Alle artikelen in: In de praktijk

Hoe pas je kennis uit de consumentenpsychologie, neuromarketing en online persuasion toe in de praktijk? Wij leggen het uit in onze blog. Bekijk de talrijke cases en voorbeelden om ideeën op te doen om je eigen website te optimaliseren.


ConsumPsy bij Evers staat op 538!

30 september 2011 | In In de praktijk | door

Logo radio 538Gisteren was Jorik Heins  van ConsumPsy te horen op Radio 538 in een uitgebreid interview. In de populaire show van Edwin Evers werd uitvoerig aandacht besteed aan de werkwijze van ConsumPsy. Evers was erg enthousiast en vroeg welke psychologische trucs wij zouden toepassen bij de verkoop van een huis. Ons antwoord en het gehele interview kun je terugluisteren op de site van Radio 538:

» ConsumPsy op Radio 538


ConsumPsy in De Pers

30 september 2011 | In In de praktijk | door

Logo De PersGisteren stond consumentenpsycholoog Maud Ebbekink met een artikel in De Pers. In een extra bijlage van de krant werd uitvoerig aandacht besteed aan de huizenmarkt. Op de voorkant van het katern gaf Maud tips welke psychologische mechanismen een rol spelen bij het bezichtigen van een huis. Aan de hand van deze principes en onderzoeksresultaten gaf Maud praktische tips om een huis beter verkoopbaar te maken. Hierbij is het cruciaal om te weten dat in 91% van de gevallen de vrouw de beslissing neemt bij het kopen van een huis.

Lees het artikel op onze site:
» Consumentenpsychologie bij huizenverkoop


ConsumPsy in het Limburgs Dagblad

30 september 2011 | In In de praktijk | door

Limburgs DagbladZaterdag 24 september stond ConsumPsy in het Limburgs Dagblad. Consumentenpsycholoog Maud Ebbekink gaf antwoord een lezersvraag: “Waarom stuit je in de supermarkt meteen op de groente-afdeling?”. Maud beantwoordde deze vraag en gaf inzicht in andere psychologische technieken die in de supermarkt worden ingezet om mensen zoveel mogelijk te laten kopen.

Lees het artikel op onze site:
» Consumentenpsychologie in de supermarkt


ConsumPsy in het Limburgs Dagblad

30 september 2011 | In In de praktijk | door

Limburgs DagbladZaterdag 24 september stond ConsumPsy in het Limburgs Dagblad. Consumentenpsycholoog Maud Ebbekink gaf antwoord een lezersvraag: “Waarom stuit je in de supermarkt meteen op de groente-afdeling?”. Maud beantwoordde deze vraag en gaf inzicht in andere psychologische technieken die in de supermarkt worden ingezet om mensen zoveel mogelijk te laten kopen.

Lees het artikel op onze site:
» Consumentenpsychologie in de supermarkt


Minder korting dan beloofd, maar toch tevreden

21 september 2011 | In In de praktijk | door

Het klinkt als een buitenkans: 19% BTW korting bij de Media Markt. Maar helaas worden we genept door zowel onze eigen hersenen als door de Media Markt. We krijgen namelijk niet echt 19% korting, maar zo voelt het wél. Hoe dit kan lees je in dit artikel.

» Lees verder


crocky psychologie zak

`Koop mij` zegt de Croky chipszak

17 september 2011 | In In de praktijk | door

Voordat ik het doorhad lag de Croky papegaai me aan te staren vanuit mijn winkelwagentje. De keuze was in een oogwenk gemaakt. Ik hoef mezelf niet wijs te maken dat dit een bewuste keuze is geweest, want normaal kies ik altijd voor mijn favoriete chips: Lay’s Sensations thai sweet chilli. Hoe ik ben beïnvloed door de marketingpsychologische chipszak van Croky lees je in dit artikel.

» Lees verder


Jumbo psychologisch overtuigend bij verkoop bloemen

13 september 2011 | In In de praktijk | door

Supermarkt Jumbo pakt het slim aan. Ze geven garantie op hun bloemen. Wanneer een bos minder dan 7 dagen staan, krijg je gratis een nieuwe bos bloemen. Hiermee doorbreekt de Jumbo de twijfelachtige reputatie die supermarkt bloemen hebben. Met dit grote statement op de muur geven ze aan dat een bosje bloemen zeker 7 dagen zal staan, waarmee Jumbo zelfverzekerd hun kwaliteit aangeeft. Niets staat de klanten nu nog in de weg om voordelig een bosje goede bloemen te kopen. Goed gedaan van Jumbo!


Boekrecensie: Debatteren om te winnen, de kunst van het overtuigen

29 juni 2011 | In In de praktijk | door

Wil je dat luisteraars aan je lippen hangen tijdens je presentatie? Wil je geen discussie meer verliezen? Of wil je je baas imponeren met het marketingplan dat je hebt geschreven? Dan kun je wel een aantal tips gebruiken om je overtuigingskracht tot grote hoogte te laten stijgen. Het boek Debatteren om te winnen stelt dat je na het lezen sterker kunt argumenteren en presenteren. Ik neem de proef op de som en heb het boek aangeschaft.

» Lees verder

Boekrecensie: Zo verkoop je je schoonmoeder – Erwin Wiggers

4 juni 2011 | In In de praktijk | door

Volgens Wiggers kun je met de juiste techniek alles verkopen. Zelfs je schoonmoeder. Achter deze prikkelende titel (je kunt je er vast iets bij voorstellen) schuilt een boek over verkooptechnieken. Zou de inhoud van Zo verkoop je je schoonmoeder net zo geniaal zijn als de titel?

» Lees verder

Boekrecensie: “Geef nooit korting!” – Jos Burgers

7 april 2011 | In In de praktijk | door

Van €17,95 voor €19,95 prijkt op een knaloranje stikker op de voorkant van het boek. Mijn eerste gedachte is: “mooi, een aanbieding”. Maar als ik goed kijk is het juist géén aanbieding, want er staat van €17,95 voor €19,95. Het boek is dus €2,- duurder geworden. Ik ben in verwarring en leg het boek al bijna weer terug in het schap. Tot ik me besef dat Jos Burger, de schrijver van het boek, zelf precies weet hoe hij zijn prijzen omhoog krijgt in plaats van omlaag. Ik loop direct naar de kassa om het boek af te rekenen. Ik wil namelijk precies weten hoe ik mijn prijzen kan opkrikken in plaats van toe te geven aan de huidige prijsdruk. Lees in mijn recensie of ik nu alles weet over pricing!

» Lees verder