Minder snacken door onbewuste beïnvloeding met rode chips

29 mei 2012 | In In de praktijk | Geen reacties

Soms is gedragsbeïnvloeding simpeler dan je denkt. Domweg een kleur veranderen zorgt voor gezonder eetgedrag. Dit bleek uit onderzoek van Dyson, Geier en Rozin. Zij hebben succesvol vastgesteld dat het snackgedrag van jongeren beïnvloed kan worden door kleurgebruik. Jongeren aten 50% minder chips door één kleine verandering. Lees snel verder hoe de onderzoekers dat voor elkaar kregen.

rode chips pringlesIn een experiment keken 98 studenten naar videoclips, niet wetend waar het onderzoek over zou gaan. Ze kregen –heel vriendelijk- van de onderzoeker een bus Pringle chips. In enkele van deze bussen zaten, tussen de gewone gestapelde chips, rode chips. De rode chips werden met een interval van 7 of 14 tussen de chips geplaatst, om porties aan te geven.

Zonder dat de studenten het wisten, verschilden de bussen chips. Er waren bussen zónder rode chips en bussen mét rode chips. Aan het eind van het experiment werd geteld hoeveel chips was gegeten en hoeveel de studenten zelf dáchten gegeten te hebben.

De studenten die chips aten met daar tussen rode chips, aten ongeveer 50% minder chips dan hun studiegenoten in de controlegroep. Ook konden ze beter inschatten hoeveel ze hadden gegeten.

Door porties ín een grotere verpakking aan te geven kan het eetgedrag van consumenten dus worden beïnvloed. Hierdoor wordt minder ongezond gesnackt. Een heel goed idee, gezien de steeds grotere groep dichtslibbende mensen.

Lay’s zal vast niet staan te springen om de uitkomsten van het onderzoek te verwerken in hun product. Hun slogan voor de Pringles is niet voor niets: “Once you pop, you can’t stop”

Lees online een samenvatting van dit onderzoek: Edible Stop Signs? A Few Red Chips in the Stack Cut Snacking in Half

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blue Captcha Image
Refresh

*

Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!