Hoeveel wil een consument betalen voor je product? Het is een simpele vraag, maar het antwoord is een stuk lastiger. Want hoe bepaal je eigenlijk de optimale prijs? Je wilt je product natuurlijk niet te voordelig aanbieden, waardoor je er weinig aan verdient. Ook is het dodelijk om te veel te vragen voor je product, omdat je dan amper iets verkoopt. In dit artikel geef ik je een simpele methode waarmee je eerlijk kunt testen wat de optimale prijs is voor een product.
» Lees het hele artikel van Maud op het blog van Karel Geenen
Bijna de helft van de Nederlanders zegt dat ze van plan zijn minder te gaan kopen door de btw-verhoging van 19 naar 21 procent. Onzin, als je het mij vraagt: grote woorden, maar geen daden. Ook massa’s mensen roepen te stoppen met autorijden als de benzineprijs nog duurder wordt, maar toch blijven ze gewoon autorijden. Ons brein werkt nou eenmaal zo. Daarnaast zullen slimme winkeliers prijspsychologie toepassen, waardoor het voor hun erg dom zou zijn om hun prijzen omhoog te gooien. Ben je nieuwsgierig welke invloed prijspsychologie op de btw-stijging heeft? Lees dan snel verder.
Veel winkeliers bieden producten aan in (voordeel)pakketten. Zowel de prijs als het aantal producten zijn belangrijk om te communiceren naar de consumenten omdat dit iets zegt over je aanbod. Maar kun je beter de nadruk leggen op het aantal producten in het pakket of de prijs? Onderzoek geeft ons het antwoord.