Alle artikelen in: In de praktijk

Hoe pas je kennis uit de consumentenpsychologie, neuromarketing en online persuasion toe in de praktijk? Wij leggen het uit in onze blog. Bekijk de talrijke cases en voorbeelden om ideeën op te doen om je eigen website te optimaliseren.


Boekrecensie: Onderstroom: de onweerstaanbare drang tot irrationeel gedrag

8 februari 2011 | In In de praktijk | door

Waarom kunnen studenten economie overgehaald worden om meer dan €100,- te betalen voor een briefje van €20,-? Hoe kon het dat een van de meest ervaren piloten van de KLM de grootste vliegtuigramp aller tijden heeft veroorzaakt? En waarom zijn we geneigd om verliefd te worden in gevaarlijke situaties?

Op de achterkant van het boek Onderstroom staan deze vragen die bij mij direct interesse opwekken. Ik vind het namelijk mateloos interessant om te begrijpen waarom mensen zich irrationeel gedragen zonder dat ze het doorhebben. Kan dit boek mij duidelijk uitleggen welke mysterieuze krachten aan het werk zijn waardoor wij onlogische beslissingen nemen?

» Lees verder

Boekrecensie: ‘Koop mij’ – Martin Lindstrom

11 januari 2011 | In In de praktijk | door

Als één van de eerste neuromarketingexperts ter wereld ging Lindstrom dieper graven naar een antwoord op de vraag waarom sommige marketing uitingen wel aanslaan en andere uitingen compleet de plank mis slaan. Zijn gedachte was dat als we weten wat er in onze hersenen gebeurt, dan zijn we een stap dichterbij effectievere marketing campagnes. In ‘Koop mij’ presenteert Martin Linstrom de uitkomsten van jarenlang onderzoek op het gebied van neuromarketing.

» Lees verder

Boekrecensie “Hoe pak je een OEN zijn POEN”

15 november 2010 | In In de praktijk | door

Dit boek trekt de aandacht in de boekwinkel. Niet alleen zijn pakkende titel spreekt tot de verbeelding, maar ook het compacte formaat van het boek. Op de voorkant pronkt de tekst: “De nieuwe marketing- en salesbestseller!”. Kan dit mini-boekje werkelijk de nieuwe bestseller worden? Lees hier mijn recensie over “Hoe pak je een OEN zijn POEN”.

» Lees verder

Kies de juiste achtergrondmuziek en verkoop drie keer zoveel

2 november 2010 | In In de praktijk | door

Heb je wel eens gelet op de achtergrond muziek in de H&M, de wijnhandel of Bijenkorf? Je beseft het tijdens het winkelen waarschijnlijk niet, maar de achtergrond muziek heeft grote invloed op je winkel gedrag. In dit artikel lees je over het grote effect van achtergrond muziek op de verkoop, want de juiste achtergrondmuziek is goed voor de omzet.

» Lees verder

IKEA behaalt meer omzet door groter dienblad in restaurant

29 november 2009 | In In de praktijk | door

IKEA heeft er nooit een geheim van gemaakt: in het restaurant wordt de hoogste omzet gemaakt. De Zweedse balletjes zijn populair bij alle bezoekers en dat is terug te zien in de omzet cijfers. Nu gooit IKEA een nieuwe truc in de strijd: enorme dienbladen.

» Lees verder

Waarom wachten je extra tevreden maakt

28 april 2009 | In In de praktijk | door

Ik ben momenteel aan het wachten. Eigenlijk ben ik al een uur aan het wachten. Nog 573 wachtenden voor me. Waar ik op wacht? Op kaartjes voor Jochem Myjer! Over dik een jaar wil ik héél graag bij zijn voorstelling zijn. Straks, als ik over 3 uur (op z’n vroegst) klaar ben met wachten, ben ik extra tevreden met mijn kaartjes. Waarom?

» Lees verder

Mijn afstudeeronderzoek naar online social presence

26 maart 2009 | In In de praktijk | door

Vorig jaar heb ik voor de Universiteit Twente een experiment uitgevoerd naar de invloed van social presence op websites. Met social presence kunt u eenvoudig meer vertrouwen creëren in website. Ik zal in dit artikel uitleggen  wat social presence precies is en op welke manier je het kunt toepassen op je website.

Continue Reading


Afstudeeronderzoek (2008): wat is het geheim van een goede verkoper?

14 juli 2008 | In In de praktijk | door

Bijna alle verkopers gebruiken verkooptechnieken om zoveel mogelijk producten te kunnen verkopen. Veel onderzoek is gedaan naar deze technieken (bijv. Foot-in-the-Door en Door-in-the-Face techniek). Hierbij lag de focus op wat de verkoper zégt, maar niet op hoe de verkoper zich non-verbaal gedraagt. Terwijl uit ander onderzoek juist blijkt dat een boodschap voor 70% non-verbaal wordt overgebracht. Het was de tijd voor een vernieuwend onderzoek met veel aandacht voor het non-verbale gedrag van de verkoper…

» Lees verder