punten herkenbaarheid en humor toevoegen. Dit kan in tekst maar ook in een afbeelding. Humor lijkt een inkoppertje om mensen aan het lachen te maken. Ik heb het dan niet over elke dag een mop op je website plaatsen maar meer in de zin van humoristisch schrijven. Dat lijkt makkelijk..
    Ik zie ook vaak dat mensen moeten lachen wanneer er een persoonlijk voorbeeld wordt gegeven in bijvoorbeeld een artikel. Men herkent zichzelf daarin en een lach verschijnt.

    Maud, wat mij meteen intrigeert is de lijn tussen leuke blije foto’s/filmpjes en irritante blije foto’s/filmpjes. Wanneer vindt men iets irritant?

  2. Leuk artikel Maud.

    Ook cursieve – en teksten in kapitalen verminderen de leesbaarheid van teksten online.

    Nog een aanvulling op het positief beinvloeden van me klanten: Mensen belonen of complimenteren. Hierdoor wordt dopamine vrijgemaakt in de hersenen wat zorgt voor een blij gevoel.

    • Ik ben blij dat jij blij bent met het grotere lettertype en aangepast tekstkleur, Harry. En bedankt voor de goede aanvulling (dat geldt ook voor Amanda en Linda!).

      @Harry: hoe bedoel je de witruimte:
      > meer witruimte tussen de alinea’s?
      > of kortere alinea’s, waardoor je vaker witruimte hebt (zoals op Copyblogger)?

  3. nog een nabrander:

    Er zijn twee belangrijke functies van de linkerhersenhelft (volgens Tony Buzan): Ruimte en Ritme

    Als je hier beter op aansluit, sluit je dus ook beter aan op je lezers.

    – Ruimte: gebruik veel meer ruimte op je blog in de vorm van witregels; ik vind dat ze dit op http://www.CopyBlogger.com bijv. heel goed doen

    – Ritme: gebruik ritme in de vorm van bijv. bulletpoints

  4. Hey,

    misschien nog een leuke toevoeging is de ideale kolombreedte van een paragraaf. Daar kun je namelijk een interessante keuze maken: snelheid of leesplezier. Langere kolombreedtes zorgen ervoor dat een stuk tekst sneller gelezen wordt (minder verticale saccades), terwijl kortere breedtes zorgen voor een verhoogd leesgenot (alles binnen bepaalde marges natuurlijk).

  5. Mooi artikel met handige tips! Naast de positieve gezichtsexpressies is het ook van belang dat de persoon op de foto naar de gewenste richting kijkt. Mensen zijn namelijk instinctief geneigd om deze kijkrichting te volgen. Dit kan gebruikt worden om bezoekers te sturen naar een gewenste actie of een belangrijk onderdeel van je website.

    Verder ben ik het eens met Harry dat het gebruik van witruimte voor rust kan zorgen. Gebruik maken van duidelijk gescheiden content-blokken met voldoende witruimte er omheen zorgt ervoor dat de gebruiker je website makkelijker door kan scannen, en zijn/haar gewenste onderdeel snel kan vinden.

    Het gedeelte op deze website met “Wij bloggen over” in de rechter zijbalk vind ik persoonlijk te druk. Een aantal woorden zijn te groot en vallen buiten het blok. Hierdoor zijn ze niet goed leesbaar en oogt het geheel onrustig. Ik zou proberen het blok compacter te maken en de lettegrootte gelijk te trekken of te beperken. Dit zou voor de bezoeker een visuele verbetering kunnen zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blue Captcha Image
Refresh

*

Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!