Hoe deel jij je website in? Links vs rechts

12 mei 2014 | In Conversie-optimalisatie | Geen reacties

Kleine aanpassingen aan een webpagina kunnen onverwacht veel effect hebben op het conversiepercentage van een website. De A/B-test die ik in dit artikel behandel benadrukt dit nogmaals. Want wat is het effect van een inschrijfformulier links of rechts plaatsen op een webpagina? Je leest in dit artikel hoe de conversie meer dan verdubbelde dankzij het formulier van de ene zijde naar de andere zijde te plaatsen. Een simpele manier dus om het online verkoopsucces te verhogen!

Linkerkant krijgt meeste aandacht van bezoekers

Uit eyetrackingonderzoek op websites blijkt bijna altijd dat bezoekers vooral de linkerkant van een webpagina bekijken. Webonderzoeker Jabob Nielsen stelde vast dat in 69% van de tijd naar de linkerhelft van het scherm wordt gekeken en 30% naar de rechterhelft. De resterende 1% ging naar het kijken rechts naast het scherm. Deze informatie over kijkpatronen van websitebezoekers vormde de inspiratie voor een boeiende A/B-test.

eyetracking onderzoek

 

 

A/B-test: aanmeldformulier links of rechts?

Veel webpagina’s plaatsen de webtekst links in de pagina en een afbeelding of formulier rechts in de pagina. Maar is deze standaardindeling ook het beste voor je verkoop? Op de website van DirectCapital deed Matt Sullivan een A/B-test (welke hij beschreef in zijn blog). Hij wilde weten wat de impact op de inschrijving was wanneer het formulier links of rechts op de pagina stond. En verschil was er!

 

Conversietest
Matt deed een A/B-test waarbij hij 3 varianten van de webpagina testte. Uiteraard werd de huidige pagina meegenomen in het onderzoek (“controle conditie”), maar er werden ook twee varianten gemaakt van de pagina. In de eerste variant werd het inschrijfformulier rechts geplaatst en bij de tweede variant stond het formulier juist links. De test werd online gezet en toen was het afwachten op de resultaten. Welke indeling zorgt voor de meeste conversie…?

a/b-test links rechts button en formulier

Restultaten
Er was één pagina die met kop en schouders boven de rest uitstak. Variant 2, met het formulier aan de linkerkant, was met stip de best converterende pagina. Deze indeling zorgde voor een conversiestijging van maar liefst 217%! Een gigantische stijging werd dus behaald door het formulier te plaatsen in aan de linkerzijde waarde meeste bezoekers kijken.

 

 

Leermoment: test de positie van buttons & formulieren

Maak jij al gebruik van de kennis dat websitebezoekers vooral de linkerkant van een webpagina bekijken?

Plaats jij de belangrijkste onderdelen op de plaats waar bezoekers graag kijken, of ‘verstop’ je de belangrijkste elementen aan de rechterkant waar veel minder naar wordt gekeken?
Doe ook een conversietest om de optimale positie te bepalen van een bestelbutton of (aanmeld)formulier. Ook voor jouw site kan hier een onverwachte conversiestijging voor het oprapen liggen. Maar wees verstandig: gebruik een A/B-test om dit vast te stellen en bouw niet direct je hele site om. Wat op de ene site voor een conversiestijging zorgt hoeft niet per se op jouw site ook zo te werken. Elke site en doelgroep is immer anders.
Laat je inspireren door eyetrackingonderzoek en de case. Ga ook testen of de pagina-indeling van je website optimaal is ingericht. Ook als je denkt dat je website nu goed scoort, bedenk dat het altijd beter kan. Ga de uitdaging aan en test middels A/B-testen of jouw webpagina’s nog conversiegerichter ingedeeld kan worden.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blue Captcha Image
Refresh

*

Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!