brein

Welke invloed heeft het lettertype op de impact van een boodschap?

18 juni 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Als je een iemand schriftelijk wilt overtuigen om iets te doen -een product kopen, een offerte aanvragen of meer te bewegen- wanneer is je kans op succes het grootst?

1. Met een lettertype die lijkt op handgeschreven tekst, omdat dit persoonlijker overkomt.
2. Met een duidelijk leesbaar lettertype, zoals Arial, omdat je dit sneller kan lezen.

Ik dook in neuromarketingonderzoek om het antwoord te achterhalen voor je.
» Lees verder


Boekrecensie Neuro Web Design – Susan Weinschenk

12 juni 2013 | In In de praktijk | door

What makes them click?

De ondertitel van het boek is pakkend. Het is de spijker op z’n kop: hoe verleid je websitebezoekers? En hoe stimuleer je ze om tot aankoop (of andere conversie) over te gaan? Toen ik Neuro Web Design zag staan tussen de ‘Anderen bekeken ook’ boeken op Bol.com, kon ik het niet weerstaan. Over Susan Weinschenk heb ik positieve verhalen gehoord, maar haar boeken heb ik niet gelezen. Voordat ik het doorhad lag Neuro Web Design in mijn brievenbus. Achteraf vroeg ik me af: wat was bij mij de trigger om het boek te kopen…?

» Lees verder

heatmap-eyetracking

Neuromarketing: 3 onderzoeken uit de praktijk

28 mei 2013 | In In de praktijk | door

Neuromarketing is hot. Je ziet de term steeds vaker opduiken in blogs, artikelen en op sociale media. Grote bedrijven zoals Coca Cola, Unilever, Chanel, Volkswagen en Heineken komen er al voor uit: zij doen onderzoek om te bepalen hoe het brein reageert op hun reclame-uitingen, productverpakkingen en nieuwe producten. In Sprout kwam ik een artikel tegen met mooie praktijkvoorbeelden hoe neuromarketing ingezet wordt door bekende merken. In dit artikel deel ik drie voorbeelden met jullie.
» Lees verder


onbewuste brein website

Is jouw website een muurbloempje of de populairste jongen van de klas?

8 mei 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Heb jij wel eens het gevoel dat je tegen de muur praat? Je laat bijvoorbeeld een mooie, professionele website ontwikkelen, maar krijgt weinig respons. Ook levert je website bedroevend weinig nieuwe klanten op. Waar gaat het fout?
» Lees verder


want-omdat

De conversiekracht van voegwoorden: ‘want’ vs. ‘omdat’

2 april 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Als online marketeer ben je continu op zoek naar nieuwe manieren om de conversie te verhogen van bijvoorbeeld een website, banner of Adwords-advertentie. We zijn het er allemaal over eens dat taalgebruik een grote rol speelt bij de conversiekracht van een marketinguiting. Niet alleen ons onderbuikgevoel zegt dat woordkeuze van cruciaal belang is, dit blijkt ook uit gloednieuw onderzoek. Subtiele verschillen in taal worden namelijk direct door onze hersenen opgepikt, zoals het verschil tussen ‘omdat’ en ‘want’. Welk voegwoord heeft de grootste overtuigingskracht?

» Lees verder


Times Square

Less is more: ook bij advertentiecampagnes

21 maart 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Bedrijven spenderen miljoenen aan het creëren van uitgebreide marketingcampagnes om hun producten en diensten onder de aandacht te brengen. Logisch dus dat er veel aandacht gaat naar het optimaliseren van reclamespots en advertenties.  Nieuw wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat je met een paar kleine aanpassingen veel effectiever kunt zijn met je campagne(s). In crisistijd een bericht dat iedere marketeer graag hoort!

» Lees verder


Product uitverkocht? Zo verkoop je het toch!

19 maart 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Je kent het vast. Je bent online aan het shoppen en je vindt het product dat je graag wil hebben. Het is ook nog een goede prijs. Fijn, je bent er uit en je wil direct bestellen. Maar tot je teleurstelling is het product uitverkocht! Bah, je hebt helemaal geen zin om verder te zoeken want dit was met stip de voordeligste webshop. De kans is groot dat je de handdoek in de ring gooit.

Jammer voor de webshop eigenaar waar je had willen bestellen. Hij loopt nu een bestelling mis die hij gewoon had kunnen inkoppen. Hoe? Dat lees je hier!
» Lees verder


marketing tip

Verkooptip voor producten met een handvat

19 maart 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Sommige verkooptips klinken heel logisch. Je vergeet ze nooit meer als je het eenmaal weet. De volgende tip valt in deze categorie; hij is simpel maar kan je veel extra omzet opleveren. Verkoop je producten met daaraan een handvat? Onderzoek heeft uitgewezen dat je dit type product op een specifieke manier moet presenteren, waardoor je het vaker verkoopt.

» Lees verder


nudge unit nederland

Nudge Unit Groot-Brittannië groot succes. Wanneer volgt Nederland?

14 maart 2013 | In In de praktijk | door

Een team van psychologen, de Nudge Unit, kijkt naar (onbewuste) menselijk gedrag en speelt hier op in met beleid. Met hun expertise op het gebied van gedragsverandering krijgen ze het voor elkaar om mensen op tijd belasting te laten betalen, om zuiniger met energie om te gaan en zelfs rokers te activeren hiermee te stoppen. De Nudge Unit is erg goed in het prikkelen van mensen om hun gedrag te veranderen. Dit bracht mij aan het denken; waarom hebben we in Nederland geen Nudge Unit?

» Lees verder


doelgroep bepalen

Framing: wat is het en hoe gebruik je het slim in marketing?

25 februari 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Iemand is ‘voor abortus’, maar tegenstanders noemen het ‘anti life’. Het is een simpel voorbeeld hoe taal een heel andere emotie kan oproepen, terwijl eigenlijk hetzelfde wordt verteld. Dit wordt ook wel framing genoemd.

Politici en reclamemakers kiezen nauwkeurig hun woorden. Kleine verschillen in taalgebruik hebben namelijk een groot effect op hoe de doelgroep een boodschap interpreteert. Je woordkeuze moet het standpunt op een goede manier verwoorden en bij de gedachtegang van je doelgroep passen. Door bewust een ‘frame’ te kiezen voor je boodschap, zorg je voor het oproepen van de gewenste reactie en emotie bij de ontvanger.

Er is veel te vertellen over framing en de technieken die je hierbij kan gebruiken. Omdat het een marketingblog is, heb ik ervoor gekozen om me te richten op het toepassen van framing in marketinguitingen.

 

» Lees verder