Nieuwe wetgeving voor e-commerce? Geen paniek!

3 juni 2014 | In Conversie-optimalisatie, In de praktijk | 4 reacties

“Deze nieuwe regels zijn slecht voor de conversie!” en “Wat moet ik doen?”. Zomaar twee quotes uit mijn mailbox van de afgelopen week.

Meerdere opdrachtgevers schoten in de paniek omdat ze moeten voldoen aan nieuwe wetgeving betreffende e-commerce. Eén van de regels stuit vooral op boe-geroep en angst voor lagere verkoop. Volgens de nieuwe regels moet je de volgende tekst op de button zetten: ‘Bestellen met bepaalplicht’.

Een ware conversiekiller als je het mij vraagt. Daarom zocht ik, met mijn kennis over consumentenpsychologie, naar een conversievriendelijk alternatief die zelfs al door de strenge keuring van diverse webshop keurmerken is gekomen.

 

Alternatief voor button met ‘Bestellen met betaalplicht’

bestellen met betaalplichtHet nieuwe consumentenrecht draait om één ding. Het moet voor bezoekers van een webshop duidelijk zijn wanneer ze daadwerkelijk een bestelling plaatsen en zich hiermee verplichten tot het betalen van de bestelling.

Het is een beetje kort door de bocht gedacht dat je alleen middels de tekst op de bestelbutton duidelijk kan maken dat een bestelling met betaalverplichting wordt aangegaan. Je kan het namelijk ook op een andere manier aangeven, aldus de nieuwe wet.

 

"De handelaar ziet erop toe dat de consument bij het plaatsen van zijn bestelling,
uitdrukkelijk erkent dat de bestelling een betalingsverplichting inhoudt. Indien
het plaatsen van een be­stelling inhoudt dat een knop of een soortgelijke functie 
moet worden aangeklikt, wordt de knop of soortgelijke functie op een goed leesbare
wijze aangemerkt met alleen de woorden “bestel­ling met betalingsverplichting” of een
overeenkomstige ondubbelzinnige formulering waaruit blijkt dat het plaatsen van de
bestelling een verplichting inhoudt om de handelaar te betalen. Indien aan de
bepalingen van deze alinea niet is voldaan is de consument niet door de overeenkomst
of de bestelling gebon­den."

 

Oplossing 1

In het onderstaande voorbeeld zie je de laatste pagina van het bestelproces. De verplichte tekst ‘Bestelling met betaalverplichting’ is toegevoegd aan een reeds bestaande optie. Bezoekers moeten bij het bestellen niet alleen akkoord gaan met de Algemene Voorwaarden, maar ze moeten ook actief aanvinken dat ze hiermee een bestelling met betaalverplichting aangaan.

button bestelling met betaalplicht

Update 6/6/2014:

Er zijn ook enkele varianten hierop die je kan gebruiken:

  • Eigen checkbox voor ‘bestellen met een betaalplicht’ (iets minder gebruiksvriendelijk).
  • Tekst aanpassen naar: “Ik plaats een bestelling met betaalplicht en ga akkoord met de Algemene Voorwaarden.
  • Juridisch helemaal dichtgespijkerd: “Als ik op de button ‘Bestellen’ klik bestel ik een product met betaalplicht en ga ik akkoord met de Algemene Voorwaarden. “

Simpel, makkelijk aan te passen én al goedgekeurd door diverse webwinkel keurmerken. Op deze manier voorzie je webshopbezoekers van de informatie die zij wettelijk moeten krijgen, maar hoef je niet bang te zijn dat het afschrikt en je bestellingen kost.

 

Oplossing 2

In de nieuwe wetgeving wordt benadrukt dat mensen moeten weten wanneer ze een betaalplicht aangaan. Dit kun je ook met andere buttonteksten doen dan ‘Bestellen met betaalplicht’. De onderstaande teksten laten mijn inziens ook niets aan de verbeelding over:

button bestellen betalen

button kopen
button-afrekenen

 

Bij deze teksten is het volkomen duidelijk dat het gaat om het betalen van de bestelling uit je winkelwagen. Precies wat verplicht is.

 

Oplossing 3

Zet een korte tekst ónder de bestelbutton dat het gaat om een bestelling met betaalplicht. Het is logisch dat wanneer je op de button klikt je hiermee dus akkoord gaat. Dit zou er als volgt uit kunnen zien:

button bestellen met betaalplicht

 


4 reacties op “Nieuwe wetgeving voor e-commerce? Geen paniek!

  1. Hoewel wij de wetgeving sowieso doorgeschoten vonden, is dit zeker een mooie oplossing. Juridisch zien we geen problemen. We zullen er zelf daarom ook een blogje aan besteden en deze oplossing aandragen. Kortom, een mooie oplossing! Zo zie je maar weer, een marketeer kijkt toch heel anders tegen deze zaken aan dan een jurist en dat is maar goed ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blue Captcha Image
Refresh

*

Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!