AH Click & Collect: is dit het boodschappen doen van de toekomst?

31 oktober 2012 | In In de praktijk | Geen reacties

Haastig door de supermarkt crossen om zo snel mogelijk je winkelwagentje vol te gooien met boodschappen. Ik doe het één of twee keer per week, maar niet voor m’n lol; ik heb wel wat leukers te doen. Gelukkig introduceert Albert Heijn vandaag boodschappen doen via ‘Click & Collect’. Hierdoor hoef je niet langer zelf je boodschappen te verzamelen, maar wordt dit voor je gedaan. Je hoeft het alleen nog af te halen.  Ideaal, of zit er een addertje onder het gras?


UPDATE: sinds kort is het ophalen bij het Pick Up Point niet meer gratis. De uitkomst van de analyse van deze service zou nu dus anders zijn.

 

OUD! Appie bezorgt ook thuis

De bezorgservice van Albert Heijn is nooit goed van de grond gekomen. De hoge bezorgkosten zijn een drempel om niet online de boodschappen te bestellen bij Albert Heijn. Daarnaast is het concept niet ingesteld op de hardwerkende mens; je moet thuis zijn om je boodschappen in ontvangst te nemen. Niet handig, omdat grote groepen mensen juist online boodschappen willen bestellen omdat ze krap in de tijd zitten en niet vaak thuis zijn. Deze problemen zijn nu opgelost met het nieuwe concept ‘Click & Collect’.

NIEUW! Albert Heijn Pick Up Points

Albert Heijn pick up pointsVandaag, 31 oktober, opent het allereerste Pick Up Point van Albert Heijn in Heemstede. Boodschappen die online worden besteld, worden door AH-medewerkers bij elkaar geshopt, waarnaar ze opgehaald kunnen worden op een zelf gekozen dagdeel (8.00 – 16.00 uur of 16.00 – 22.00 uur). Er geldt geen minimaal aankoopbedrag, de producten zijn even duur als in de winkel en je betaalt niet extra voor de medewerker die je boodschappen verzamelt.  De boodschappen worden zelfs naar je auto getild. En je hebt marketingpsychologische voordelen: je wordt online veel minder verleid tot impulsaankopen en je wordt niet extra hongerig gemaakt door de geur van versgebakken brood waardoor je meer koopt dan nodig.  Is er dan werkelijk niets negatiefs aan dit nieuwe initiatief van Albert Heijn?

 

Nadelen ‘Click & Collect’

Ook de nieuwe manier van boodschappen doen bij de AH heeft nadelen. Momenteel kun je alleen een dag van tevoren je boodschappen bestellen. Voor de ad hoc boodschapjes, of als je iets vergeten bent te bestellen, moet je dus nog steeds de winkel in.

Ook heb je het niet langer zelf in de hand wat de kwaliteit is van het groente en fruit die de medewerkers voor je verzamelen. Voor mijn fameuze gevulde courgette met drie kazen heb een kaasrechte courgette nodig, omdat ik hem doormidden snij en daarna vul met allerlei lekkere kazen. Een kromme courgette zou zorgen voor meer kaas onder in mijn oven, dan ín de courgette omdat hij niet wil blijven liggen. Ik neem niet aan dat ik bij het online bestellen erbij kan vermelden dat ik een kaasrechte courgette wil. Onhandig voor mij, dus toch maar weer de winkel in om zelf de courgette uit te kiezen.

De vraag is trouwens ook in welke mate je online aankoopgedrag in de toekomst tegen je gebruikt zal worden, want alle online bestellingen worden bijgehouden. Dit kan handig zijn, zodat je niet elke keer opnieuw hoeft te bedenken welke producten je standaard nodig hebt. Aan de andere kant zal het systeem van AH verfijnd worden, waardoor ze  online shoppers specifieke aanbiedingen ‘op maat’ gaan geven. Hierdoor wordt alsnog een mogelijkheid ingebouwd om impulsaankopen uit te lokken.

Maar er kan maar een nadeel het grootste zijn: het is alleen in Heemstede!
De rest van het land moet nog even geduld hebben op de opening van andere filialen. Zucht. Ik zal dus nog een tijdje in sneltreinvaart kinderen moeten ontwijken met mijn winkelwagentje.

Interview in Editie NL op RTL4

logo rtl4Vamiddag word ik geïnterviewd voor het RTL4-programma Editie NL over mijn marketingpsychologische visie op ‘Click & Collect’ van Albert Heijn.

» Bekijk het item

Bekijk de uitzending van EditieNL met Jorik Heins


Comments are closed.