Hoe kom jij over op LinkedIn? Test het!

12 maart 2017 | In Conversie-optimalisatie | Geen reacties

Bloed, zweet en tranen heeft het gekost om een LinkedIn foto te maken. Wanneer ik tevreden was met een foto vonden anderen dat ik onzeker of zelfs bedroefd keek. Wanneer ik dat probeerde te compenseren met een lach werd het een nep-grijns. En toen ik het idee had dat ik een arrogante kop trok vonden anderen het juist zelfverzekerd. Het is al duidelijk: ik ben geen fotomodel.

Ik kijk anders naar mijn eigen foto dan anderen doen. Dat is duidelijk. Na het lezen van een goed artikel heb ik de hulp van 2 tools en 99 onbekenden ingeschakeld om tot de beste profielfoto te komen, want ik wil natuurlijk een goede indruk maken. Daarom heb ik een A/B-test gedaan met mijn foto.

 

 

Gebruik deze tools om je LinkedIn-foto te kiezen

Ik ontdekte 2 gratis tools om goede feedback te krijgen op een (potentiële) LinkedIn foto. Op basis van data en feedback uit deze tools heb ik mijn profielfoto gekozen.

1.    Snapper Photo Analyzer

Snaper Photo Analyzer analyseert een foto op tal van wetenschappelijke en kwaliteitskenmerken. Upload je profielfoto en ontvang het oordeel. En test natuurlijk andere foto’s om te kijken of je de score kan overtreffen.

Ik was zeer tevreden met de profielfoto die ik liet testen. Ik heb een oprechte lach (sorry, breder wordt hij niet) én sta er met open ogen op. Dat was al lastig genoeg. 😉

Uit de analyse bleek dat mijn glimlach een dikke onvoldoende scoort… Ja echt dramatisch… Maar ik moet eerlijk zijn. Mijn lach is geen brede grijns van oor tot oor met mijn hele gebit zichtbaar, maar een subtiele lift van mijn mondhoeken. Gelukkig scoorde de scherpheid, kleur helderheid van de foto een vette 8. Dat compenseerde mijn lach enigszins zodat ik nog een voldoende haal.

2.    Photofeeler

Met Photofeeler laat je een foto testen door onbekenden. Zij scoren je foto op 3 factoren: competent, likable & influential. Na een reeks oordelen rolt hier een score uit. Als je meerdere foto’s test kun je ook het verschil in score zien. Hierdoor kun je een afgewogen keuze maken.

Op de eerste foto word ik als minder vriendelijk ervaren. Hij scoort wel een stukje hoger op influential. Als feedback kreeg ik o.a.:

  • Je ziet er moe uit. (foto 1)
  • Ik heb het gevoel dat je me aanstaart! (foto 1)
  • Een andere outfit staat professioneler. (foto 2)
  • Je ziet er timide uit. (foto 2)
  • Ik zou graag met je samenwerken! (foto 2)

Dankzij de feedback weet je, naast een score, welke emoties je oproept bij anderen. Het is een goede manier om te achterhalen hoe je eerste indruk is en hoe een (toekomstige) foto nog beter kan.

 

Waar moeten een perfecte LinkedIn foto aan voldoen?

Er zijn ten minste 11 factoren waaraan een goede LinkedIn foto voldoet. Ben je nieuwsgierig hoe jouw foto scoort? Of wil je binnenkort een nieuwe foto laten nemen door een fotograaf? Lees dan even het artikel waarop ik deze blog baseerde.

» Zo maak je de beste profielfoto volgens de wetenschap

 

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Blue Captcha Image
Refresh

*

Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!

Show Buttons
Hide Buttons