Tag archief: onbewuste keuze

Ongeveer 90 procent van de keuzes worden onbewust gemaakt. Zo voelt het niet, maar dat komt doordat ons onbewuste brein een seintje stuurt naar het bewuste brein om de keuze door te geven. Hierdoor voelt het alsof we zelf bewust beslissen wat we doen en kiezen, maar feitelijk heeft ons onbewuste brein alle touwtjes in handen. Voor de meeste alledaagse keuze neemt het onbewuste brein de keuzes op basis van eenvoudige regels (heuristieken). Wil je weten hoe heuristieken onze keuzes beïnvloed? Lees dan onderstaande artikelen van consumentenpsycholoog Maud Ebbekink en online persuasion expert Jorik Heins!


Workshop consumentenpsychologie donderdag 4 april 2013

7 november 2012 | In In de praktijk | door

In de workshop ‘Het geheim van het consumentenbrein: de psychologie achter ons aankoopgedrag’ wordt onthuld op welke manier je klantbeleving kan verbeteren door in te spelen op het onbewuste brein. Daar wordt volgens onderzoek namelijk meer dan 90 procent van de beslissingen genomen. Als je weet waar het onbewuste consumentenbrein door wordt geprikkeld en verleid, dan kun je beter inspelen op de behoeften van consumenten.

» Lees verder


Hoe verkoop je volumepakketten het beste; nadruk op prijs of aantal items?

24 september 2012 | In Conversie-optimalisatie | door

Veel winkeliers bieden producten aan in (voordeel)pakketten. Zowel de prijs als het aantal producten zijn belangrijk om te communiceren naar de consumenten omdat dit iets zegt over je aanbod. Maar kun je beter de nadruk leggen op het aantal producten in het pakket of de prijs? Onderzoek geeft ons het antwoord.

» Lees verder


rode chips pringles

Minder snacken door onbewuste beïnvloeding met rode chips

29 mei 2012 | In In de praktijk | door

Soms is gedragsbeïnvloeding simpeler dan je denkt. Domweg een kleur veranderen zorgt voor gezonder eetgedrag. Dit bleek uit onderzoek van Dyson, Geier en Rozin. Zij hebben succesvol vastgesteld dat het snackgedrag van jongeren beïnvloed kan worden door kleurgebruik. Jongeren aten 50% minder chips door één kleine verandering. Lees snel verder hoe de onderzoekers dat voor elkaar kregen.

» Lees verder