Interview: Het geheim achter de conversie van Fietsenwinkel.nl

28 juli 2014 | In Conversie-optimalisatie, Interviews | Geen reacties

Fietsenwinkel.nl is sinds kort een vaste adverteerder op Nederland 1, 2 en 3. Ze beweren de meest complete fietsenwinkel van Nederland te zijn. Hoe doet de site Fietsenwinkel.nl het op gebied van online persuasion? Ik (Chelsea Bosters van Marketingmed.nl) vroeg het consumentenpsycholoog Maud Ebbekink omdat zij zich bezighoudt met het optimaliseren van websites om meer conversie te behalen. Want wat is het geheim achter het succes van Fietsenwinkel.nl?

 

“Maud, wat zijn technieken uit de online persuasion die worden ingezet door Fietsenwinkel.nl?”

Bij het analyseren van de website viel me direct op dat er veel overtuigingstechnieken worden ingezet. Zo hebben ze direct onder het logo een tagline staan waarin ze het principe van autoriteit toepassen, één van de zes principes van Cialdini. Met de tagline “De grootste fietsenwinkel van Nederland” claimen ze direct het bovenste plekje in de rangorde van fietsenwinkels. Ze vertellen je op een krachtige manier dat dit dé website is als je op zoek bent naar een nieuwe fiets. En eigenlijk dwingen ze ook meteen aanzien af ten opzichte van andere fietsenwinkels. Allemaal door het toevoegen van slechts vijf simpele woorden.

fietesenwinkel.nl tagline

 

“Welke andere technieken gebruiken ze om meer conversie te behalen?”

In de slider op de homepagina gebruiken ze verschillende technieken. Ik zal de leukste twee laten zien. Ten eerste maken ze gebruik van zogenaamde ‘visual cues’. Dit zijn grafische elementen die de kijkrichting van websitebezoekers sturen. Hiermee kun je ervoor zorgen dat de blik van de websitebezoeker zeker valt op de informatie die jij graag wilt dat ze zien. In het geval van Fietsenwinkel.nl maken ze gebruik van pijlen die wijzen naar unique selling points. Zo wijst een pijl naar een elektrische fiets van Sparta, met daarbij de tekst “Nu met grotere accu, dus langer fietsplezier!”. Hiermee maken ze het super aantrekkelijk voor websitebezoekers die een elektrische fiets willen aanschaffen om door te klikken. In een andere afbeelding wijst een pijl met de tekst “Altijd veel voordeel” naar kortingstickers met daarop 30%, 33% en 38% korting. Ook weer een mooie manier om ervoor te zorgen dat bezoekers zeker lezen dat Fietsenwinkel.nl voordelig is.

fietsenwinkel.nl visual cue
Een andere gebruikte techniek is het plaatsen van vinkjes voor een opsomming. Hierdoor associeert ons brein supersnel en zonder de tekst te lezen dat er voordelen benoemd staan. Dit blijft onbewust effect houden op ons oordeel; we zien het aanbod hierdoor positiever. Fietsenwinkel.nl gebruikt dit op de homepagina in een slider, waardoor ze meteen een positieve eerste indruk maken. Maar nog slimmer: ze gebruiken het ook op een productpagina direct onder de bestel button. Met het rijtje voordelen met vinkjes willen ze bevestigen dat een aankoop bij Fietsenwinkel.nl een goede keuze is. Hiermee nemen ze de laatste twijfel weg over het bestellen.

 

fietsenwinkel.nl vinkjes

“Interessant. Zijn er ook nog andere principes van Cialdini die Fietsenwinkel.nl toepast?”

Ja, op Fietsenwinkel.nl zijn ze duidelijk op de hoogte van de krachtige technieken van Cialdini die doorgaans zorgen voor meer conversie. Op de site maken ze ook flink gebruik van het principe van ‘sociale bewijskracht’. Als mensen onzeker zijn kijken ze naar gedrag van anderen. Het aanschaffen van een nieuwe fiets is voor de meeste mensen lastig, omdat ze niet goed weten hoe ze de beste fiets vinden die aan hun wensen voldoet. Hierdoor ontstaat onzekerheid waarop Fietsenwinkel.nl goed inspeelt door extra informatie te verschaffen. Zij tonen een sterrenrating waardoor websitebezoekers makkelijk kunnen zien hoe goed anderen de fiets hebben beoordeeld. Dit helpt heb bij het maken van een keuze, net zoals de vele reviews die op de site staan.

fietsenwinkel.nl sociale bewijskracht

 

“Fietsenwinkel.nl past dus veel technieken toe waarmee ze de conversie verhogen. Zie je ook punten waarmee ze slecht bezig zijn voor hun conversie?”

Elke website kent verbeterpunten en kansen om de conversie verder te verhogen, dus ook Fietsenwinkel.nl. Er is veel onderzoek naar sliders gedaan op de homepagina van een website. Hieruit blijkt dat een slider slecht is voor de conversie en dat je beter kan kiezen voor een statische afbeelding. In de header van een website kun je dus beter één, of twee kleinere afbeeldingen plaatsen met daarin een duidelijke boodschap en call to action button. Hierdoor stijgt de verwerking van de boodschap én het doorklikpercentage op de afbeelding. Ik zou Fietsenwinkel.nl daarom zeker adviseren om hier een A/B-test mee te doen.

Een tweede verbeterpunt betreft de productpagina. De oranje bestelbutton past precies binnen de blauw met oranje huisstijl van Fietsenwinkel.nl. Uit alle conversietesten die ik heb gedaan blijkt dat een bestelbutton in de huisstijlkleur minder conversie oplevert dan een afwijkende kleur bestelbutton. Over het algemeen leidt een bestelbutton in een contrasterende kleur ten opzichte van de rest van de site tot meer conversie. Als ik voor Fietsenwinkel.nl zou werken is dit één van de eerste conversietesten die ik zou draaien op de website. Hier ligt namelijk een grote kans om de conversie te verbeteren.

 

“Bedankt Maud voor het interview en het delen van je kennis.”

marketingmed logo

Dit interview werd oorspronkelijk geplaatst op Marketingmed.nl


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blue Captcha Image
Refresh

*

Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!