Hallo Jumbo! Wat doet u nu?!

20 november 2013 | In In de praktijk | 2 reacties

[Flopper van de week]
Jumbo heeft de twijfelachtige eer om een nieuwe blogreeks te mogen openen. We (Jorik & Maud) hebben zojuist juryberaad gehouden. Daaruit is unaniem gebleken dat Jumbo uitgeroepen wordt tot “Flopperrrr van de week”. Onduidelijk en ondoordacht, was het oordeel. Wil jij weten wat voor een domme marketingmove Jumbo heeft gemaakt?

 

Tijdens het boodschappen halen viel Joriks oog op de promotie die Jumbo voert om zijn eigen huismerk te verkopen. Aan het schap hangt het onderstaande kaartje. Met een gele pijl en de tekst “Ga voor Jumbo huismerk” wordt een poging gedaan om het winkelende publiek te activeren om voor het huismerk te kiezen. Maar wacht… de pijl wijst niet naar de huismerksausjes, maar naar een heel ander merk! Dat is niet zo handig Jumbo!

 

jumbo flopper van de week
Maar eeeh… wacht nog eens…. het is eigenlijk geen pijl. Het is een huisje! Een huisje omdat het gaat om het huismerk (ons oordeel hierover zullen we ook maar voor ons houden).

 

Ontkennen heeft geen zin!

Maar toch kan Jumbo er niet omheen; als je met je winkelwagentje langs het schap scheurt, dan lijkt het toch écht een pijl. En die pijl wijst precies naar de producten die je niet moet kopen! Niet zo handig, niet zo slim, niet zo duidelijk.

 

Pijlen sturen onze kijkrichting

Domweg onduidelijk en ondoordacht. Want uit onderzoek blijkt keer op keer dat ons brein automatisch de richting van een pijl volgt (vakterm: visual cues). We kunnen hier niets aan doen.

Onze blik wordt gestuurd bij het zien van een pijl. En dit is ook precies waarop je als winkel kan (en moet) inspelen. Laat een pijl wijzen naar de plek waarop je aandacht wil vestigen. De pijl moet dus wijzen naar de huismerkproducten.

Kortom: de sausjes moeten staan boven het kaartje. Want een pijlvormig huisje laten wijzen naar producten die je niet wilt verkopen is dus niet zo slim.

Deze onhandige actie verdient volgens ons het predicaat: Flopperrrr van de week.

 

 

Meld andere floppers (of toppers) aan!

Ben jij ook een domme, grappige of ondoordachte marketinguitingen tegengekomen? Stuur dan een foto, printscreen of linkje in naar flopper [@] consumpsy.nl om hem te nomineren voor Flopperrr van de week. Misschien zie jij je inzending dan terug op ons blog. Uiteraard met een eervolle vermelding voor jou en onze psychologische uitleg waarom de plank volledig wordt misgeslagen. En vooruit, toppers zijn ook van harte welkom. Mail je toppers naar topper [@] consumpsy.nl. Weet je niet zeker of je een topper of flopper instuurt, dan kun je nog altijd je aanmelding sturen naar whopper [@] consumpsy.nl

 

 


2 reacties op “Hallo Jumbo! Wat doet u nu?!

    • Ja, Jumbo heeft schriftelijk gereageerd:

      “Hoi Maud, bedankt voor het delen, jammer dat dit schapkaartje de flopper van de week is. We begrijpen dat het beter kan en nemen je reactie mee bij de ontwikkeling van onze winkelmaterialen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blue Captcha Image
Refresh

*

Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!