Tag archief: consumentenpsychologie

Je maakt communicatie- en marketinguitingen effectiever door in te spelen op het onbewuste consumentenbrein. Bereik dit door gebruik te maken van technieken uit de consumentenpsychologie en neuromarketing.

Op dit blog lees je tips om zelf consumentenpsychologie toe te passen. Met de tips en technieken uit de onderstaande artikelen behaal je meer conversie met je website. Dit houdt in: meer tevreden klanten, een betere klantbeleving én meer omzet. Laat je dus inspireren door vernieuwende inzichten uit de consumentenpsychologie.


Neuro Web Design: 5 lessen van Susan Weinschenk

12 juli 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Kort geleden las ik het boek Neuro Web Design – What makes them click? Een uitgebreide recensie van Neuro Web Design  schreef ik al op mijn persoonlijke blog, maar ook hier wil ik vijf wijze lessen delen uit het boek van Susan Weinschenk.

» Lees verder


brein

Welke invloed heeft het lettertype op de impact van een boodschap?

18 juni 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Als je een iemand schriftelijk wilt overtuigen om iets te doen -een product kopen, een offerte aanvragen of meer te bewegen- wanneer is je kans op succes het grootst?

1. Met een lettertype die lijkt op handgeschreven tekst, omdat dit persoonlijker overkomt.
2. Met een duidelijk leesbaar lettertype, zoals Arial, omdat je dit sneller kan lezen.

Ik dook in neuromarketingonderzoek om het antwoord te achterhalen voor je.
» Lees verder


onbewuste brein website

Is jouw website een muurbloempje of de populairste jongen van de klas?

8 mei 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Heb jij wel eens het gevoel dat je tegen de muur praat? Je laat bijvoorbeeld een mooie, professionele website ontwikkelen, maar krijgt weinig respons. Ook levert je website bedroevend weinig nieuwe klanten op. Waar gaat het fout?
» Lees verder


want-omdat

De conversiekracht van voegwoorden: ‘want’ vs. ‘omdat’

2 april 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Als online marketeer ben je continu op zoek naar nieuwe manieren om de conversie te verhogen van bijvoorbeeld een website, banner of Adwords-advertentie. We zijn het er allemaal over eens dat taalgebruik een grote rol speelt bij de conversiekracht van een marketinguiting. Niet alleen ons onderbuikgevoel zegt dat woordkeuze van cruciaal belang is, dit blijkt ook uit gloednieuw onderzoek. Subtiele verschillen in taal worden namelijk direct door onze hersenen opgepikt, zoals het verschil tussen ‘omdat’ en ‘want’. Welk voegwoord heeft de grootste overtuigingskracht?

» Lees verder


Times Square

Less is more: ook bij advertentiecampagnes

21 maart 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Bedrijven spenderen miljoenen aan het creëren van uitgebreide marketingcampagnes om hun producten en diensten onder de aandacht te brengen. Logisch dus dat er veel aandacht gaat naar het optimaliseren van reclamespots en advertenties.  Nieuw wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat je met een paar kleine aanpassingen veel effectiever kunt zijn met je campagne(s). In crisistijd een bericht dat iedere marketeer graag hoort!

» Lees verder


Product uitverkocht? Zo verkoop je het toch!

19 maart 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Je kent het vast. Je bent online aan het shoppen en je vindt het product dat je graag wil hebben. Het is ook nog een goede prijs. Fijn, je bent er uit en je wil direct bestellen. Maar tot je teleurstelling is het product uitverkocht! Bah, je hebt helemaal geen zin om verder te zoeken want dit was met stip de voordeligste webshop. De kans is groot dat je de handdoek in de ring gooit.

Jammer voor de webshop eigenaar waar je had willen bestellen. Hij loopt nu een bestelling mis die hij gewoon had kunnen inkoppen. Hoe? Dat lees je hier!
» Lees verder


marketing tip

Verkooptip voor producten met een handvat

19 maart 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Sommige verkooptips klinken heel logisch. Je vergeet ze nooit meer als je het eenmaal weet. De volgende tip valt in deze categorie; hij is simpel maar kan je veel extra omzet opleveren. Verkoop je producten met daaraan een handvat? Onderzoek heeft uitgewezen dat je dit type product op een specifieke manier moet presenteren, waardoor je het vaker verkoopt.

» Lees verder


doelgroep bepalen

Framing: wat is het en hoe gebruik je het slim in marketing?

25 februari 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Iemand is ‘voor abortus’, maar tegenstanders noemen het ‘anti life’. Het is een simpel voorbeeld hoe taal een heel andere emotie kan oproepen, terwijl eigenlijk hetzelfde wordt verteld. Dit wordt ook wel framing genoemd.

Politici en reclamemakers kiezen nauwkeurig hun woorden. Kleine verschillen in taalgebruik hebben namelijk een groot effect op hoe de doelgroep een boodschap interpreteert. Je woordkeuze moet het standpunt op een goede manier verwoorden en bij de gedachtegang van je doelgroep passen. Door bewust een ‘frame’ te kiezen voor je boodschap, zorg je voor het oproepen van de gewenste reactie en emotie bij de ontvanger.

Er is veel te vertellen over framing en de technieken die je hierbij kan gebruiken. Omdat het een marketingblog is, heb ik ervoor gekozen om me te richten op het toepassen van framing in marketinguitingen.

 

» Lees verder


nieuwsbrief loss aversion

Loop niet langer nieuwsbriefinschrijvingen mis; gebruik loss aversion ter motivatie!

24 januari 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Een ronduit belabberde kreet als je consumenten wil overhalen zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Toch staat dit op talrijke bedrijfswebsites. Zonde, want een nieuwsbriefinschrijving is voor de consument vaak de eerste stap naar een aankoop, ook al beseffen consumenten zich dit niet of nauwelijks. Om te voorkomen dat je nog langer nieuwsbriefinschrijvingen misloopt, geef ik in dit artikel een effectief bewezen techniek waarmee de inschrijvingen zullen stijgen. Lees snel verder om deze tip niet te missen.

» Lees verder


Onbewuste voorkeur in het productschap

16 januari 2013 | In In de praktijk | door

De aandacht van winkelend publiek wordt getrokken naar het middelste product in een schap. Daardoor is de kans groter dat een product gekocht wordt dat midden in het schap staat, dan een product dat aan de linker of rechter zijde staat. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Aston Busines School.
» Lees verder