Tag archief: consumentengedrag

Consumentengedrag beïnvloeden (in de positieve zin van het woord) is eenvoudig als je weet hoe het onbewuste brein werkt. Met talrijke psychologische technieken kun je consumenten helpen met het maken van lastige beslissingen of gedragsverandering bereiken.

Op ons blog vind je voorbeelden hoe consumentengedrag beïnvloed kan worden door marketing en communicatie-uitingen. Hiervoor bestaan krachtige technieken uit de consumentenpsychologie, neuromarketing en online persuasion.

Wil je weten hoe overtuigingstechnieken inzet om je eigen marketing en communicatie effectiever te maken? Lees dan onderstaande artikelen of neem contact met ons op.


maud consumentenpsycholoog

“Beperk je niet tot de uitkomst van een conversietest, kijk ook naar de verklaring voor het gedrag”

5 november 2013 | In Conversie-optimalisatie, Interviews | door

[Interview op Emerce.nl]
We spraken met Maud Ebbekink van ConsumPsy, gespecialiseerd in conversie-optimalisatie en consumentenpsychologie. We vroegen haar naar de huidige stand van zaken binnen het vakgebied en visie op de toekomst. Kennis over het brein wordt volgens Ebbekink belangrijker. Het helpt je achter de gedachtenpatronen van een doelgroep te komen. Met een gehele doelgroepanalyse als resultaat.

» Lees verder


Hoe heeft de gezichtsexpressie van websitesbezoekers invloed op de beoordeling van je website?

23 juli 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Vorige week kreeg ik een reactie op mijn blogartikel ‘Welke invloed heeft het lettertype op de impact van de boodschap?’

“Persoonlijk vind ik de tekstkleur van deze website heel slecht leesbaar: lichtgrijs op wit. Ik moet heel veel moeite doen om de tekst te kunnen lezen; het doet pijn aan mijn ogen. Daardoor denk ik ook al snel van: ‘laat maar’ … Zonde van de inhoud natuurlijk, maar toch.”

Deze boodschap zette me aan het denken. Op welke manier heeft gezichtsexpressie invloed op de inhoud van mijn artikel? Of zelfs op het dienstenaanbod op mijn site? Ik dook de literatuur in om een onderbouwd antwoord te geven op deze vraag.

» Lees verder


nudge unit nederland

Nudge Unit Groot-Brittannië groot succes. Wanneer volgt Nederland?

14 maart 2013 | In In de praktijk | door

Een team van psychologen, de Nudge Unit, kijkt naar (onbewuste) menselijk gedrag en speelt hier op in met beleid. Met hun expertise op het gebied van gedragsverandering krijgen ze het voor elkaar om mensen op tijd belasting te laten betalen, om zuiniger met energie om te gaan en zelfs rokers te activeren hiermee te stoppen. De Nudge Unit is erg goed in het prikkelen van mensen om hun gedrag te veranderen. Dit bracht mij aan het denken; waarom hebben we in Nederland geen Nudge Unit?

» Lees verder


Onbewuste voorkeur in het productschap

16 januari 2013 | In In de praktijk | door

De aandacht van winkelend publiek wordt getrokken naar het middelste product in een schap. Daardoor is de kans groter dat een product gekocht wordt dat midden in het schap staat, dan een product dat aan de linker of rechter zijde staat. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Aston Busines School.
» Lees verder


volgorde

Verhoog uw verkoop door producten in de juiste volgorde te presenteren

10 januari 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Heeft de volgorde waarin u producten toont effect op koopgedrag? Ja, blijkt uit onderzoek. Er zijn drie effectief bewezen methodes om aankoopbeslissingen te beïnvloeden aan de hand van de volgorde waarin u producten toont. Wij vertellen u twee technieken die u kunt gebruiken om uw sales te verhogen.

» Lees verder


Nederlanders kopen NIET minder door btw-stijging

1 oktober 2012 | In In de praktijk | door

Bijna de helft van de Nederlanders zegt dat ze van plan zijn minder te gaan kopen door de btw-verhoging van 19 naar 21 procent. Onzin, als je het mij vraagt: grote woorden, maar geen daden. Ook massa’s mensen roepen te stoppen met autorijden als de benzineprijs nog duurder wordt, maar toch blijven ze gewoon autorijden. Ons brein werkt nou eenmaal zo. Daarnaast zullen slimme winkeliers prijspsychologie toepassen, waardoor het voor hun erg dom zou zijn om hun prijzen omhoog te gooien. Ben je nieuwsgierig welke invloed prijspsychologie op de btw-stijging heeft? Lees dan snel verder.

» Lees verder


Smaak is irrelevant. Het gaat om het merk.

21 juni 2012 | In Conversie-optimalisatie | door

Smaak zit niet in je mond. Smaak zit tussen je oren. Dat stel ik. Smaak is compleet afhankelijk van je verwachtingen. En dat gebeurt in je hersenen. Hierdoor zijn traditionele blinde smaaktesten nutteloos. Dit is niet zomaar een wilde uitspraak. Lees snel door om te ontdekken waarom ik dit zeg.

» Lees verder


rode chips pringles

Minder snacken door onbewuste beïnvloeding met rode chips

29 mei 2012 | In In de praktijk | door

Soms is gedragsbeïnvloeding simpeler dan je denkt. Domweg een kleur veranderen zorgt voor gezonder eetgedrag. Dit bleek uit onderzoek van Dyson, Geier en Rozin. Zij hebben succesvol vastgesteld dat het snackgedrag van jongeren beïnvloed kan worden door kleurgebruik. Jongeren aten 50% minder chips door één kleine verandering. Lees snel verder hoe de onderzoekers dat voor elkaar kregen.

» Lees verder


logo EditieNL

Heeft muziek invloed op koopgedrag van consumenten?

4 mei 2012 | In In de praktijk | door

Je beseft het waarschijnlijk niet, maar tijdens het winkelen heeft achtergrondmuziek invloed op je winkelgedrag. Muziek kan verkoop zowel stimuleren als ontmoedigen. Voor winkeliers is het dus belangrijk om exact te weten hoe ze muziek moeten inzetten. Vanuit het tv-programma EditieNL van RTL4 werd ik gevraagd om uitleg te geven over het effect van muziek op koopgedrag.

» Lees verder


valentijnsdag

ConsumPsy op tv > Valentijnsdag: materiële liefdeshype met hoge sociale druk

10 februari 2012 | In In de praktijk | door

14 februari: een dag waarop geliefden elkaar extra aandacht geven. Of je stuurt, met een hartslag van 180, een kaartje naar de persoon waarop je heimelijk verliefd bent. Tenminste, zo begon Valentijnsdag. Nu is het een groot commercieel festijn. Het draait niet langer om liefde, maar om cadeaus. En we gaan met z’n allen overstag. Hoe kan dit?

» Lees verder