ConsumPsy op tv > Valentijnsdag: materiële liefdeshype met hoge sociale druk

10 februari 2012 | In In de praktijk | Geen reacties

14 februari: een dag waarop geliefden elkaar extra aandacht geven. Of je stuurt, met een hartslag van 180, een kaartje naar de persoon waarop je heimelijk verliefd bent. Tenminste, zo begon Valentijnsdag. Nu is het een groot commercieel festijn. Het draait niet langer om liefde, maar om cadeaus. En we gaan met z’n allen overstag. Hoe kan dit?

Bang om met lege handen te staan

valentijnsdagValentijnsdag draait om het concept van wederkerigheid. Je wil immers niet de onattente wederhelft zijn. Weet jij of je partner een cadeau koopt? Als je onzeker bent over je antwoord, dan is de kans groot is dat je tóch iets koopt. Een veilige keuze: want dan ben je altijd attent. Winkeliers en marketeers spelen handig in op het gevoel van onzekerheid, door je het idee te geven dat íedereen aan Valentijnsdag doet.

Kijken, kijken, laten beïnvloeden en kopen

Overal zie je Valentijnsdag spullen in de winkels. Je kan er niet omheen. Je ziet veel mensen het kopen. Mensen die onzeker zijn of ze wel of niet een cadeau moeten kopen kijken om zich heen om te kijken wat de sociale norm is. Wanneer ze al die Valentijnsdag spullen in de winkel zien liggen en mensen dit zien kopen, denken ze dat dit de norm is. Ze zullen dan overstag gaan en willen ook een cadeau kopen voor hun partner. Maar wat kun je dan het beter kopen?

En dan maar liever een duur cadeau

Het mysterie rond Valentijnsdag zorgt voor onzekerheid over de aankoop. Wat moet je cadeau geven? En wat zal de ander geven? Als jij een kaartje koopt en de andere met een duur sieraad komt voelt het scheef. Alsof je van de ander profiteert. Winkeliers zien dit ook in. Door veel dure Valentijnsdag cadeaus aan te bieden, zeggen ze indirect: hoe meer je van iemand houdt, deze te groter moet het cadeau zijn. En wij slikken het als zoete koek, want wij zijn onzeker.

ConsumPsy praat in EDNED over marketing psychologie rond Valentijnsdag

Jorik Heins van ConsumPsy legt in het tv-programma ‘En dan nog even dit’ uit hoe consumenten worden beïnvloed rond Valentijnsdag. Bekijk hieronder de uitzending.

Get Microsoft Silverlight


Comments are closed.