Tag archief: marketing psychologie

Wil je meer verkoop realiseren met je website en meer tevreden klanten behalen? Met het inzetten van de juiste technieken uit de consumenten- en marketingpsychologie is dit simpel. Consumentenpsycholoog Maud Ebbekink en online persuasion expert Jorik Heins delen tips op dit blog over het inzetten van marketingpsychologie op websites. Laat je door onderstaande blogs inspireren om ook marketingpsychologie en consumentenpsychologie te gaan gebruiken om jouw website en online resultaat te optimaliseren.


Product uitverkocht? Zo verkoop je het toch!

19 maart 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Je kent het vast. Je bent online aan het shoppen en je vindt het product dat je graag wil hebben. Het is ook nog een goede prijs. Fijn, je bent er uit en je wil direct bestellen. Maar tot je teleurstelling is het product uitverkocht! Bah, je hebt helemaal geen zin om verder te zoeken want dit was met stip de voordeligste webshop. De kans is groot dat je de handdoek in de ring gooit.

Jammer voor de webshop eigenaar waar je had willen bestellen. Hij loopt nu een bestelling mis die hij gewoon had kunnen inkoppen. Hoe? Dat lees je hier!
» Lees verder


marketing tip

Verkooptip voor producten met een handvat

19 maart 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Sommige verkooptips klinken heel logisch. Je vergeet ze nooit meer als je het eenmaal weet. De volgende tip valt in deze categorie; hij is simpel maar kan je veel extra omzet opleveren. Verkoop je producten met daaraan een handvat? Onderzoek heeft uitgewezen dat je dit type product op een specifieke manier moet presenteren, waardoor je het vaker verkoopt.

» Lees verder


doelgroep bepalen

Framing: wat is het en hoe gebruik je het slim in marketing?

25 februari 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Iemand is ‘voor abortus’, maar tegenstanders noemen het ‘anti life’. Het is een simpel voorbeeld hoe taal een heel andere emotie kan oproepen, terwijl eigenlijk hetzelfde wordt verteld. Dit wordt ook wel framing genoemd.

Politici en reclamemakers kiezen nauwkeurig hun woorden. Kleine verschillen in taalgebruik hebben namelijk een groot effect op hoe de doelgroep een boodschap interpreteert. Je woordkeuze moet het standpunt op een goede manier verwoorden en bij de gedachtegang van je doelgroep passen. Door bewust een ‘frame’ te kiezen voor je boodschap, zorg je voor het oproepen van de gewenste reactie en emotie bij de ontvanger.

Er is veel te vertellen over framing en de technieken die je hierbij kan gebruiken. Omdat het een marketingblog is, heb ik ervoor gekozen om me te richten op het toepassen van framing in marketinguitingen.

 

» Lees verder


nieuwsbrief loss aversion

Loop niet langer nieuwsbriefinschrijvingen mis; gebruik loss aversion ter motivatie!

24 januari 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Een ronduit belabberde kreet als je consumenten wil overhalen zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Toch staat dit op talrijke bedrijfswebsites. Zonde, want een nieuwsbriefinschrijving is voor de consument vaak de eerste stap naar een aankoop, ook al beseffen consumenten zich dit niet of nauwelijks. Om te voorkomen dat je nog langer nieuwsbriefinschrijvingen misloopt, geef ik in dit artikel een effectief bewezen techniek waarmee de inschrijvingen zullen stijgen. Lees snel verder om deze tip niet te missen.

» Lees verder


Onbewuste voorkeur in het productschap

16 januari 2013 | In In de praktijk | door

De aandacht van winkelend publiek wordt getrokken naar het middelste product in een schap. Daardoor is de kans groter dat een product gekocht wordt dat midden in het schap staat, dan een product dat aan de linker of rechter zijde staat. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Aston Busines School.
» Lees verder


volgorde

Verhoog uw verkoop door producten in de juiste volgorde te presenteren

10 januari 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Heeft de volgorde waarin u producten toont effect op koopgedrag? Ja, blijkt uit onderzoek. Er zijn drie effectief bewezen methodes om aankoopbeslissingen te beïnvloeden aan de hand van de volgorde waarin u producten toont. Wij vertellen u twee technieken die u kunt gebruiken om uw sales te verhogen.

» Lees verder


Sfeerimpressie workshop ‘Het geheim van het consumentenbrein’ 13 dec’12

17 december 2012 | In In de praktijk | door

Donderdag 13 december was het zover: ConsumPsy gaf de workshop ‘Het geheim van het consumentenbrein – de psychologie van ons aankoopgedrag’. In Enschede had een enthousiaste en uiteenlopende groep mensen zich verzameld: van verkopers tot ondernemers, marketeers en docenten marketingcommunicatie. Allemaal met één doel: het geheim van het consumentenbrein ontdekken.

» Lees verder


verwarring

Zaai verwarring, dan verkoopt u meer!

27 november 2012 | In Conversie-optimalisatie | door

“Deze elektrische tandenborstel kost zes tientjes, dat is 60 euro. Het is een koopje!”
of “Deze handdoek van Egyptisch katoen kost 600 cent, dat is zes euro. Het is een scherpe actie!”.
Als een verkoper op deze wijze de producten aanprijst, vliegen zij de winkel uit. Hoe werkt dit?

» Lees verder


Workshop consumentenpsychologie donderdag 4 april 2013

7 november 2012 | In In de praktijk | door

In de workshop ‘Het geheim van het consumentenbrein: de psychologie achter ons aankoopgedrag’ wordt onthuld op welke manier je klantbeleving kan verbeteren door in te spelen op het onbewuste brein. Daar wordt volgens onderzoek namelijk meer dan 90 procent van de beslissingen genomen. Als je weet waar het onbewuste consumentenbrein door wordt geprikkeld en verleid, dan kun je beter inspelen op de behoeften van consumenten.

» Lees verder


Hoe verkoop je volumepakketten het beste; nadruk op prijs of aantal items?

24 september 2012 | In Conversie-optimalisatie | door

Veel winkeliers bieden producten aan in (voordeel)pakketten. Zowel de prijs als het aantal producten zijn belangrijk om te communiceren naar de consumenten omdat dit iets zegt over je aanbod. Maar kun je beter de nadruk leggen op het aantal producten in het pakket of de prijs? Onderzoek geeft ons het antwoord.

» Lees verder