Heeft muziek invloed op koopgedrag van consumenten?

4 mei 2012 | In In de praktijk | Geen reacties

Je beseft het waarschijnlijk niet, maar tijdens het winkelen heeft achtergrondmuziek invloed op je winkelgedrag. Muziek kan verkoop zowel stimuleren als ontmoedigen. Voor winkeliers is het dus belangrijk om exact te weten hoe ze muziek moeten inzetten. Vanuit het tv-programma EditieNL van RTL4 werd ik gevraagd om uitleg te geven over het effect van muziek op koopgedrag.

Twee voorwaarden voor extra verkoop door achtergrondmuziek

Muziek in een winkel draagt bij aan de beleving. Een kleine verandering in de sfeer van de winkel heeft onbewust effect op het gedrag van het winkelende publiek. Er zijn twee belangrijke voorwaarden waaraan de muziek moet voldoen wil het stimulerend werken op de verkoop.

  1. De muziek moet aansluiten bij de winkel en het type mensen wat er winkelt. In een kledingwinkel voor jongeren wordt eerder popmuziek gedraaid, terwijl een chique interieurzaak beter kan kiezen voor klassieke achtergrondmuziek. Wanneer ze in de Bijenkorf ineens rockmuziek draaien en in de H&M Hollandse hits, dan voelt dat raar en doet het afbreuk aan de sfeer en beleving tijdens het shoppen. Hierdoor wordt de tijd die iemand in de winkel doorbrengt korter, waarmee de kans op een aankoop ook afneemt. Daarentegen wordt het winkelende publiek in een positieve stemming gebracht wanneer de achtergrondmuziek naadloos aansluit bij de winkel en zijn publiek. Hierdoor stijgt aan koopintentie.
  2. De term achtergrondmuziek bestaat niet voor niets. Het geluidsniveau is precies goed wanneer de muziek niet te nadrukkelijk aanwezig is. Hierdoor wordt de muziek onbewust door onze hersenen verwerkt en is het effect optimaal. Te harde muziek wekt snel irritatie op, waardoor mensen sneller de winkel verlaten.

wijn

Drie keer zoveel omzet in wijnhandel door klassieke muziek > [Onderzoek]

Onderzoekers hebben in een wijnhandel geanalyseerd wat het effect van muziek op koopgedrag is. In de winkel is zowel popmuziek als klassieke muziek gedraaid. Daarbij is gemeten hoe lang bezoekers in de winkel bleven en hoe hoog het aankoopbedrag was. Wat bleek? Wanneer er klassieke muziek op de achtergrond speelde werden veel duurdere flessen wijn verkocht. Het gemiddelde aankoopbedrag was zelfs drie keer zo hoog bij de klassieke muziek als bij de popmuziek.

 

draaiorgelOnderzoek naar het effect van draaiorgels op koopgedrag

In Enschede is er discussie ontstaan over de draaiorgels in het centrum. Na klachten van winkeliers werden de draaiorgels verzocht te vertrekken. Echter komt Stichting Stadsorgel Enschede met een tegenoffensief. Ze laten door de Universiteit Twente onderzoek doen wat de invloed van draaiorgels is op het koopgedrag van consumenten.

Ik wil alvast een voorschot nemen op de uitkomsten van het onderzoek, want er zijn een aantal dingen direct duidelijk. Ten eerste is een draaiorgel geen lokkertje om mensen een winkel in te krijgen, want mensen blijven vooral op straat luisteren als het ze aanspreekt. Daarnaast is de muziek erg overheersend qua geluidsniveau en spreekt het genre slechts een kleine groep mensen aan. In bijna alle gevallen zal de muziek niet passen bij de winkels die zijn gevestigd in de directe omgeving van het draaiorgel, waardoor het geen positieve invloed heeft op koopgedrag. Het heeft hoogstwaarschijnlijk zelfs een negatieve invloed. Al met al, ik zie geen enkele reden waarom een draaiorgel stimulerend zou zijn op verkoop van winkeliers.

 

EditieNL

logo EditieNLRTL4 programma EditieNL maakte een item over de draaiorgels in Enschede. Ik gaf als consumentenpsycholoog achtergrondinformatie over de invloed van muziek op koopgedrag. Via online stream kun je de uitzending bekijken.

» Bekijk het EditieNL item

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blue Captcha Image
Refresh

*

Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!