Waarom negatieve reviews meer impact hebben (en hoe dit te veranderen)

17 maart 2016 | In Conversie-optimalisatie | 2 reacties

Wist je dat mensen geneigd zijn meer waarde te hechten aan negatieve dan positieve informatie?
Als we reviews van een product of bedrijf lezen onthouden we voornamelijk de negatieve opmerkingen die er tussen staan, ook al zijn dat er veel minder dan positieve uitspraken.

Ook twijfelen we eerder aan de waarheid van een positieve review dan aan een negatieve. Bij een negatieve ervaring snappen we dat een bericht word geschreven als waarschuwing of uitlaatklep. Het motief achter een positieve review is echter onduidelijker, waardoor lezers vaker twijfelen of deze echt of fake is.

Wat kun je doen zodat de positieve reviews minstens even goed blijven hangen als negatieve berichten?

 

Positieve review krachtiger dankzij tijdsindicatie

Uit onderzoek blijkt dat er een manier is om positieve reviews geloofwaardiger en net zo krachtig over te laten komen als negatieve reviews. Als in review staat dat deze op dezelfde dag is geschreven (dus vlak na de ervaring), vinden lezers deze positieve review even nuttig als een negatieve review. Dit bleek uit een onderzoek waarbij 65.000 reviews van zo’n 100 restaurants werden geanalyseerd.

 

Positieve review vs negatieve review

Lezers vonden een positieve review een waarheidsgetrouwe weergave als erbij stond dat iemand het dezelfde dag had meegemaakt. Dus bijvoorbeeld: “vanavond hebben we bij restaurant Ginza gegeten en we vonden het heerlijk!”.

Als er geen tijdsindicatie was opgenomen in de review, vonden lezers de negatieve reviews van het restaurant veel nuttiger dan de positieve reviews. Was deze tijdsindicatie wel opgenomen, dan steeg de kracht van de positieve review en werd deze gezien als even nuttig als een negatieve review.

 

Maak de reviews op je site overtuigender met deze aanpassingen

Motiveer je klanten om zo snel mogelijk een review te schrijven van over je product en dit ook te benoemen. Mogelijkheden om dit te bereiken zijn:

➔ Verkoop je een product? Stuur een e-mail naar de klant één dag nadat hun bestelling verstuurd is met het verzoek een review te schrijven. De klant ontvangt het product en de mail dan op dezelfde dag. Motiveer de klant via de mail direct zijn eerste bevindingen te delen in een review.

➔ Verkoop je een digitaal product, zoals een online cursus of een e-book? Toon op de bedankpagina (direct na aanschaf dus) de vraag of ze willen delen dat ze zojuist een aankoop hebben gedaan en hoe enthousiast ze erover zijn.

➔ Stimuleer klanten om expliciet te vertellen dat het product dezelfde dag is ontvangen en dat ze bewoordingen gebruiken zoals “ik heb vandaag het product ontvangen”, “sinds vandaag maak ik gebruik van product x en ik vind….”.

➔ Laat klanten bij het schrijven van een review aangeven wanneer ze het product voor het laatst hebben gebruikt, met onder andere bijvoorbeeld de optie ‘vandaag gebruikt’. Als deze wordt gekozen zal dat een positieve review extra kracht bijzetten.

Als je bovenstaande tips toepast, zullen je positieve reviews nóg overtuigender worden zodat je meer websitebezoekers kan motiveren om klant bij je te worden.

 

 

Ps. Deze overtuigingstechniek komt uit mijn online trainingsprogramma ‘Master Online Overtuigen’.

Wil je meer verkooptips op basis van marketingpsychologie? Meld je dan aan voor een gratis proefles van de ‘Master Online Overtuigen’.

 

 


2 reacties op “Waarom negatieve reviews meer impact hebben (en hoe dit te veranderen)

  1. Wellicht een leuke toevoeging om aan te geven dat negatieve reviews ook belangrijk zijn. Als over jouw webwinkel alleen maar positieve reviews zijn geschreven, dan denken mensen snel dat deze gefabriceerd zijn. Staan er ook negatieve reviews tussen waar je zelf netjes op reageert, dan vertrouwen mensen ook sneller de positieve reviews.

    De redenatie is dan, als de negatieve reviews echt zijn, dan zullen de positieve reviews ook wel echt zijn.

    Dus een negatieve review op zijn tijd is helemaal niet erg, zolang u maar netjes reageert en een schappelijk oplossing biedt. Een consument begrijpt ook wel dat er soms iets mis kan gaan of dat sommige klanten wel erg kritisch zijn.

    • Bedankt voor je aanvulling Marcel. Je hebt daarin zeker gelijk.

      Ik schreef ook al eens een blog over het effect van alleen maar positieve reviews. Ons brein wordt dan inderdaad wantrouwig, wat ook weer niet goed voor de verkoop is. Pas wanneer we enkele negatieve punten vinden tussen de reviews ervaren we deze als betrouwbaar. Het is immers onmogelijk dat bedrijven geen fouten maken of geen minpunten in hun service hebben.

      En het draait daarbij ook om het goed oplossen van de negatieve punten. Het liefst boven verwachting goed, omdat uit onderzoek blijkt dat mensen dan nóg tevredener zijn dan wanneer alles in één keer was goed gegaan!