Bijna de helft van de Nederlanders zegt dat ze van plan zijn minder te gaan kopen door de btw-verhoging van 19 naar 21 procent. Onzin, als je het mij vraagt: grote woorden, maar geen daden. Ook massa’s mensen roepen te stoppen met autorijden als de benzineprijs nog duurder wordt, maar toch blijven ze gewoon autorijden. Ons brein werkt nou eenmaal zo. Daarnaast zullen slimme winkeliers prijspsychologie toepassen, waardoor het voor hun erg dom zou zijn om hun prijzen omhoog te gooien. Ben je nieuwsgierig welke invloed prijspsychologie op de btw-stijging heeft? Lees dan snel verder.
Is smaak te bepalen met een blinde smaaktest? Ja én nee. Er spelen ook talrijke andere factoren mee die smaak beïnvloeden, zoals marketing en psychologie. In onze presentatie laten we zien waarom consumenten niet altijd het lekkerste product kopen en welke invloed ons brein daarop heeft.
Bekijk de presentatie via de onderstaande link:
Smaak zit tussen je oren – Presentatie Innofood
Soms is gedragsbeïnvloeding simpeler dan je denkt. Domweg een kleur veranderen zorgt voor gezonder eetgedrag. Dit bleek uit onderzoek van Dyson, Geier en Rozin. Zij hebben succesvol vastgesteld dat het snackgedrag van jongeren beïnvloed kan worden door kleurgebruik. Jongeren aten 50% minder chips door één kleine verandering. Lees snel verder hoe de onderzoekers dat voor elkaar kregen.
Je beseft het waarschijnlijk niet, maar tijdens het winkelen heeft achtergrondmuziek invloed op je winkelgedrag. Muziek kan verkoop zowel stimuleren als ontmoedigen. Voor winkeliers is het dus belangrijk om exact te weten hoe ze muziek moeten inzetten. Vanuit het tv-programma EditieNL van RTL4 werd ik gevraagd om uitleg te geven over het effect van muziek op koopgedrag.
Arke biedt zonovergoten vakanties met Vakantie-Omruil-Garantie. Boek je voor 15 februari? Dan heb je de mogelijkheid om van vakantie te wisselen als je toch van gedachten verandert. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over je bestemming, want je kan nog altijd switchen. Arke zet hiermee een onweerstaanbare marketingpsychologie techniek in. Wat doen ze en hoe werkt dit?
Jorik Heins van ConsumPsy vertelt in het tv-programma EDNED hoe marketeers het winkelende publiek beïnvloeden met Kerst marketing. Met behulp van marketing psychologie worden onze gedachten gestuurd door marketinguitingen zonder dat we dit door hebben. Want waarom ruikt het in een warenhuis richting Kerst altijd naar dennen? En waarom kopen we bijna elk jaar nieuwe kerstballen, terwijl we er genoeg op zolder hebben liggen? Jorik kent de antwoorden en vertelt over de onbewuste psychologische mechanismen die marketeers inzetten rond de Kerst.
» Bekijk de uitzending over Kerst marketing (online stream)
Binnen acht seconden vormen we ons onbewust een mening over een huis. En uiteindelijk hebben vrouwen de meeste invloed bij de aankoop van een huis. Je moet dus een spetterende eerste indruk maken, maar vergeet niet dat deze al buiten op de stoep begint. Maar dit is niet alles, zorg ook voor een happy end van de rondleiding. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een herinnering aan een gebeurtenis mede bepaald wordt door hoe we het einde van een gebeurtenis ervaren. Wil je meer psychologische tips voor de verkoop van je huis? Lees dan het hele artikel wat is verschenen in De Gelderlander en waaraan CosumPsy heeft meegewerkt.
» Artikel: “De psychologie bij de verkoop van een huis”
Overal om ons heen worden we beïnvloed door marketing psychologie. Vaak zonder dat we het doorhebben. Hoe kan dit? En waar en wanneer gebeurt dit? In het tv-programma EDNED van RTV Oost schoof Jorik Heins aan om voorbeelden te geven van consumentenpsychologie.
» Lees verder
Gisteren was ik jarig. Ik had me dit jaar voorgenomen een verlanglijstje te maken. De voorgaande jaren had ik dit nooit gedaan. Dit zag je terug in het grote aantal cadeaus waarbij ik dacht: ‘wat moet ik hier mee?’. Twee avonden lang heb ik het internet afgespeurd naar presentjes voor op mijn verlanglijstje. Leuk werk. Ik verheugde me al op het krijgen van deze cadeaus. Nu, een dag na mijn verjaardag, zit ik álweer met een grote stapel cadeaus met een hoog ‘hoezo geef je me dit?’ gehalte. Hoe kan dit? Waarom kopen mensen niets van mijn lijstje..?