`Koop mij` zegt de Croky chipszak

17 september 2011 | In In de praktijk | Geen reacties

Voordat ik het doorhad lag de Croky papegaai me aan te staren vanuit mijn winkelwagentje. De keuze was in een oogwenk gemaakt. Ik hoef mezelf niet wijs te maken dat dit een bewuste keuze is geweest, want normaal kies ik altijd voor mijn favoriete chips: Lay’s Sensations thai sweet chilli. Hoe ik ben beïnvloed door de marketingpsychologische chipszak van Croky lees je in dit artikel.

De chipszak van Croky is een leuk voorbeeld van marketingpsychologie. Er zijn twee mooie technieken die Croky toepast in het ontwerp van de chipzak. Hiermee weten ze de aandacht naar zich toe te trekken in een vol schap met chips. Ook beïnvloedt de verpakking onze kijkrichting, waardoor we precies uitkomen bij de belangrijkste boodschap op de chipszak: “Pick me!” Een prachtig voorbeeld van consumentenpsychologie, welke ik hieronder verder uitleg.
 

marketing psychologie CrokyOgen trekken de aandacht

Hoe je het went of keert, ogen trekken de aandacht. Het maakt niet uit of dit echte ogen zijn of getekende ogen. Ze vangen onze blik. De papegaai op de Croky chipszak is daarom een uitstekende keuze. Zijn grote ogen trekken de aandacht van shoppende mensen. Dit is natuurlijk erg belangrijk tussen de tientallen andere zakken chips die om aandacht schreeuwen. De papegaai weet met zijn enorme ogen mooi je blik te vangen, maar ook zijn snavel is onderdeel van de marketingpsychologie die in de productverpakking is verwerkt.
 

Je blik wordt gestuurd naar ‘Pick me!’

De snavel van de papegaai is een prachtig voorbeeld van hoe je met een grafisch element de blik van iemand kan sturen. De snavel wijs naar de tekstballon met daarin de tekst “Pick me!”. En dat is precies wat Croky wil: gekozen worden.

De slimme marketingpsychologie van de Croky verpakking heeft me verleid de chips te kopen. Dit was niet erg, want gelukkig beviel de chips me ook.

 


Comments are closed.