Alle artikelen in: In de praktijk

Hoe pas je kennis uit de consumentenpsychologie, neuromarketing en online persuasion toe in de praktijk? Wij leggen het uit in onze blog. Bekijk de talrijke cases en voorbeelden om ideeën op te doen om je eigen website te optimaliseren.


maud ebbekink marketingpsycholoog

GRATIS turbotraining ‘Schrijven voor meer verkoop’

27 februari 2017 | In Conversie-optimalisatie, In de praktijk | door

 

Wordt er van jou verwacht dat je in korte tijd een goede verkooptekst uit je mouw schud?
Opdrachtgevers verwachten dit van tekstschrijvers en onlinemarketeer, maar simpel is het niet.

Dit zette mij aan het denken… Hoe kun je aan de verwachtingen van opdrachtgevers voldoen? Is er een simpele en snelle manier om een bestaande tekst te herschrijven naar een verkoopknaller? En welke schrijftechnieken kun je hiervoor je gebruiken?

» Lees verder


bestellen met betaalplicht

Nieuwe wetgeving voor e-commerce? Geen paniek!

3 juni 2014 | In Conversie-optimalisatie, In de praktijk | door

“Deze nieuwe regels zijn slecht voor de conversie!” en “Wat moet ik doen?”. Zomaar twee quotes uit mijn mailbox van de afgelopen week.

Meerdere opdrachtgevers schoten in de paniek omdat ze moeten voldoen aan nieuwe wetgeving betreffende e-commerce. Eén van de regels stuit vooral op boe-geroep en angst voor lagere verkoop. Volgens de nieuwe regels moet je de volgende tekst op de button zetten: ‘Bestellen met bepaalplicht’.

Een ware conversiekiller als je het mij vraagt. Daarom zocht ik, met mijn kennis over consumentenpsychologie, naar een conversievriendelijk alternatief die zelfs al door de strenge keuring van diverse webshop keurmerken is gekomen.

» Lees verder


hallo jumbo

Hallo Jumbo! Wat doet u nu?!

20 november 2013 | In In de praktijk | door

[Flopper van de week]
Jumbo heeft de twijfelachtige eer om een nieuwe blogreeks te mogen openen. We (Jorik & Maud) hebben zojuist juryberaad gehouden. Daaruit is unaniem gebleken dat Jumbo uitgeroepen wordt tot “Flopperrrr van de week”. Onduidelijk en ondoordacht, was het oordeel. Wil jij weten wat voor een domme marketingmove Jumbo heeft gemaakt?

» Lees verder


maud ebbekink - nathalie nahai

‘A night of online persuasion’ met Nathalie Nahai

10 oktober 2013 | In In de praktijk | door

Zet 70 vakidioten en een biertap bij elkaar in het kantoor van Optimizely en je hebt een prachtige avond. Laat daarnaast drie experts op het podium hun visie op online persuasion geven, en je hebt zelfs een wachtlijst om bij het event aanwezig te mogen zijn. Was jij er niet bij, maar wil je weten welke persuasion tips Nathalie Nahai, Ton Wesseling en Bast Schutz gaven? Lees dan dit artikel!

» Lees verder


Robert Cialdini

[Sneak preview]: Het 7e principe van Cialdini?

1 oktober 2013 | In In de praktijk | door

Ik kreeg gisteren een supergeheime sneak preview van professor Cialdini over zijn allernieuwste werk. Deze grootmeester in beïnvloeden deelde met een select gezelschap de inhoud van zijn nieuwe, nog niet verschenen, boek. Ik ben één van de mazzelkonten die voor deze exclusieve avond een uitnodiging ontving. Ik deel graag de informatie met jullie die ik gisteren kreeg.

» Lees verder


heatmap-eyetracking

Neuromarketing: 3 onderzoeken uit de praktijk

28 mei 2013 | In In de praktijk | door

Neuromarketing is hot. Je ziet de term steeds vaker opduiken in blogs, artikelen en op sociale media. Grote bedrijven zoals Coca Cola, Unilever, Chanel, Volkswagen en Heineken komen er al voor uit: zij doen onderzoek om te bepalen hoe het brein reageert op hun reclame-uitingen, productverpakkingen en nieuwe producten. In Sprout kwam ik een artikel tegen met mooie praktijkvoorbeelden hoe neuromarketing ingezet wordt door bekende merken. In dit artikel deel ik drie voorbeelden met jullie.
» Lees verder


nudge unit nederland

Nudge Unit Groot-Brittannië groot succes. Wanneer volgt Nederland?

14 maart 2013 | In In de praktijk | door

Een team van psychologen, de Nudge Unit, kijkt naar (onbewuste) menselijk gedrag en speelt hier op in met beleid. Met hun expertise op het gebied van gedragsverandering krijgen ze het voor elkaar om mensen op tijd belasting te laten betalen, om zuiniger met energie om te gaan en zelfs rokers te activeren hiermee te stoppen. De Nudge Unit is erg goed in het prikkelen van mensen om hun gedrag te veranderen. Dit bracht mij aan het denken; waarom hebben we in Nederland geen Nudge Unit?

» Lees verder


Onbewuste voorkeur in het productschap

16 januari 2013 | In In de praktijk | door

De aandacht van winkelend publiek wordt getrokken naar het middelste product in een schap. Daardoor is de kans groter dat een product gekocht wordt dat midden in het schap staat, dan een product dat aan de linker of rechter zijde staat. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Aston Busines School.
» Lees verder


Sfeerimpressie workshop ‘Het geheim van het consumentenbrein’ 13 dec’12

17 december 2012 | In In de praktijk | door

Donderdag 13 december was het zover: ConsumPsy gaf de workshop ‘Het geheim van het consumentenbrein – de psychologie van ons aankoopgedrag’. In Enschede had een enthousiaste en uiteenlopende groep mensen zich verzameld: van verkopers tot ondernemers, marketeers en docenten marketingcommunicatie. Allemaal met één doel: het geheim van het consumentenbrein ontdekken.

» Lees verder


Workshop consumentenpsychologie donderdag 4 april 2013

7 november 2012 | In In de praktijk | door

In de workshop ‘Het geheim van het consumentenbrein: de psychologie achter ons aankoopgedrag’ wordt onthuld op welke manier je klantbeleving kan verbeteren door in te spelen op het onbewuste brein. Daar wordt volgens onderzoek namelijk meer dan 90 procent van de beslissingen genomen. Als je weet waar het onbewuste consumentenbrein door wordt geprikkeld en verleid, dan kun je beter inspelen op de behoeften van consumenten.

» Lees verder


Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!