Tag archief: marketing psychologie

Wil je meer verkoop realiseren met je website en meer tevreden klanten behalen? Met het inzetten van de juiste technieken uit de consumenten- en marketingpsychologie is dit simpel. Consumentenpsycholoog Maud Ebbekink en online persuasion expert Jorik Heins delen tips op dit blog over het inzetten van marketingpsychologie op websites. Laat je door onderstaande blogs inspireren om ook marketingpsychologie en consumentenpsychologie te gaan gebruiken om jouw website en online resultaat te optimaliseren.


Smaak is irrelevant. Het gaat om het merk.

21 juni 2012 | In Conversie-optimalisatie | door

Smaak zit niet in je mond. Smaak zit tussen je oren. Dat stel ik. Smaak is compleet afhankelijk van je verwachtingen. En dat gebeurt in je hersenen. Hierdoor zijn traditionele blinde smaaktesten nutteloos. Dit is niet zomaar een wilde uitspraak. Lees snel door om te ontdekken waarom ik dit zeg.

» Lees verder


logo EditieNL

Heeft muziek invloed op koopgedrag van consumenten?

4 mei 2012 | In In de praktijk | door

Je beseft het waarschijnlijk niet, maar tijdens het winkelen heeft achtergrondmuziek invloed op je winkelgedrag. Muziek kan verkoop zowel stimuleren als ontmoedigen. Voor winkeliers is het dus belangrijk om exact te weten hoe ze muziek moeten inzetten. Vanuit het tv-programma EditieNL van RTL4 werd ik gevraagd om uitleg te geven over het effect van muziek op koopgedrag.

» Lees verder


valentijnsdag

ConsumPsy op tv > Valentijnsdag: materiële liefdeshype met hoge sociale druk

10 februari 2012 | In In de praktijk | door

14 februari: een dag waarop geliefden elkaar extra aandacht geven. Of je stuurt, met een hartslag van 180, een kaartje naar de persoon waarop je heimelijk verliefd bent. Tenminste, zo begon Valentijnsdag. Nu is het een groot commercieel festijn. Het draait niet langer om liefde, maar om cadeaus. En we gaan met z’n allen overstag. Hoe kan dit?

» Lees verder


vakantie omruil garantie

Arke vakantie-omruil-garantie: krachtige marketing psychologie

7 februari 2012 | In In de praktijk | door

Arke biedt zonovergoten vakanties met Vakantie-Omruil-Garantie. Boek je voor 15 februari? Dan heb je de mogelijkheid om van vakantie te wisselen als je toch van gedachten verandert. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over je bestemming, want je kan nog altijd switchen. Arke zet hiermee een onweerstaanbare marketingpsychologie techniek in. Wat doen ze en hoe werkt dit?

» Lees verder


Webshop maakt meer omzet dankzij het ankereffect

20 januari 2012 | In Conversie-optimalisatie | door

Het ankereffect is sterk en hardnekkig. Het heeft meer effect in ons gewone leven dan ons lief is. Het beïnvloedt schattingen van getallen, kansen en waarde. Wat is het precies? En hoe kan je dit onbewuste, krachtige mechanisme succesvol inzetten in webshops om meer omzet te halen?

» Lees verder


Onbewuste beïnvloeding rond de kerstdagen door marketeers

14 december 2011 | In In de praktijk | door

Logo RTV OostJorik Heins van ConsumPsy vertelt in het tv-programma EDNED hoe marketeers het winkelende publiek beïnvloeden met Kerst marketing. Met behulp van marketing psychologie worden onze gedachten gestuurd door marketinguitingen zonder dat we dit door hebben. Want waarom ruikt het in een warenhuis richting Kerst altijd naar dennen? En waarom kopen we bijna elk jaar nieuwe kerstballen, terwijl we er genoeg op zolder hebben liggen? Jorik kent de antwoorden en vertelt over de onbewuste psychologische mechanismen die marketeers inzetten rond de Kerst.
» Bekijk de uitzending over Kerst marketing (online stream)


Logo RTV Oost

ConsumPsy geeft in’s en out’s van consumentenpsychologie op tv

14 december 2011 | In In de praktijk | door

Overal om ons heen worden we beïnvloed door marketing psychologie. Vaak zonder dat we het doorhebben. Hoe kan dit? En waar en wanneer gebeurt dit? In het tv-programma EDNED van RTV Oost schoof Jorik Heins aan om voorbeelden te geven van consumentenpsychologie.
» Lees verder


Minder korting dan beloofd, maar toch tevreden

21 september 2011 | In In de praktijk | door

Het klinkt als een buitenkans: 19% BTW korting bij de Media Markt. Maar helaas worden we genept door zowel onze eigen hersenen als door de Media Markt. We krijgen namelijk niet echt 19% korting, maar zo voelt het wél. Hoe dit kan lees je in dit artikel.

» Lees verder


crocky psychologie zak

`Koop mij` zegt de Croky chipszak

17 september 2011 | In In de praktijk | door

Voordat ik het doorhad lag de Croky papegaai me aan te staren vanuit mijn winkelwagentje. De keuze was in een oogwenk gemaakt. Ik hoef mezelf niet wijs te maken dat dit een bewuste keuze is geweest, want normaal kies ik altijd voor mijn favoriete chips: Lay’s Sensations thai sweet chilli. Hoe ik ben beïnvloed door de marketingpsychologische chipszak van Croky lees je in dit artikel.

» Lees verder


Jumbo psychologisch overtuigend bij verkoop bloemen

13 september 2011 | In In de praktijk | door

Supermarkt Jumbo pakt het slim aan. Ze geven garantie op hun bloemen. Wanneer een bos minder dan 7 dagen staan, krijg je gratis een nieuwe bos bloemen. Hiermee doorbreekt de Jumbo de twijfelachtige reputatie die supermarkt bloemen hebben. Met dit grote statement op de muur geven ze aan dat een bosje bloemen zeker 7 dagen zal staan, waarmee Jumbo zelfverzekerd hun kwaliteit aangeeft. Niets staat de klanten nu nog in de weg om voordelig een bosje goede bloemen te kopen. Goed gedaan van Jumbo!