5 tips om conversietesten te doen op sites met weinig bezoeken en conversie

14 februari 2014 | In Conversie-optimalisatie | Geen reacties

Hoe kan ik conversietesten doen op een site waarop weinig bezoekers komen?” Deze vraag kreeg ik vorige week van een jonge, ambitieuze ondernemer. Een terechte vraag, omdat weinig websitebezoekers het moeilijk maakt om (snel) een conversietest te doen. Het kan wel, maar dan duurt het erg lang en dan is de betrouwbaarheid van de resultaten discutabel.

Heb jij, net als ik, geen zin om maanden te moeten wachten op mogelijk onbetrouwbare testresultaten? Lees dan dit artikel, omdat ik een aantal slimme oplossingen voor je heb waardoor je toch betrouwbare conversietesten kan doen op sites met weinig bezoekers.

 

De basis: conversie en conversietesten

Nog even snel: een conversie is een behaald doel op je website, bijvoorbeeld een verkoop, inschrijving voor de mailing, een download van een brochure, een offerteaanvraag, enz.

Bij een conversietest meet je het effect van een aanpassing op je site op het aantal behaalde conversies. Om maar met een supersimpel voorbeeld te komen: voor hoeveel verkopen zorgt een groene bestelbutton en hoeveel verkoop komt binnen met een blauwe bestelbutton? Met behulp van een conversietest bepaal je of je beter een groene of blauwe button op je site kan plaatsen.

 

Wanneer heb je te weinig bezoekers & conversies voor conversietesten?

De visies van de experts in conversie-optimalisatie zijn uiteenlopend. Zo zegt conversiegoeroe Bryan Eisenberg dat je site minder geschikt is voor conversietesten als je per week slechts 5 tot 10 conversies behaalt. Een andere expert, Rich Page, zegt dat je minstens 1.000 websitebezoekers per week moet hebben om betrouwbare conversietesten te kunnen draaien.

Want wat is het probleem?

Er moeten voldoende websitebezoekers en conversies binnenkomen om een betrouwbare uitspraak te kunnen doen over de winnende variant in een conversietest. Hoe minder conversies er worden behaald op je site en hoe minder bezoekers aan de test deelnemen, des de meer de uitkomst op toeval berust. Hoe meer conversies en bezoekers worden blootgesteld aan de test, des te betrouwbaarder de uitkomst wordt.

 

5 technieken voor sites met weinig bezoekers en conversies

Voldoet jouw website niet aan de richtlijnen van 5-10 conversies en 1.000 bezoekers per week? Jammer, maar geen man overboord. Er zijn goede alternatieven! Hieronder geef ik je 5 praktijkgerichte oplossingen waarmee je je site toch kan optimaliseren met behulp van conversietesten.

 

Methode 1. Kies een micro conversie i.p.v. een macro conversie

Ja, het klopt dat een afgeronde aankoop de belangrijkste conversie is in een webshop. En voor een website is dit doorgaans een afgeronde (offerte)aanvraag. Voor jouw site kan dit nog iets anders zijn. Maar als je onvoldoende verkopen of aanvragen krijgt in de week (dus minder dan 5 à 10), dan is deze ‘macro conversie’ te hoog gegrepen voor een conversietest en moet je kiezen voor een ‘micro conversie’.

Tip >> » kijk ook dit korte filmpje met uitleg over macro- en micro conversies

Redeneer eens een stapje terug vanuit de gewenste conversie die je wilt behalen. Ga na welke stappen je websitebezoekers doorlopen om uiteindelijk tot deze conversie over te gaan en kies ervoor om een van deze stappen (‘micro conversie’) te gebruiken als doel in een conversietest.

Bepaal dus welke micro conversie een goede indicatie is voor een macro-conversie en stel dit in als doel van de conversietest. Het in een winkelwagen plaatsen van een product is bijvoorbeeld een goede micro-conversie in webshops die je kan gebruiken voor een conversietest.

micro macro conversie

 

 

Methode 2. Zorg voor extra bezoekers in de test

Heb je te weinig websitebezoekers op een webpagina waarop je een conversietest wilt doen? Overweeg dan verschillende mogelijkheden om (tijdelijk) extra bezoekers naar deze pagina te trekken. Denk bijvoorbeeld aan het ‘kopen’ van extra bezoekers via bijvoorbeeld Google Adwords en Facebook advertenties. Plaats advertenties en berichten waarop mensen kunnen doorklikken naar de webpagina waarop de conversietest draait. Voor bedrijven die zich dit kunnen veroorloven is dit een snelle manier om extra bezoekers te trekken.

Er zijn ook ‘voordelige’ mogelijkheden om extra bezoekers te trekken. Denk bijvoorbeeld aan berichten in sociale media of het opnemen van de pagina in een e-mailmarketingcampagne. Ook hiermee kun je extra bezoekers naar de testpagina loodsen.

 

Methode 3. Doe de test op de gehele site

Niet alle conversietesten lenen zich ervoor, maar als het mogelijk is kun je de test op alle pagina’s van je site doen. Dit is een goede optie als je bijvoorbeeld een webshop hebt en je de tekst op de bestelbutton wilt testen. Stel je test dan niet in op één productpagina, maar laat de test draaien op alle productpagina’s. Met deze testmethode heb je veel sneller het benodigde aantal websitebezoekers en conversies te pakken.

 

Methode 4. Kies een A/B-test i.p.v. een multivariate test

Kies voor de meest simpele conversietest waarvoor je de minste bezoekers nodig hebt. Doorgaans is dit een A/B-test waarin je 2 variaties van een element test op een pagina. Alle websitebezoekers worden dan verdeeld tussen 2 versies van de webpagina, zodat je relatief snel een betrouwbare uitslag van je conversietest hebt.

Bij multivariate testen zit je altijd aan meer versies van een webpagina vast, omdat je meerdere elementen tegelijk test. In zo’n conversietest varieer je bijvoorbeeld tegelijkertijd een buttonkleur (groen vs blauw) en buttontekst (bestel vs leg in winkelwagen) om de hoogst converterende mix hiervan te vinden. In het voorbeeld heb je al 2 x 2 variabelen, dus 4 versies van een webpagina. Alle websitebezoekers worden dan verdeeld over 4 verschillende varianten van de webpagina. Hierdoor heb je dus het dubbele aantal websitebezoekers nodig voordat de testresultaten betrouwbaar zijn. Als je überhaupt weinig bezoekers op je site hebt kan hierdoor de testperiode erg lang worden.

conversietesten

 

Methode 5. Test headlines in Google Adwords

Je bent niet per se gebonden aan je website om te testen hoe potentiële klanten reageren op je aanbod. Je kan ook in Google Adwords testen hoe mensen reageren op verschillen in headlines en woordgebruik. Door gebruik te maken van een splittest in Adwords (en ‘ad rotation function’) kun je bepalen welke headline mensen het meest aanzet tot klikken. De best scorende headline kun je dan ook gebruiken in je website.

 

Samengevat

Ook al heb je weinig bezoekers en conversies op je website, toch kun je verschillende technieken gebruiken om met conversietesten het verkoopsucces van je site te optimaliseren.

Gebruik jij de bovenstaande methoden al? Of zet je een andere techniek in? Laat het me weten in de reactie!

 

» Dit artikel is ook geplaatst op als gastblog op KarelGeenen.nl


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *