Onbewuste voorkeur in het productschap

16 januari 2013 | In In de praktijk | Geen reacties

De aandacht van winkelend publiek wordt getrokken naar het middelste product in een schap. Daardoor is de kans groter dat een product gekocht wordt dat midden in het schap staat, dan een product dat aan de linker of rechter zijde staat. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Aston Busines School.

Focus op het midden

Eye-tracking onderzoek toonde aan dat de positie van een product op het schap de keuze van de consument beïnvloedt. Het oog van een consument wordt van nature aangetrokken door het middel van een supermarktschap. In de laatste 5 seconden voordat een keuze wordt gemaakt zijn consumenten geneigd om voornamelijk hun ogen te focussen op het midden van een schap.

Onbewuste beïnvloeding

Dit gebeurt zonder dat de consument dit merkt. De onbewuste keuze voor het middelste product wordt door onze hersenen verklaard door toeval of een andere rationeel lijkende reden. De consument is zich niet bewust van de voorkeur, echter heeft de ongemerkte aantrekkingskracht van het midden wel onbewust invloed op de voorkeur van de consument.

Niet te breed

Een dergelijke centrale focus werkt voornamelijk bij vrieskast vitrines of andere schappen met beperkte breedte. Een schap van5 meterbreedte heeft als je ervoor staat veel minder een focus op het midden.

Invloed van de verpakking

Het effect werkt het sterkste als gebruik wordt gemaakt van productverpakkingen welke er hetzelfde uit zien. Bij verschillende productverpakkingen kunnen we er daarom niet zomaar van uitgaan dat ook altijd de middelste product de voorkeur zal hebben. Merkvoorkeur en de uitstraling van een verpakking spelen bij de keuze voor een product namelijk ook een grote rol.

Bron:
A. Selin Atalay, H. Onur Bodur, and Dina Rasolofoarison. "Shining in the Center: Central Gaze 
Cascade Effect on Product Choice." Journal of Consumer Research: December 2012.

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blue Captcha Image
Refresh

*

Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!