3 redenen waarom je niets moet aantrekken van ‘best practices’

20 augustus 2013 | In Conversie-optimalisatie | Geen reacties

Vorige week had ik een gesprek met een ondernemer die een webshop heeft in designmeubelen. Hij kwam voor een 1-op-1-coachingsessie om het rendement van zijn webshop te verbeteren. “Ja”, zegt hij met enige trots, “ik benut alle kansen die er zijn, dus ik gebruik al conversie-optimalisatie op mijn site”.

Kort daarna komt de aap uit de mouw, deze ondernemer gebruikt ‘best practices’ op zijn site: “Als de meeste concurrenten een blauwe bestelbutton hebben in hun webshop, dan moet dat wel positief zijn voor de conversie”. Ik kan heel ver meegaan in deze redenering, maar op een cruciaal punt heeft deze ondernemer het echt verkeerd. Ik heb hem het verschil tussen ‘best practices’ en conversie-optimalisatie uitgelegd. Ook aan jullie leg ik graag uit waar het fout ging in zijn denkproces.

 

1. Anderen weten ook niet wat ze doen

In Nederland zijn nog relatief weinig ondernemers bezig met de conversie-optimalisatie van hun website of webshop. Dit biedt voor jou een kans om de concurrentie voor te blijven, maar het vormt ook een bedreiging.

Wanneer je websites van concurrenten afstruint om te kijken hoe zij het aanpakken, is de kans groot dat zij nog geen conversie-optimalisatie toepassen. Je kijkt dus naar een site die een webbouwer ‘op gevoel’ heeft gemaakt. Of dit goed werkt voor hun conversie is dus maar afwachten. Vaak weten zij ook niet wat ze doen en kijken ze ook om zich heen naar ideeën om hun online verkoopsucces te vergroten.

Dit houdt iedereen bezig, maar draagt niets bij aan de conversie van jouw site.

 

2. Elke site en shop is anders

Ik heb in mijn carrière al veel websites en webshops mogen optimaliseren voor conversie. Eén ding heb ik hier goed van geleerd: elke site is anders. Een verkooptechniek kan voor webshop X een conversieknaller zijn, maar in webshop Y compleet niet werken.

Het is belangrijk om alle conversie-aanpassingen goed te testen. Wat voor de ene site werkt, hoeft voor de andere site niet te werken. Alles hangt namelijk af van de doelgroep, context, prijsstelling, huisstijlkleuren en zo kan ik nog een hele rij variabelen opnoemen die van invloed zijn.

Ik raad iedere ondernemer en marketeer aan om mijn motto over te nemen: You should test that!

 

3. ‘Best practices’ zijn niet de waarheid

Natuurlijk is het verstandig om regelmatig te kijken naar waar je concurrenten mee bezig zijn. Ook kun je veel inspiratie halen uit hun sites. Hoe verkopen zij hun product? Hoe is de productpresentatie? En op welke manier tonen zij hun prijs? Maar maak geen optelsommetje van welke vorm en kleur button het meest wordt gebruikt door je concurrenten.

Zie de ‘best practices’ als een inspiratiebron, maar niet als de manier waarop jij de hoogste conversie kan behalen.

Dus inspiratiebron? Ja! De waarheid? Nee!

 

‘Best practices’ is geen conversie-optimalisatie

Het kijken naar andere sites en shops is een waardevolle inspiratiebron voor conversie-optimalisatie. Maar het implementeren van ‘best practices’ is dus geen conversie-optimalisatie. Bij conversie-optimalisatie draait het om het doen van conversietesten op je site, om hiermee de conversie van je site te verhogen.

Een site van een concurrent kan je op een idee brengen, maar het is geen garantie dat het bij jou zorgt voor een hogere conversie. Dit is alleen vast te stellen door een conversietest te doen. Je test dan op jouw site, onder jouw doelgroep wat de aanpassing doet voor jouw conversie.

Het gaat er immers om wat op jouw site het beste werkt, niet om wat anderen doen.

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blue Captcha Image
Refresh

*

Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!