Tag archief: framing

Framing is een krachtige beïnvloedingstechniek die wordt gebruik om een boodschap te voorzien van de gewenste toon. Het doel van framing is om onze mening over een onderwerp te beïnvloeden in de gewenste richting. Het is dus niet verwonderlijk dat framing vaak wordt toegepast in de politiek en in marketing- en reclame-uitingen. Wil je meer weten over framing en het zelf toepassen? Lees dan onze onderstaande tip(s).


doelgroep bepalen

Framing: wat is het en hoe gebruik je het slim in marketing?

25 februari 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Iemand is ‘voor abortus’, maar tegenstanders noemen het ‘anti life’. Het is een simpel voorbeeld hoe taal een heel andere emotie kan oproepen, terwijl eigenlijk hetzelfde wordt verteld. Dit wordt ook wel framing genoemd.

Politici en reclamemakers kiezen nauwkeurig hun woorden. Kleine verschillen in taalgebruik hebben namelijk een groot effect op hoe de doelgroep een boodschap interpreteert. Je woordkeuze moet het standpunt op een goede manier verwoorden en bij de gedachtegang van je doelgroep passen. Door bewust een ‘frame’ te kiezen voor je boodschap, zorg je voor het oproepen van de gewenste reactie en emotie bij de ontvanger.

Er is veel te vertellen over framing en de technieken die je hierbij kan gebruiken. Omdat het een marketingblog is, heb ik ervoor gekozen om me te richten op het toepassen van framing in marketinguitingen.

 

» Lees verder


Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!