Tag archief: marketing psychologie

Wil je meer verkoop realiseren met je website en meer tevreden klanten behalen? Met het inzetten van de juiste technieken uit de consumenten- en marketingpsychologie is dit simpel. Consumentenpsycholoog Maud Ebbekink en online persuasion expert Jorik Heins delen tips op dit blog over het inzetten van marketingpsychologie op websites. Laat je door onderstaande blogs inspireren om ook marketingpsychologie en consumentenpsychologie te gaan gebruiken om jouw website en online resultaat te optimaliseren.


conversie copywrting

Hoe schrijf je een effectieve onderwerpregel voor mailings (zonder moeite)?

21 december 2017 | In Conversie-optimalisatie | door

 

Hoe valt je mailing op in een overvolle inbox?
En hoe zorg je ervoor dat lezers je mail openen in plaats van ongelezen verwijderen?

Je hebt 60 tekens om te verleiden
Een goede onderwerpregel trekt aandacht én verleidt. Je hebt hiervoor slechts 60 tekens en 2 seconden de tijd. Een geweldige eerste indruk is cruciaal voor een hoog openpercentage. Voel je al stress?

» Lees verder


eerste indruk profielfoto

Hoe kom jij over op LinkedIn? Test het!

12 maart 2017 | In Conversie-optimalisatie | door

Bloed, zweet en tranen heeft het gekost om een LinkedIn foto te maken. Wanneer ik tevreden was met een foto vonden anderen dat ik onzeker of zelfs bedroefd keek. Wanneer ik dat probeerde te compenseren met een lach werd het een nep-grijns. En toen ik het idee had dat ik een arrogante kop trok vonden anderen het juist zelfverzekerd. Het is al duidelijk: ik ben geen fotomodel.

Ik kijk anders naar mijn eigen foto dan anderen doen. Dat is duidelijk. Na het lezen van een goed artikel heb ik de hulp van 2 tools en 99 onbekenden ingeschakeld om tot de beste profielfoto te komen, want ik wil natuurlijk een goede indruk maken. Daarom heb ik een A/B-test gedaan met mijn foto.
» Lees verder


effect positieve reviews

Waarom negatieve reviews meer impact hebben (en hoe dit te veranderen)

17 maart 2016 | In Conversie-optimalisatie | door

Wist je dat mensen geneigd zijn meer waarde te hechten aan negatieve dan positieve informatie?
Als we reviews van een product of bedrijf lezen onthouden we voornamelijk de negatieve opmerkingen die er tussen staan, ook al zijn dat er veel minder dan positieve uitspraken.

Ook twijfelen we eerder aan de waarheid van een positieve review dan aan een negatieve. Bij een negatieve ervaring snappen we dat een bericht word geschreven als waarschuwing of uitlaatklep. Het motief achter een positieve review is echter onduidelijker, waardoor lezers vaker twijfelen of deze echt of fake is.

Wat kun je doen zodat de positieve reviews minstens even goed blijven hangen als negatieve berichten?

» Lees verder


fietsenwinkel.nl conversie

Interview: Het geheim achter de conversie van Fietsenwinkel.nl

28 juli 2014 | In Conversie-optimalisatie, Interviews | door

Fietsenwinkel.nl is sinds kort een vaste adverteerder op Nederland 1, 2 en 3. Ze beweren de meest complete fietsenwinkel van Nederland te zijn. Hoe doet de site Fietsenwinkel.nl het op gebied van online persuasion? Ik (Chelsea Bosters van Marketingmed.nl) vroeg het consumentenpsycholoog Maud Ebbekink omdat zij zich bezighoudt met het optimaliseren van websites om meer conversie te behalen. Want wat is het geheim achter het succes van Fietsenwinkel.nl?

» Lees verder


nathalie nahai webpsycholoog

Interview met webpsycholoog Nathalie Nahai

14 juli 2014 | In Conversie-optimalisatie, Interviews | door

Nathalie Nahai is dé webpsycholoog van de UK, award winning speaker en werkt voor grote namen zoals Google. Toen Nathalie in Nederland een keynote gaf heeft Jorik de stoute schoenen aangetrokken en gemaild of ze daarna een interview wilde geven, waarop haar reactie was “Great to hear from you! I’m looking forward to seeing you again, it was so much fun the last time at Optimizely HQ. And yes I’d be delighted to do an interview with you!”

