NIEUW! De psychologie achter de aantrekkingskracht van vernieuwde producten

26 augustus 2011 | In Conversie-optimalisatie | Geen reacties

Zet “NIEUW” op een product en je trekt er gegarandeerd aandacht mee. Ook kopen consumenten eerder het product wanneer er “NIEUW” of “VERBETERD” op staat. Eigenlijk weten we allemaal dat dit een truc van fabrikanten is om meer te verkopen. Want hoe vaak kan hetzelfde wasmiddel “vernieuwd” worden? Toch trappen veel mensen er in. Hoe kan dit?

jager oertijdOerinstinct

De gigantische aantrekkingskracht van het woord nieuw is terug te voeren op ons oerinstinct. Toen we nog jagers waren, was iets nieuws een kans of bedreiging. Het trok onze aandacht en we moesten extra alert zijn. Dit mechanisme werkt duizenden jaren later nog steeds: iets nieuws trekt de aandacht. En dat is niet alles.

“Volgens verbeterd recept”

nieuwOns gedrag is erg merkwaardig wanneer er ‘vernieuwd’ of ‘verbeterd’ op een product staat. Het is alsof er dan iets fout gaat in onze hersenen. Een product met daarop de term ‘verbeterd’ zien we als een kwalitatief beter product dan een ander product zonder dit woord er op. Zonder nadenken pakken we het ‘verbeterde’ product en lopen naar de kassa om het af te rekenen.

Elke truc heeft zijn beperking

Dit fenomeen werkt overigens niet voor alle producten. Het geldt alleen voor producten die we kopen zonder er veel bij na te denken, bijvoorbeeld tandpasta, voedsel of wasmiddel. Als je een auto probeert te verkopen door er een sticker met “vernieuwd” op te plakken, kom je van een koude kermis thuis. Zo werkt het niet. Bij grote investeringen of beslissingen waar veel van af hangt, willen we alles precies weten. Wat is er vernieuwd? Wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van een ander product? En is dit product zijn geld waard?

Het woord NIEUW is een goede aandachtstrekker en kan er voor zorgen dat we een product sneller kopen. Wees je echter bewust van je beperkingen. Dit principe gaat alleen op voor producten waarbij we niet uitvoerig denken voordat we tot aankoop over gaan.

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blue Captcha Image
Refresh

*

Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!