Nieuwste berichten

Smaak is irrelevant. Het gaat om het merk.

donderdag 21 juni | In Conversie-optimalisatie | 2 reacties

Smaak zit niet in je mond. Smaak zit tussen je oren. Dat stel ik. Smaak is compleet afhankelijk van je verwachtingen. En dat gebeurt in je hersenen. Hierdoor zijn traditionele blinde smaaktesten nutteloos. Dit is niet zomaar een wilde uitspraak. Lees snel door om te ontdekken waarom ik dit zeg.

» Lees verder


Smaak zit tussen je oren

woensdag 20 juni | In In de praktijk | Geen reacties

Is smaak te bepalen met een blinde smaaktest? Ja én nee. Er spelen ook talrijke andere factoren mee die smaak beïnvloeden, zoals marketing en psychologie. In onze presentatie laten we zien waarom consumenten niet altijd het lekkerste product kopen en welke invloed ons brein daarop heeft.

Bekijk de presentatie via de onderstaande link:
Smaak zit tussen je oren – Presentatie Innofood

» Lees verder


Minder snacken door onbewuste beïnvloeding met rode chips

dinsdag 29 mei | In In de praktijk | Geen reacties

Soms is gedragsbeïnvloeding simpeler dan je denkt. Domweg een kleur veranderen zorgt voor gezonder eetgedrag. Dit bleek uit onderzoek van Dyson, Geier en Rozin. Zij hebben succesvol vastgesteld dat het snackgedrag van jongeren beïnvloed kan worden door kleurgebruik. Jongeren aten 50% minder chips door één kleine verandering. Lees snel verder hoe de onderzoekers dat voor elkaar kregen.

» Lees verder


Heeft muziek invloed op koopgedrag van consumenten?

vrijdag 4 mei | In In de praktijk | 1 reactie

Je beseft het waarschijnlijk niet, maar tijdens het winkelen heeft achtergrondmuziek invloed op je winkelgedrag. Muziek kan verkoop zowel stimuleren als ontmoedigen. Voor winkeliers is het dus belangrijk om exact te weten hoe ze muziek moeten inzetten. Vanuit het tv-programma EditieNL van RTL4 werd ik gevraagd om uitleg te geven over het effect van muziek op koopgedrag.

» Lees verder


ConsumPsy op tv > Valentijnsdag: materiële liefdeshype met hoge sociale druk

vrijdag 10 februari | In In de praktijk | Geen reacties

14 februari: een dag waarop geliefden elkaar extra aandacht geven. Of je stuurt, met een hartslag van 180, een kaartje naar de persoon waarop je heimelijk verliefd bent. Tenminste, zo begon Valentijnsdag. Nu is het een groot commercieel festijn. Het draait niet langer om liefde, maar om cadeaus. En we gaan met z’n allen overstag. Hoe kan dit?

» Lees verder


Arke vakantie-omruil-garantie: krachtige marketing psychologie

dinsdag 7 februari | In In de praktijk | Geen reacties

Arke biedt zonovergoten vakanties met Vakantie-Omruil-Garantie. Boek je voor 15 februari? Dan heb je de mogelijkheid om van vakantie te wisselen als je toch van gedachten verandert. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over je bestemming, want je kan nog altijd switchen. Arke zet hiermee een onweerstaanbare marketingpsychologie techniek in. Wat doen ze en hoe werkt dit?

» Lees verder


Webshop maakt meer omzet dankzij het ankereffect

vrijdag 20 januari | In Conversie-optimalisatie | 2 reacties

Het ankereffect is sterk en hardnekkig. Het heeft meer effect in ons gewone leven dan ons lief is. Het beïnvloedt schattingen van getallen, kansen en waarde. Wat is het precies? En hoe kan je dit onbewuste, krachtige mechanisme succesvol inzetten in webshops om meer omzet te halen?

» Lees verder


Onbewuste beïnvloeding rond de kerstdagen door marketeers

woensdag 14 december | In In de praktijk | Geen reacties

Logo RTV OostJorik Heins van ConsumPsy vertelt in het tv-programma EDNED hoe marketeers het winkelende publiek beïnvloeden met Kerst marketing. Met behulp van marketing psychologie worden onze gedachten gestuurd door marketinguitingen zonder dat we dit door hebben. Want waarom ruikt het in een warenhuis richting Kerst altijd naar dennen? En waarom kopen we bijna elk jaar nieuwe kerstballen, terwijl we er genoeg op zolder hebben liggen? Jorik kent de antwoorden en vertelt over de onbewuste psychologische mechanismen die marketeers inzetten rond de Kerst.
» Bekijk de uitzending over Kerst marketing (online stream)


ConsumPsy geeft inzicht in de psychologie bij de verkoop van een huis

woensdag 14 december | In In de praktijk | Geen reacties

logo De GelderlanderBinnen acht seconden vormen we ons onbewust een mening over een huis. En uiteindelijk hebben vrouwen de meeste invloed bij de aankoop van een huis. Je moet dus een spetterende eerste indruk maken, maar vergeet niet dat deze al buiten op de stoep begint. Maar dit is niet alles, zorg ook voor een happy end van de rondleiding. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een herinnering aan een gebeurtenis mede bepaald wordt door hoe we het einde van een gebeurtenis ervaren. Wil je meer psychologische  tips voor de verkoop van je huis? Lees dan het hele artikel wat is verschenen in De Gelderlander en waaraan CosumPsy heeft meegewerkt.
» Artikel: “De psychologie bij de verkoop van een huis”


ConsumPsy geeft in’s en out’s van consumentenpsychologie op tv

woensdag 14 december | In In de praktijk | Geen reacties

Overal om ons heen worden we beïnvloed door marketing psychologie. Vaak zonder dat we het doorhebben. Hoe kan dit? En waar en wanneer gebeurt dit? In het tv-programma EDNED van RTV Oost schoof Jorik Heins aan om voorbeelden te geven van consumentenpsychologie.
» Lees verder