Wil je weten welke tips en technieken volgens Nathalie cruciaal zijn om succesvol te kunnen zijn op internet en je online verkoopsucces te verbeteren? Bekijk dan het interview wat Jorik onlangs met haar had en lees het artikel over het boek van Nathalie Nahai: Webs of influence – the psychology of online persuasion.

» Lees verder


nir eyal interview consumpsy

Interview met Nir Eyal: wat is het geheim van succesvolle producten?

16 juni 2014 | In Interviews | door

Waarom wordt het ene product een groot succes, terwijl een ander product compleet flopt? En hoe zorg je ervoor dat jouw product dusdanig aanslaat bij het publiek dat het gewoontegedrag wordt, zoals Facebook en Twitter? Nir Eyal deed hier onderzoek naar en stelde vast dat er een duidelijke psychologische grondslag ligt aan succesvolle producten. Jorik interviewde Nir Eyal om achter het geheim te komen van onweerstaanbare producten.

» Lees verder


bestellen met betaalplicht

Nieuwe wetgeving voor e-commerce? Geen paniek!

3 juni 2014 | In Conversie-optimalisatie, In de praktijk | door

“Deze nieuwe regels zijn slecht voor de conversie!” en “Wat moet ik doen?”. Zomaar twee quotes uit mijn mailbox van de afgelopen week.

Meerdere opdrachtgevers schoten in de paniek omdat ze moeten voldoen aan nieuwe wetgeving betreffende e-commerce. Eén van de regels stuit vooral op boe-geroep en angst voor lagere verkoop. Volgens de nieuwe regels moet je de volgende tekst op de button zetten: ‘Bestellen met bepaalplicht’.

Een ware conversiekiller als je het mij vraagt. Daarom zocht ik, met mijn kennis over consumentenpsychologie, naar een conversievriendelijk alternatief die zelfs al door de strenge keuring van diverse webshop keurmerken is gekomen.

» Lees verder


maurits kaptein persuasion profiling

Interview met Maurits Kaptein over persuasion profiling

30 mei 2014 | In Conversie-optimalisatie, Interviews | door

Tijdens Habit Summit Europe interviewden wij 4 topsprekers op het gebied van gedragsverandering en online persuasion. Eén van hen is Maurits Kaptein, expert in het toepassen van persuasion profiling. Jorik stelde hem een aantal vragen, zodat jij weet of persuasion profiling ook een goede aanpak is om jouw online verkoopsucces te optimaliseren.

» Lees verder


doelgericht ab-testen

4 elementen op een productpagina die je zeker moet A/B-testen

16 mei 2014 | In Conversie-optimalisatie | door

Hoeveel verkoopkracht heeft jouw website? Worden bezoekers voldoende aangespoord tot actie of vertrekken bijna alle bezoekers zonder iets te kopen? De meeste webshops lopen nog veel bestellingen mis, omdat ze niet bezig zijn met conversie-optimalisatie. Heb jij er genoeg van om nieuwe klanten mis te lopen? Ga dan A/B-testen doen op je productpagina. Hieronder vind je 4 elementen die je zeker moet testen in je webshop, omdat het je veel extra bestellingen kan opleveren.

» Lees verder


eyetracking onderzoek

Hoe deel jij je website in? Links vs rechts

12 mei 2014 | In Conversie-optimalisatie | door

Kleine aanpassingen aan een webpagina kunnen onverwacht veel effect hebben op het conversiepercentage van een website. De A/B-test die ik in dit artikel behandel benadrukt dit nogmaals. Want wat is het effect van een inschrijfformulier links of rechts plaatsen op een webpagina? Je leest in dit artikel hoe de conversie meer dan verdubbelde dankzij het formulier van de ene zijde naar de andere zijde te plaatsen. Een simpele manier dus om het online verkoopsucces te verhogen!

» Lees verder


Volg ConsumPsy op Twitter!

Loop niet langer onze tips over het toepassen van consumenten- psychologie mis. Volg ons op Twitter!