Arke vakantie-omruil-garantie: krachtige marketing psychologie

7 februari 2012 | In In de praktijk | Geen reacties

Arke biedt zonovergoten vakanties met Vakantie-Omruil-Garantie. Boek je voor 15 februari? Dan heb je de mogelijkheid om van vakantie te wisselen als je toch van gedachten verandert. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over je bestemming, want je kan nog altijd switchen. Arke zet hiermee een onweerstaanbare marketingpsychologie techniek in. Wat doen ze en hoe werkt dit?

Arke logoVakantie-Omruil-Garantie

Wanneer je in de wintermaanden een zomervakantie boek bij Arke, kun je gebruik maken van Vakantie-Omruil-Garantie. De marktleider in reizen hoopt hiermee Nederlanders te stimuleren tot vroegboeken. En daarnaast bieden ze een handreiking naar twijfelende vakantiegangers. Ze kunnen nu boeken en alsnog de bestemming wijzigen als ze veranderen van gedachten. Onbewust zet Arke hiermee een krachtige psychologische techniek in, die ze veel extra boekingen oplevert. Hoe werkt het?

Angst voor verlies

Uit onderzoek van nobelprijswinnaar Kahneman blijkt dat mensen sterk worden gemotiveerd om verliezen te verkomen. Deze motivatie is zelfs twee keer zo sterk dan de motivatie om precies dezelfde winst te behalen. De angst voor (geldelijk) verlies is ook de reden waarom we zeker willen zijn van een dure aankoop, voordat we het daadwerkelijk aanschaffen. De vakantie-omruil-garantie speelt effectief in op onze angst voor verlies, ook wel loss aversion genoemd. De vakantie-omruil-garantie onderdrukt onze twijfel over de vakantiekeuze. Er is immers geen probleem als je na het boeken toch wil switchen van vakantie. Hierdoor wordt de drempel om de vakantie te boeken lager en zullen er dus al meer boekingen binnenkomen bij de reisorganisator. Toch zullen niet veel mensen hun vakantie omruilen, terwijl dit wel een argument is om alvast te boeken. Hoe kan dit?

 

Van ruilen komt huilen

vakantie omruil garantieMijn moeder zei vroeger altijd: ‘van ruilen komt huilen’. Meestal had ze gelijk. Maar waarom? Nou, psychologisch vinden wij het moeilijk om afstand te doen van iets, of het nu gaat om geld, een product of vakantie. Dingen dit we bezitten waarderen we daarom altijd hoger dan dingen die we níet bezitten. De vakantie die we uitzoeken is van ons na het boeken. Hierdoor komen we op het psychologische punt dat wij onze geboekte vakantie leuker en beter vinden dan andere vakanties. Dit effect wordt zelfs groter naarmate de tijd vordert. Hoe langer we iets bezitten, deze te moeilijker is het om er afstand van te doen of het te ruilen. Een aantal weken na het boeken zijn we zo overtuigd van onze keuze, dat we niet meer overwegen om de vakantie te ruilen. Behalve misschien als we de Lotto winnen, want dan is het best geinig om in de meest luxe suite te overnachten.

Arke haalt met de Vakantie-Omruil-Garantie niet alleen meer mensen over de streep om alvast een vakantie te boeken. Ook weten zij dat er niet veel mensen gebruik zullen maken van de Vakantie-Omruil-Garantie. Mensen gaan immers grote waarde hechten aan hun uitgekozen vakantie. Hierdoor kan Arke een zeer klantgerichte actie doen, zonder dat het hen veel werk kost. Goed bedacht Arke!

 

Enthousiaste concurrenten

Andere reisaanbieders zijn ook enthousiast over de omruilgarantie. Naast Arke (Tui) komt ook Thomas Cook met een omruilgarantie; ook bij Neckermann en Vrij Uit kun je gebruik maken van omruilgarantie. Het zal vast niet lang duren voordat alle andere reisorganisaties dit ook gaan aanbieden.

 


Comments are closed.