Minder korting dan beloofd, maar toch tevreden

21 september 2011 | In In de praktijk | Geen reacties

Het klinkt als een buitenkans: 19% BTW korting bij de Media Markt. Maar helaas worden we genept door zowel onze eigen hersenen als door de Media Markt. We krijgen namelijk niet echt 19% korting, maar zo voelt het wél. Hoe dit kan lees je in dit artikel.

Als de uitverkoop start stromen de winkels vol. Hoe hoger de korting op de ramen, des te aantrekkelijker is het om binnen te lopen. Een winkel die 16% korting op z’n ramen plakt wordt met de nek aangekeken. “Wat is dat nou voor miezerige korting, daar kom ik m’n bed niet voor uit” denken de meeste mensen. Logisch, 16% klinkt niet als een enorme klapper. Toch weten slimme winkelketens er hun winkels stampvol mee te krijgen. Wie? Bijvoorbeeld de Media Markt. Alleen verpakken ze het slim, waardoor de klanten denken dat ze véél meer korting krijgen dan het in werkelijkheid is.

btw korting media markt19% BTW, weg ermee!

Hooguit twee weekenden per jaar stunt de Media Markt met een korting op bijna zijn complete assortiment. Een korting gelijk aan de BTW op de producten: 19%. Een TV van €500,- kan je dan voor iets meer dan €400,- meenemen denken de meeste klanten. Ze zijn toch niet gek? Of wel…?

Onze hersenen kunnen niet rekenen

Als we 19% BTW korting krijgen, dan is dat eigenlijk geen 19% korting. De BTW is namelijk 19% van het oorspronkelijke bedrag. Een product wat zonder BTW 100,- kost, zal met BTW uitkomen op 119,- euro. Een simpele rekensom leert ons dat de Mediamarkt dus slechts 16% is (19/119 = 16%) geeft. Op die TV van 500 euro krijg je dus geen 95 maar 80 euro korting. Maar als je dan toch in de winkel staat lijkt dat nog steeds een buitenkansje en ben je er heilig van overtuigd dat je 19% korting krijgt… Onze hersenen weten goed hoe ze ons kunnen neppen!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blue Captcha Image
Refresh

*

Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!