Interview met webpsycholoog Nathalie Nahai

14 juli 2014 | In Conversie-optimalisatie, Interviews | Geen reacties

Nathalie Nahai is dé webpsycholoog van de UK, award winning speaker en werkt voor grote namen zoals Google. Toen Nathalie in Nederland een keynote gaf heeft Jorik de stoute schoenen aangetrokken en gemaild of ze daarna een interview wilde geven, waarop haar reactie was “Great to hear from you! I’m looking forward to seeing you again, it was so much fun the last time at Optimizely HQ. And yes I’d be delighted to do an interview with you!”

Wil je weten welke tips en technieken volgens Nathalie cruciaal zijn om succesvol te kunnen zijn op internet en je online verkoopsucces te verbeteren? Bekijk dan het interview wat Jorik onlangs met haar had en lees het artikel over het boek van Nathalie Nahai: Webs of influence – the psychology of online persuasion.

Interview met Nathalie Nahai

Nadat Nathalie een keynote gaf tijdens Habit Summit Europe in Amsterdam heeft Jorik haar geïnterviewd. Hij vroeg haar waarom het belangrijk is om kennis uit de psychologie te gebruiken op websites en voor welke verkooptechniek zij zelf gevoelig is. Benieuwd? Bekijk het interview!

 

webs of influenceWebs of influence: the psychology of online persuasion

Nathalie heeft ontzettend veel research gedaan naar de webpsychologie en de geheimen van effectieve websites. Al haar kennis uit de praktijk en wetenschappelijke onderzoek heeft ze samengevat in het boek ‘Webs of influency’. Hierin stelt Nathalie dat er drie factoren zijn om online overtuigend te zijn:

1. know who you’re targeting;
2. communicatie persuasively;
3. sell with integrity.

 

 

 

1. Know who you’re targeting

Om online succes te behalen moet je kennis hebben van je doelgroep. Ten eerste is het belangrijk om te weten hoe in het brein het gedachte- en keuzeproces plaatsvindt. Hoe beter je hierop kan inspelen, des te beter je je doelgroep kan bereiken en prikkelen met je boodschap.

Nathalie geeft in dit hoofdstuk tips en technieken om niet alleen het bewuste brein te bereiken, maar ook hoe je het onbewuste brein kan prikkelen en activeren. Zo geeft ze een opsomming met conclusies uit wetenschappelijk onderzoek. Het werkt bijvoorbeeld conversieverhogend om afbeeldingen van aantrekkelijke mensen te gebruiken, het before-after effect in te zetten en schaarste te benadrukken.

 

2. Communicate persuasively

Het is cruciaal om een boodschap, kleurgebruik en afbeeldingen af te stemmen op de doelgroep en het medium dat wordt gebruikt. In een notendop is een persuasieve boodschap duidelijk, betrouwbaar en makkelijk om actie op te ondernemen. Hierbij kun je gebruik maken van krachtige (onbewuste) motivaties van consumenten die door Nathalie worden samengevat in self-acualisation, esteem, love, safety en psychological.

 

3. Sell with integrity

In het laatste deel van ‘Webs of influence’ worden specifieke overtuigingstechnieken behandeld. Je kan hierbij denken aan de zes principes van Cialdini en technieken uit de prijspsychologie. Ook wordt benadrukt dat bezoekers een website supersnel scannen op betrouwbaarheid. In enkele seconden wordt vastgesteld of een bezoeker de site (en het bedrijf/persoon hierachter) vertrouwt of de site weer verlaat.

Er zijn drie belangrijke redenen waarom mensen online niets aanschaffen: te weinig vertrouwen in de service, te weinig of onduidelijkheid over de privacy, en ten slotte haken veel bezoekers af omdat ze niet snappen wie achter de site zit en dit onprettig vinden. Het vertrouwen in een site wordt o.a. groter wanneer er reviews van klanten opstaan, goede foto’s worden gebruikt (geen stockfoto’s!) en wanneer het gebruiksgemak van de site goed is.

 


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *