Boekrecensie Neuro Web Design – Susan Weinschenk

12 juni 2013 | In In de praktijk | Geen reacties

What makes them click?

De ondertitel van het boek is pakkend. Het is de spijker op z’n kop: hoe verleid je websitebezoekers? En hoe stimuleer je ze om tot aankoop (of andere conversie) over te gaan? Toen ik Neuro Web Design zag staan tussen de ‘Anderen bekeken ook’ boeken op Bol.com, kon ik het niet weerstaan. Over Susan Weinschenk heb ik positieve verhalen gehoord, maar haar boeken heb ik niet gelezen. Voordat ik het doorhad lag Neuro Web Design in mijn brievenbus. Achteraf vroeg ik me af: wat was bij mij de trigger om het boek te kopen…?

De basis van psychologie in onlinemarketing

Susan Weinschenk is een bekende naam op het gebied van user experience en usibility. Ze heeft al meer dan 25 jaar ervaring in het vak. In Neuro Web Design deelt Weinschenk haar kennis over het online verleiden van websitebezoekers. Het boek start met een duidelijke uiteenzetting van de werking van ons brein. Uit welke 3 ‘subbreinen’ bestaan onze hersenen en welke invloed heeft elk deel op het maken van keuzes? Na het antwoord op deze vraag worden in een hoog tempo overtuigingstechnieken behandeld. Uiteraard worden de zes principes van Cialdini uitvoerig besproken, afgewisseld met hoofdstukken over loss-aversion, ons egocentrische brein en keuzestress. Kortom: de ultieme basiskennis voor het toepassen van marketingpsychologie op internet.

Goed boek voor ‘beginners’ in consumentenpsychologie

Eerlijk is eerlijk, het valt me tegen hoe weinig nieuwe informatie ik lees in Neuro Web Design. Maar goed, ik ben natuurlijk al heel wat jaren bezig met het toepassen van marketingpsychologie op websites en het doorgronden van online consumentengedrag. Daarnaast is het boek uitgebracht in 2009. In die tijd was deze informatie nog hartstikke vernieuwend. Ik weet nog goed dat ik in 2006 mijn afstudeeronderzoek wilde doen naar het inzetten van de zes principes van Cialdini op internet. Mijn begeleider keek me wazig aan en zei: “Waarom zou je dat willen weten? Niemand gaat dat toepassen in websites”. Terugkijkend ben ik heel blij dat mijn idee heb doorgezet, waardoor ik aan het begin van de marketingpsychologie revolutie stond.

Neuro Web Design Susan Weinschenk

Psychologie nu ook in vizier van onlinemarketeers

Tijden veranderen. Gelukkig. Ondertussen is Cialdini ook een begrip geworden onder onlinemarketeers. Weinschenk beseft als geen ander dat er veel vooruitgang te behalen is door psychologie toe te passen in internetmarketing. In Neuro Web Design brengt ze de lezers de basiskennis van het vak bij.

Het boek is makkelijk leesbaar, zelfs als je niet gewend bent aan het lezen in het engels. Duidelijke voorbeelden, verklarende afbeeldingen en precies genoeg informatie over het (onbewuste) consumentenbrein bieden een framework waarop je door kan bouwen. Een goede aanvulling op Neuro Web Design is het boek Invloed van professor Cialdini, omdat dit verder de zes overtuigingstechnieken uitdiept.

Als ik terugblik op mijn aankoopproces besef ik dat ik knetterhard in de val van verleiding ben getrapt

Ik was al om toen ik haar naam zag (autoriteitsprincipe) en het boek stond ook nog eens bij ‘Anderen bekeken ook’ (sociale bewijskracht). Zonder twijfel plaatste ik Neuro Web Design in de winkelwagen. Samen met nog een ander boek van haar: 100 things every designer needs to know about people. Ik hoop dat daar meer nieuwe informatie in staat, maar dat komt vast goed met zo’n  topauteur.

Tags:


Comments are closed.