Het ankereffect is sterk en hardnekkig. Het heeft meer effect in ons gewone leven dan ons lief is. Het beïnvloedt schattingen van getallen, kansen en waarde. Wat is het precies? En hoe kan je dit onbewuste, krachtige mechanisme succesvol inzetten in webshops om meer omzet te halen?
Overal om ons heen worden we beïnvloed door marketing psychologie. Vaak zonder dat we het doorhebben. Hoe kan dit? En waar en wanneer gebeurt dit? In het tv-programma EDNED van RTV Oost schoof Jorik Heins aan om voorbeelden te geven van consumentenpsychologie.
» Lees verder
Gisteren was ik jarig. Ik had me dit jaar voorgenomen een verlanglijstje te maken. De voorgaande jaren had ik dit nooit gedaan. Dit zag je terug in het grote aantal cadeaus waarbij ik dacht: ‘wat moet ik hier mee?’. Twee avonden lang heb ik het internet afgespeurd naar presentjes voor op mijn verlanglijstje. Leuk werk. Ik verheugde me al op het krijgen van deze cadeaus. Nu, een dag na mijn verjaardag, zit ik álweer met een grote stapel cadeaus met een hoog ‘hoezo geef je me dit?’ gehalte. Hoe kan dit? Waarom kopen mensen niets van mijn lijstje..?
Het klinkt als een buitenkans: 19% BTW korting bij de Media Markt. Maar helaas worden we genept door zowel onze eigen hersenen als door de Media Markt. We krijgen namelijk niet echt 19% korting, maar zo voelt het wél. Hoe dit kan lees je in dit artikel.
Voordat ik het doorhad lag de Croky papegaai me aan te staren vanuit mijn winkelwagentje. De keuze was in een oogwenk gemaakt. Ik hoef mezelf niet wijs te maken dat dit een bewuste keuze is geweest, want normaal kies ik altijd voor mijn favoriete chips: Lay’s Sensations thai sweet chilli. Hoe ik ben beïnvloed door de marketingpsychologische chipszak van Croky lees je in dit artikel.
Supermarkt Jumbo pakt het slim aan. Ze geven garantie op hun bloemen. Wanneer een bos minder dan 7 dagen staan, krijg je gratis een nieuwe bos bloemen. Hiermee doorbreekt de Jumbo de twijfelachtige reputatie die supermarkt bloemen hebben. Met dit grote statement op de muur geven ze aan dat een bosje bloemen zeker 7 dagen zal staan, waarmee Jumbo zelfverzekerd hun kwaliteit aangeeft. Niets staat de klanten nu nog in de weg om voordelig een bosje goede bloemen te kopen. Goed gedaan van Jumbo!
Twitter gebruik je niet voor niets. Het liefst wil je zoveel mogelijk aandacht krijgen met je tweets. Natuurlijk moet je interessante berichten verspreiden, maar er is nog een belangrijke truc om de aandacht van lezers te zuigen naar je tweets. Welke eenvoudige truc dat is lees je in deze blog.
Zet “NIEUW” op een product en je trekt er gegarandeerd aandacht mee. Ook kopen consumenten eerder het product wanneer er “NIEUW” of “VERBETERD” op staat. Eigenlijk weten we allemaal dat dit een truc van fabrikanten is om meer te verkopen. Want hoe vaak kan hetzelfde wasmiddel “vernieuwd” worden? Toch trappen veel mensen er in. Hoe kan dit?
Zet “NIEUW” op een product en je trekt er gegarandeerd aandacht mee. Ook kopen consumenten eerder het product wanneer er “NIEUW” of “VERBETERD” op staat. Eigenlijk weten we allemaal dat dit een truc van fabrikanten is om meer te verkopen. Want hoe vaak kan hetzelfde wasmiddel “vernieuwd” worden? Toch trappen veel mensen er in. Hoe kan dit?
Geef je klanten een papieren kortingsbon. Heerlijk ouderwets, maar vooral héél effectief. Deze manier van korting geven is veel effectiever dan kortingsacties op internet. In dit artikel lees je waarom.