[Interview op Emerce.nl]
We spraken met Maud Ebbekink van ConsumPsy, gespecialiseerd in conversie-optimalisatie en consumentenpsychologie. We vroegen haar naar de huidige stand van zaken binnen het vakgebied en visie op de toekomst. Kennis over het brein wordt volgens Ebbekink belangrijker. Het helpt je achter de gedachtenpatronen van een doelgroep te komen. Met een gehele doelgroepanalyse als resultaat.
Vorige week kreeg ik een reactie op mijn blogartikel ‘Welke invloed heeft het lettertype op de impact van de boodschap?’
“Persoonlijk vind ik de tekstkleur van deze website heel slecht leesbaar: lichtgrijs op wit. Ik moet heel veel moeite doen om de tekst te kunnen lezen; het doet pijn aan mijn ogen. Daardoor denk ik ook al snel van: ‘laat maar’ … Zonde van de inhoud natuurlijk, maar toch.”
Deze boodschap zette me aan het denken. Op welke manier heeft gezichtsexpressie invloed op de inhoud van mijn artikel? Of zelfs op het dienstenaanbod op mijn site? Ik dook de literatuur in om een onderbouwd antwoord te geven op deze vraag.
Een team van psychologen, de Nudge Unit, kijkt naar (onbewuste) menselijk gedrag en speelt hier op in met beleid. Met hun expertise op het gebied van gedragsverandering krijgen ze het voor elkaar om mensen op tijd belasting te laten betalen, om zuiniger met energie om te gaan en zelfs rokers te activeren hiermee te stoppen. De Nudge Unit is erg goed in het prikkelen van mensen om hun gedrag te veranderen. Dit bracht mij aan het denken; waarom hebben we in Nederland geen Nudge Unit?
De aandacht van winkelend publiek wordt getrokken naar het middelste product in een schap. Daardoor is de kans groter dat een product gekocht wordt dat midden in het schap staat, dan een product dat aan de linker of rechter zijde staat. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Aston Busines School.
» Lees verder
Heeft de volgorde waarin u producten toont effect op koopgedrag? Ja, blijkt uit onderzoek. Er zijn drie effectief bewezen methodes om aankoopbeslissingen te beïnvloeden aan de hand van de volgorde waarin u producten toont. Wij vertellen u twee technieken die u kunt gebruiken om uw sales te verhogen.
Bijna de helft van de Nederlanders zegt dat ze van plan zijn minder te gaan kopen door de btw-verhoging van 19 naar 21 procent. Onzin, als je het mij vraagt: grote woorden, maar geen daden. Ook massa’s mensen roepen te stoppen met autorijden als de benzineprijs nog duurder wordt, maar toch blijven ze gewoon autorijden. Ons brein werkt nou eenmaal zo. Daarnaast zullen slimme winkeliers prijspsychologie toepassen, waardoor het voor hun erg dom zou zijn om hun prijzen omhoog te gooien. Ben je nieuwsgierig welke invloed prijspsychologie op de btw-stijging heeft? Lees dan snel verder.
Smaak zit niet in je mond. Smaak zit tussen je oren. Dat stel ik. Smaak is compleet afhankelijk van je verwachtingen. En dat gebeurt in je hersenen. Hierdoor zijn traditionele blinde smaaktesten nutteloos. Dit is niet zomaar een wilde uitspraak. Lees snel door om te ontdekken waarom ik dit zeg.
Soms is gedragsbeïnvloeding simpeler dan je denkt. Domweg een kleur veranderen zorgt voor gezonder eetgedrag. Dit bleek uit onderzoek van Dyson, Geier en Rozin. Zij hebben succesvol vastgesteld dat het snackgedrag van jongeren beïnvloed kan worden door kleurgebruik. Jongeren aten 50% minder chips door één kleine verandering. Lees snel verder hoe de onderzoekers dat voor elkaar kregen.
Je beseft het waarschijnlijk niet, maar tijdens het winkelen heeft achtergrondmuziek invloed op je winkelgedrag. Muziek kan verkoop zowel stimuleren als ontmoedigen. Voor winkeliers is het dus belangrijk om exact te weten hoe ze muziek moeten inzetten. Vanuit het tv-programma EditieNL van RTL4 werd ik gevraagd om uitleg te geven over het effect van muziek op koopgedrag.