Interview met dr. Ben Gardner Sood over gewoontegedrag

5 augustus 2014 | In Interviews | 1 reactie

Tijdens Habit Summit in Amsterdam opende dr. Ben Gardner Sood de dag met een boeiende keynote over gewoontegedrag. Want is het moeilijk om een gewoonte aan te leren? En hoe lang duurt zoiets? Wij vroeger het tijdens een interview aan Ben.


Hoe ontstaat gewoontegedrag?

In het interview vertelt dr. Ben Gardner Sood  over zijn expertisegebied: gewoontegedrag. Hij geeft aan dat het ontstaan van gewoontegedrag verschilt tussen personen en situaties. Wel blijkt uit onderzoek dat een eenvoudige handeling eerder uitgroeit tot een gewoonte dan complex gedrag. Eenvoudig gedrag is in dit geval een handeling die eenvoudig gestart en afgerond kan worden. Daarnaast speelt bij het ontwikkelen van gewoontegedrag een belangrijke rol dat het gedrag als prettig wordt ervaren (intrinsieke beloning).

Bijvoorbeeld
Denk eens aan het openen van een Facebook-app op je smartphone: op een snelle, eenvoudige manier kun je de updates lezen. Deze handeling kan hierdoor makkelijk uitgroeien tot gewoontegedrag.

 

Hoe lang duurt het voordat een gewoonte ontstaat?

Uit het onderzoek van dr. Ben Gardner Sood blijkt dat het heel moeilijk is om precies te zeggen hoe lang het duurt voordat een gewoonte ontstaat. Dit lijkt sterk te verschillen tussen mensen en soorten gedrag, al is er nog weinig onderzoek naar gedaan. Ben verwacht dat de lengte te maken heeft met waarom mensen bepaald gedrag uitvoeren. Als mensen de uitvoering van een handeling voor zichzelf doen en het als prettig ervaren, dan ontwikkelt sneller gewoontegedrag dan wanneer ze het betreffende gedrag uitvoeren omdat ze het van iemand anders moeten.

 

Moet je de juiste intentie hebben om een gewoonte te ontwikkelen?

Als je een gewoonte wil creëren moet je een aantal dingen doen. Ten eerste kies je het gedrag wat je wilt uitvoeren en de situatie wanneer je het gaat doen. Daarna moet je elke keer het gedrag blijven uitvoeren in dezelfde situatie. Zolang je dat blijft doen ontwikkelt in ons brein een associatie tussen de handeling en de situatie. Als dat vaak genoegd gebeurt wordt de situatie de trigger om bepaald gewoontegedrag uit te voeren.

Vooral in het begin van het ontwikkelen van gewoontegedrag is het dus cruciaal om gemotiveerd te zijn om het gedrag te blijven herhalen totdat het een gewoonte is. De juiste intentie is dus uiterst belangrijk om een gewoonte te creëren.

 

We willen dr. Ben Gardner Sood hartelijk danken voor het delen van deze interessante kennis met ons en de lezers van ons blog!

Jorik & Maud


1 reactie op “Interview met dr. Ben Gardner Sood over gewoontegedrag

  1. Hoi Maud,

    Ik ben weer helemaal bij gelezen.Bedankt!

    Ik las gister 3 redenen waarom we niet bij de concurrent moeten spieken. Kan ik me helemaal in vinden en je kunt beter van je eigen kracht uit gaan. Toch haal ik er soms voordeeltjes uit doordat de grote jongens vaak veel tijd investeren in wat goed werkt en wat niet werkt. Copy en paste werkt hier inderdaad niet.

    Ik zie het zelfde in mijn business gebeuren. De “grote jongens” met grote budgetten knallen de ene naar de andere campagne online en de kleinere bedrijven spelen hier op in en gaan met de copy en paste techniek aan de slag. Fout!

    Voor een stukje branding kunnen de instream-ads zeker voordelen bieden maar wij kijken liever niet naar de concurrent maar welk doel we hier willen behalen.

    Werken jullie al met youtube ads?

    Gr Lex
    videodesigner.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blue Captcha Image
Refresh

*

Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!