Nederlanders kopen NIET minder door btw-stijging

1 oktober 2012 | In In de praktijk | Geen reacties

Bijna de helft van de Nederlanders zegt dat ze van plan zijn minder te gaan kopen door de btw-verhoging van 19 naar 21 procent. Onzin, als je het mij vraagt: grote woorden, maar geen daden. Ook massa’s mensen roepen te stoppen met autorijden als de benzineprijs nog duurder wordt, maar toch blijven ze gewoon autorijden. Ons brein werkt nou eenmaal zo. Daarnaast zullen slimme winkeliers prijspsychologie toepassen, waardoor het voor hun erg dom zou zijn om hun prijzen omhoog te gooien. Ben je nieuwsgierig welke invloed prijspsychologie op de btw-stijging heeft? Lees dan snel verder.


 
btw-verhoging

Btw-stijging van 19 naar 21 procent

Vanaf 1 oktober 2012 stijgt de btw op luxe producten. Volgens onderzoeksbureau GfK geeft driekwart van de respondenten minder woonaccessoires te gaan kopen door de btw-stijging. Ook wil tweederde de uitgaven aan elektronica, vrijetijdsbesteding en elektronica omlaag schroeven. En heel apart: een vijfde van de ondervraagden wil minder geld uitgeven aan voedingsmiddelen. Zouden de respondenten niet weten dat het btw-tarief op voeding 6 procent is en blijft…?

In de media wordt groots uitgepakt; de consumenten lijden onder de btw-stijging omdat zij extra geld moeten betalen terwijl zij het in crisistijd al zo zwaar hebben. Maar laten we de situatie nu eens eerlijk bekijken. Tuurlijk is het vervelend dat vaste kosten zoals energiekosten hoger worden, want dit zal je moeten blijven afnemen. Ook zal je aan de pomp merken dat de benzineprijs een beetje stijgt. Maar het grootste deel van de producten die een btw-stijging ondergaat, zal uiteindelijk niet duurder worden voor de consument. Hoe zit dit?

 

Prijspsychologie belangrijker dan 2% btw-verhoging

Veel producten houden vanaf 1 oktober gewoon dezelfde prijs, omdat deze niet zomaar is gekozen door de winkelier. Op de meeste producten zoals kleding, alcohol, auto’s en elektronica wordt prijspsychologie toegepast. Winkeliers hebben een optimale prijs gekozen, die ons brein onbewust stimuleert om tot aankoop over te gaan. Doordat prijspsychologie wordt toegepast op de meeste producten, zullen winkeliers niet zomaar van de huidige prijzen afstappen.

sale labelIn een eerder blog over prijspsychologie beschreef ik waarom winkeliers de prijzen van de meeste producten laten eindigen op een 9: bijvoorbeeld een t-shirt voor €19,99, een elektrische tandenborstel voor €79,- of een fles likeur voor €17,99. Deze prijzen zijn bewust gekozen; een t-shirt wordt door ons brein als veel voordeliger gezien wanneer deze €19,99 kost in plaats van €20,-. Ook al scheelt het feitelijk maar 1 cent. Ons brein heeft een voorkeur voor productprijzen die eindigen op een 9 omdat we hieruit de (onterechte) conclusie trekken dat het product dan voordelig is. Dit bleek onder ander uit een onderzoekwoord waarin precies hetzelfde jurkje eerst voor €54,- werd verkocht en daarna voor €59,-. Tot ieders verbazing werd het jurkje veel beter verkocht voor de hoogste prijs: €59,-. De kopers dachten hiermee een koopje te pakken te hebben, doordat de prijs eindigde op een 9. Dit is nog maar één manier waarop prijspsychologie wordt toegepast; er zijn talloze andere manieren waarop prijspsychologie in winkels wordt toegevoegd.

Een winkelier moet wel gek zijn om zijn psychologisch gekozen prijzen overboord te gooien. De H&M gaat niet ineens een shirtje van €9,99 met 2% verhogen, waardoor het boven de psychologische grens van €10,- uitkomt. Hierdoor zou de verkoop drastisch teruglopen. Het levert de H&M dus meer op om de btw-verhoging uit eigen zak te betalen, dan de consument te confronteren met een prijsstijging. Door de btw-stijging zelf te bekostigen kunnen winkels hun bestaande prijspsychologie in stand houden. Dit levert hen veel meer op.

 

ConsumPsy vertelt op tv hoe consumenten reageren op de btw-verhoging

Logo RTV OostIn het praatprogramma EDNED van RTVoost vertelde Jorik Heins hoe het consumentenbrein reageert op de btw-verhoging. Daarnaast legde hij uit dat we niet bang hoeven te zijn dat retailers hun prijzen massaal omhoog zullen gooien, omdat veel productprijzen op basis van prijspsychologie zijn gekozen. Ben je benieuwd naar de uitzending? Hij is via online stream terug te kijken.
» Bekijk de uitzending waarin Jorik vertelt over de btw-stijging

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blue Captcha Image
Refresh

*

Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!